Få et smugkig: Sådan kan gader og stræder komme til at se ud, når Tour de France kommer til Danmark
Restauranter, butikker, caféer og andre virksomheder kan nu være med til at udsmykke København og gøre byen klar til sommerens fejring af Tour de France.
Plakater, roll-ups, beachflag og meget mere skal være med til at sætte rammerne for fejringen af verdens største cykelløb, Tour de France, der indtager Københavns gader til sommer.
Det netop lancerede grafiske univers 'City Dressing Toolkit' er udviklet af Københavns Kommune og løbsorganisationen A.S.O., og er et samarbejde mellem det nationale Grand Départ-sekretariat, Københavns Kommune og Dansk Erhverv.
Formålet med kittet er at få engageret Københavns virksomheder i Tour de France-fejringen, så de kan skabe en folkefest, når de verdenskendte cykelryttere til sommer suser gennem byens gader.
Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), håber, at de grafiske elementer vil pryde facaderne, vinduerne og andre synlige steder hos en stor del af de københavnske virksomheder.
- Det skal i den grad fejres, når verdens største cykelløb kommer til verdens bedste cykelby. Derfor håber vi, at rigtig mange virksomheder, foreninger og organisationer vil benytte sig af muligheden for at være med til Tour-fejringen, siger Sophie Hæstorp Andersen, som også er bestyrelsesformand i Grand Départ Copenhagen Denmark, i en pressemeddelelse.
Nederst i artiklen kan du se en række billeder, der illustrerer, hvordan udsmykningen kan komme til at se ud.
Byen klædt i gult, grønt og prikket
Direktøren for Dansk Erhverv, Brian Mikkelsen, ser frem til, at København bliver vært for en af etaperne i det verdenskendte cykelløb.
- Touren bliver en ny kæmpe folkefest, ligesom vi så det med EM sidste sommer. Her blev byerne klædt i rødt og hvidt - og i år bliver det i gult, grønt og prikket. Touren giver kæmpe eksponering til hele landet, og det skal vi selvfølgelig gøre vores bedste for at udnytte med stemningsskabende oppyntning, siger Brian Mikkelsen.
Han ser særligt frem til, at Tour de France forhåbentlig kan give det danske erhvervsliv et ekstra skub i den rigtige retning efter en hård tid under coronapandemien.
- Toolkittet gør det nemt og enkelt for alle virksomhederne at være med. Vores turisme og oplevelseserhverv har i den grad været ramt her under corona, så vi skal selvfølgelig gribe alle chancer for at vise, at Danmark er verdens bedste land at besøge og drive virksomhed i, siger Brian Mikkelsen.
Ifølge løbsdirektøren for Tour de France, Christian Prudhomme, er det vigtigt, at erhvervslivet i Danmark får mulighed for at sætte fokus på det verdensberømte cykelløb. Danskerne er nemlig, ifølge ham, særligt vilde med sportsløbet.
- Tour de France er meget populær i Danmark, og det er vigtigt for os, at alle kan tage del i fejringen af denne unikke begivenhed: Grand Départ Copenhague Denmark 2022. Vi glæder os til at se København og hele landet klædt i Tour de France-farver for at byde de bedste ryttere i verden velkommen”, siger Christian Prudhomme.
Ønsker du at få fingre i det gratis Tour de France-materiale til udsmykning, så kan de trykklare filer findes på hjemmesiden citydressingtoolkit.dk.
Foto: LeTourCPH.dk
Foto: LeTourCPH.dk
Foto: LeTourCPH.dk
Foto: LeTourCPH.dk
Foto: LeTourCPH.dk
Foto: LeTourCPH.dk
Foto: LeTourCPH.dk