Efter en aktiv karriere som bilforhandlere i 45 år kunne de have valgt bare at læne sig tilbage og slappe af.
I stedet kastede Birthe og Søren Søndergaard sig over vindyrkning.
- Lige pludselig ikke at skulle være aktive mere... det kunne jeg ikke, siger Søren Søndergaard om beslutningen.
Sammen driver parret Ørby Vingaard i Nordsjælland.
- Vi syntes bare, det kunne være sjovt at gå og hygge os med det. Vi havde ikke forestillet os det, det er blevet til i dag, fortæller Birthe Søndergaard.
I forretninger og restauranter
I dag kan de se deres vin blive solgt i en lang række nordsjællandske forretninger, lige som den også er at finde på flere nordsjællandske restauranter.
2700 vinstokke leverer ingredienserne til alt fra hvid- og rødvin til mousserende vin.
Det kræver en hel del håndarbejde. For eksempel når alle vinstokkene skal vinterbeskæres.
- Selvfølgelig er der meget arbejde ved det. Men vi elsker at gå herude.
De havde ingen forudsætninger for at dyrke vin. Har spurgt kolleger til råds og prøvet sig lidt frem.
På det, der hedder Dansk Vinskue, kunne de sidste år glæde sig over en guldmedalje for en hvidvin, de havde produceret.
Vil fordoble salget
Birthe og Søren Søndergaard har kastet kærligheden på vindyrkning. Hos andre lokale producenter bliver der laver stenmalet økologisk fuldkornsmel, øl, chokolade og meget andet.
Det er tilsyneladende noget, der falder i vi forbrugeres smag.
Hanna Schaldemose er lokalvarechef i Coop Danmark, som har en ambition om i år at fordoble salget af varer fra små fødevareproducenter.
- Nogle af de analyser, vi laver i Coop, viser at vores kunder er rigtig interesserede i lokale varer og gerne vil købe lokale varer i vores butikker.
Hanna Schaldemose mener, det blandt andet skyldes, at varerne er af høj kvalitet, har en god smag. Og vigtigt er også, at de ikke er blevet transporteret langt.
Og så er der noget andet, der også spiller ind, når vi vælger at købe lokalt producerede varer:
- Det, de lokale varer kan give os forbrugere, det er, at vi kan se, hvor maden kommer fra. Der er en gennemsigtighed i produktionen og hele processen, og man føler sig som en del af det. Det gør noget ved os, og det vil vi gerne betale for, siger Hanna Schaldemose.
- Vi kan føle deres smerte
VisitNordsjælland, der arbejder på at fremme turismen i Fredensborg, Gribskov, Halsnæs og Hillerød Kommuner, har i sit seneste feriemagasin viet et helt opslag til at fremme lokale fødevareproducenter.
Forretningsudvikler Anne-Marie von Vultejus er nemlig også opmærksom på forbrugernes interesse for de små lokale producenter. En interesse, som ikke kun skyldes produkterne - men i høj grad også de mennesker, der står bag.
- Jeg tror, det handler rigtig meget om, at vi kan spejle os i dem. Vi kan føle deres smerte, når der kommer frost på vinstokkene, eller hvis ikke det lykkes med det, man har sået. Man spejler sig i deres historie.
For vi fascineres af mennesker, som tør gøre det, som for de fleste kun bliver ved tanken:
- De lever drømmen, siger hun..