Sagen vækker opsigt i udlandet: Nu kører det endelige kopi-opgør mellem Netto og keramiker

Sagen hvor keramikeren Anne Black anklager Netto for at have solgt kopiering er i fuld gang i Højesteret. Hun kræver tre millioner kroner i erstatning.

Det er i disse dage næsten præcis syv år siden, Frederiksberg-keramikeren Anne Black lagde et Facebookopslag op, hvor hun anklagede Netto for at kopiere hendes produkter.

Siden da har sagen bevæget sig op igennem retssystemet. Hver gang er Netto idømt erstatning. Beløbene har været lidt forskellige. I disse dage står det endelige slag i Højesteret.

Jesper Moseholm er medejer af virksomheden Anne Black, der er opkaldt efter hans kone med samme navn. TV 2 Kosmopol møder ham på vej ind til i retten.

- Det bliver dejligt at få det afsluttet. Det har været en meget langtrukken sag. Men nogen gange kan det betale sig at være tålmodig, siger Jesper Moseholm til TV 2 Kosmopol. 

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Anne Blacks mand, der er medarbejder af keramikvirksomheden, glæder sig til, at den syv år lange sag finder sin afslutning.
Anne Blacks mand, der er medarbejder af keramikvirksomheden, glæder sig til, at den syv år lange sag finder sin afslutning.
Foto: Mette Ejlersen/TV2 Kosmopol

quote For mit blotte øje ligner produkterne utrolig meget hinanden.

Henrik Lübker, direktør, Design Danmark

Kopier?

Højesteret skal nu blandt andet afgøre, om Netto har kopieret tre produkter. En hængepotte, en cylindervase og en skål med låg. Designernes organisation, Design Danmark, støtter keramikeren.

- For mit blotte øje ligner produkterne utrolig meget hinanden. Det ser ud som om, de har forsøgt at få det til at ligne så godt som muligt, siger Design Danmarks direktør, Henrik Lübker.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Retten skal blandt andet tage stilling til om Nettos hængepotte (th.) er en kopi af Anne Blacks (tv.).
Retten skal blandt andet tage stilling til om Nettos hængepotte (th.) er en kopi af Anne Blacks (tv.).
Foto: Rasmus Wilmann/TV 2 Kosmopol
Retten skal også tage stilling til, om Nettos cylindervase (th.) er en kopi af Anne Blacks (tv.).
Retten skal også tage stilling til, om Nettos cylindervase (th.) er en kopi af Anne Blacks (tv.).
Foto: Rasmus Wilmann/TV 2 Kosmopol

Principiel sag

Ifølge Anne Blacks advokater, Jens Jakob Bugge og Anders Valentin fra advokatfirmaet Bugge Valentin, kan sagen kan få stor betydning for fremtidens kopisager.

- Det er en meget principiel sag. Det er første gang, Højesteret for alvor kan tage stilling til, hvilke bevisregler der gælder i forhold til bevismåling i denne type sager, siger Jens Jakob Bugge.

De håber på en sejr og stor erstatning, som gør det dyrere for dem, der bliver taget i at kopiere.

- Jeg håber, at man som lille virksomhed bliver mindre udsat for efterligninger. Kopieringen bygger i virkeligheden på, at de små virksomheder ikke skal have en stor erstatning, siger Anders Valentin.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Anne Black fotograferet i 2019.
Anne Black fotograferet i 2019.
Foto: Celina Dahl/Ritzau Scanpix

I kopisager bliver erstatningen typisk udmålt efter, hvor meget den virksomhed der kopierer en andens produkter, har omsat for af den kopierede vare. Men Anne Black kræver tre millioner kroner i erstatning. Det er langt mere, end Netto har solgt keramik for. Det skyldes, at Anne Black siger, at det har skadet virksomhedens omdømme, dets brand, at Netto solgte varerne til spotpris.

- Så kommer det til at virke som om, at Anne Black er associeret med Netto, og at hendes produkter ligger i det prisleje. På den måde sker der en enorm skade på hele Anne Blacks sortiment. På hele hendes forretning, siger Design Danmarks direktør, Henrik Lübker.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Ifølge Henrik Lübker har det skadet Anne Blacks brand, at blive markedsført og solgt af Netto.
Ifølge Henrik Lübker har det skadet Anne Blacks brand, at blive markedsført og solgt af Netto.
Foto: Sebastian Andersen Holm / TV 2 Kosmopol

En kendt sag

Der er ikke kun i Danmark, at sagen vækker opsigt. Eric K. Clemons er professor i forretningsstrategi og har i årtier undervist på universiteter som Harvard og Wharton, hvor amerikanske præsidenter og virksomhedsledere tager deres uddannelse. Han opdagede sagen, da han var gæsteforelæser på CBS. Nu er han i Danmark for at følge med i, hvad der sker i Højesteret. 

Ifølge ham er det afgørende for sagen, om Højesteret, ligesom Landsretten, mener, at Netto har kopieret Anne Blacks markedsføring.

- Du køber Anne Black design for at bevise, at du har stil. Både at du har råd til at købe det, og at du har god smag. Hvis alle kan lade som, de er Anne Black, så beviser det, hverken at du har penge eller god smag, hvis du køber et Anne Black-produkt. Så er brandet ødelagt, siger Eric K. Clemons til TV 2 Kosmopol.

Nettos reklamemateriale er da også en vigtig del af Anne Blacks advokaters argumentation. Reklamen er omdelt til halvanden million husstande. 

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Nettos tilbudsreklame med de keramiske produkter blev husstandsomdelt til 1,5 millioner husstande.
Nettos tilbudsreklame med de keramiske produkter blev husstandsomdelt til 1,5 millioner husstande.

Stort fald i omsætningen

I kølvandet på sagen har Anne Black har haft et stort fald i sin omsætning. Ifølge Eric Clemons ville det i mange lande være afgørende for, hvor stor en erstatning der skal udbetales.

- Du ser på, hvor stort et salg der ville have været. Det beregner du ud fra, hvor stort et salg der tidligere har været. Så udregner du forskellen. Det er den skade, der skal erstattes. Det har intet at gøre med, hvor meget Netto har solgt. Det handler udelukkende om, hvor meget salg, Anne Black er gået glippe af, siger Eric K. Clemons.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

en
Foto: Sebastian Holm Andersen/TV 2 Kosmopol

Sø- og Handelsretten tilkendte Anne Black en erstatning på halvanden million kroner. I Landsretten blev beløbet sat ned til 300.000 kroner – men Netto blev stadig dømt for kopiering. 

Men i Højesteret afviste Salling Group, som ejer Netto, tidligere på ugen at have kopieret keramikeren. De har ikke ønsket at medvirke i denne artikel. Men i retten sagde deres advokat, at de ikke mener, at Anne Blacks designs lever op til kravene for, at være omfattet af ophavsretten.

Kopiering betaler sig

Ifølge Design Danmark er der masser af ophavsretssager, hvor mindre virksomheder, oplever, at de bliver kopieret af større virksomheder. 

- Det sker hele tiden. Hvis du spørger Anne Blacks advokater, vil de fortælle, at de næsten ugentligt får henvendelser fra designere, der føler at nogle af de store kæder går deres designs for nært, siger Design Danmarks direktør, Henrik Lübker.

En af de mest kendte kopisager er sagen, hvor keramikerren Kasper Wùrtz krævede 40 millioner i erstatning af ermnæringseksperten Christian Bitz og F&H Group. Han mente, de havde kopieret en stor del af hans keramiske produkter. Retten gav ham ret og erstatningen endte på 6,5 millioner kroner. 

Men i retten kom det også frem, at Bitz og F&H Group tjente 29 millioner kroner på at sælge kopierne. Og Ifølge Design Danmark kan det ofte godt betale sig at kopiere.

- Der er stærke indikationer på, at det er en forretningsmodel at kopiere, siger Design Danmarks direktør, Henrik Lübker.

- Vi håber, at Højesteret vil fastslå, at det bliver nemmere at løfte beviset for, at man har lidt tab, siger Jens Jakob Bugge.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Christian Bitz og F&H Group blev dømt til at betale 6.5 millioner i erstatning. Men de havde 29 millioner på at kopiere Kasper Würz.
Christian Bitz og F&H Group blev dømt til at betale 6.5 millioner i erstatning. Men de havde 29 millioner på at kopiere Kasper Würz.
Foto: Malene Anthony Nielsen/Ritzau Scanpix

"Danmark skal beskytte designere"

Designere som Arne Jakobsen, Børge Mogensen og Poul Henningsens har gjort Danmark berømt verden over. Ifølge Eric Clemons er det afgørende at beskytte de små virksomheder, hvis vi også fremtiden vil være kendt for design.

- Da jeg var barn, havde min far en møbelforretning, og jeg blev forelsket i dansk design. Jeg har Arne Jakobsen-stole derhjemme - Ægget og Svanen. Hvis danske designere ikke tjener nogen penge på deres design, holder de op med at designe, siger Eric K. Clemons. 

Højesteret afsiger dom den 22. marts.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik