Ny aftale giver renere luft i Nordhavn

En aftale mellem DFDS og Copenhagen Malmö Port skal sikre bedre klima, når Oslobåden er lagt for i Nordhavn.

Firmaet bag Oslobåden, DFDS, har indgået en aftale om at etablere et landstrømsanlæg i Nordhavn.

Med et sådan anlæg kan krydstogtskibene kobles til elkabler og på den måde få tilført strøm, så de ikke behøver at brænde deres luftforurenende brændstof af, mens de er lagt for kaj midt inde i byen.

Aftalen er indgået mellem DFDS og By & Havns datterselskab, Copenhagen Malmö Port, som driver erhvervshavnen i København.

- Det har længe været et ønske fra Nordhavns borgere, og det har ligget os meget på sinde at få etableret landstrøm i Indre Nordhavn. Vi bygger en bæredygtig by, og det gælder selvfølgelig også for luftkvaliteten, siger administrerende direktør i By & Havn Anne Skovbro i en pressemeddelelse.

Beboerne i området har tidligere udtrykt utilfredshed, når de store flydende giganter har ligget i havnen og forurenet. Men med det nye landstrømsanlæg kan de se frem til en bedre luftkvalitet.

I DFDS er man glad for at kunne bidrage til et klimavenligt miljø i Nordhavn.

- Vi er glade for, at det nu bliver muligt at tilslutte skibene til et landstrømsanlæg i København til gavn for vores naboer i byen og klimaet. Det ser vi frem til at samarbejde med såvel Copenhagen Malmö Port og Københavns Kommune om, så vi kan fremtidssikre færgefarten mellem de to hovedstæder, siger CEO i DFDS Torben Carlsen.

Andre skibe får også anlæg

I maj indgik Københavns Kommune, Copenhagen Malmö Port og By & Havn en aftale for andre krydstogsskibe i Nordhavn om, at de også etablerede et landstrømsanlæg. Men det var ikke uden udfordringer denne aftale blev indgået.

I starten af 2016 blev havnen og Københavns Kommune tilbudt et landstrømsanlæg ganske gratis af den østjyske virksomhed PowerCon fra Hadsund, der gerne ville bruge havnen som udstillingsvindue for deres produkt, der normalt koster 30 millioner kroner. 

Københavns Havn skulle kun stå for etableringen, der blev vurderet til at koste mellem 25 og 30 millioner kroner.

Det tilbud blev afslået. Men efter nærmere overvejelser takkede de tre parter i 2018 ja til et landstrømsanlæg.

Anlægget skal stå færdigt i 2021, mens DFDS’ anlæg allerede er klar i 2020.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik