Vrede i Frederikssund: Ny bro bliver betalingsbro

En kommende bro i Frederikssund bliver betalingsbro. Det er borgerne utilfredse med, fordi de dermed skal betale for at komme rundt i egen kommune.

Selvom den nye bro, der skal aflaste den gamle Kronprins Frederiks Bro, slet ikke står færdig endnu, hagler kritikken ned.

Mange borgere er nemlig utilfredse med, at den nye Kronprinsesse Marys Bro, der skal stå færdig i 2019, bliver en betalingsbro.

Flere borgere i Frederikssund mener, at det er helt urimeligt, at man ikke kan bevæge sig frit inden for sin egen kommune uden at skulle betale. 

quote Jeg forholder mig til den aftale, vi indgik med transportministeren i 2012, dér fik vi mulighed for at få denne forbindelse. Alternativet var en forbindelse langt efter år 2030

Borgmester John Schmidt Andersen, Venstre

Stefan Rasmussen fra Frederikssund glæder sig over udsigten til en ny bro, men her stopper glæden også, for hvis han skal til Jægerspris, skal han i fremtiden betale 28 kr. tur/retur for at benytte broen.

 - Det er en prisdiskriminering af borgerne, siger Stefan Rasmussen, der ønsker, at borgerne skal være fritaget for betaling.

Det bliver det eneste sted i landet, hvor borgerne skal betale for at komme fra et punkt til et andet via broforbindelse inden for kommunens grænser.

Indtil videre har over 4.000 borgere protesteret mod betalingsforbindelsen i facebookgruppen 'Nej tak til brugerbetaling på Kronprinsesse Marys Bro'.

Budgettet for den nye bro er på 1,5 milliarder kroner, og meningen er, at den udgift skal finansieres af brugerne.

Aftalen om en ny forbindelse blev indgået i 2012 efter årevis med trafikkaos ved den gamle forbindelse Kronprins Frederiks Bro.

 - Bare fordi de traf en beslutning dengang, som viste sig at være fuldstændig vanvittig - enhver situation kan laves om, siger Stefan Rasmussen.

Borgergruppen i Frederikssund vil appellere til byrådet om at lægge pres på Christiansborg, for at får fjernet brotaksterne. Men der er ikke umiddelbart udsigt til hjælp fra byrådet. 

 - Jeg forholder mig til den aftale, vi indgik med transportministeren i 2012. Dér fik vi mulighed for at få denne forbindelse. Alternativet var en forbindelse langt efter år 2030, derfor sagde vi ja til en delvis betalingsbro tilbage i 2012, siger venstreborgmester John Schmidt Andersen. 

Borgmesteren afviser dog ikke, at han på længere sigt vil kæmpe for, at borgerne ikke skal betale for at benytte den nye bro. 

 -  Selvfølgelig vil jeg arbejde for det, det er jo til gavn for borgerne i kommunen, men tingene skal jo også hænge sammen. Den skal jo først bygges, før vi begynder at sige, at vi ikke vil betale for den, lyder det fra borgmesteren. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik