Efter hastemøde: Lynhurtig elcykel kræver kørekort

Regeringen er gået med til at skærpe kravene til førere af de kraftfulde elcykler, speed pedelecs, der fra på søndag må færdes på cykelstierne.

For at kunne føre en speed pedelec-elcykel på veje og cykelstier, skal man have en form for køreuddannelse - eksempelvis et knallertkørekort - hvis man er under 18 år.

På et hastemøde fredag morgen i Transportministeriet er regeringen gået med til at skærpe kravene til førere af de udskældte elcykler, pedelecs hedder de, der med en kraftfuld motor kan køre op til 45 kilometer i timen.

Fra på søndag træder en ny ordning i kraft, der gør det lovligt for pedelecs at køre på cykelstier side om side med cyklister.

Transportordfører Rasmus Prehn fra Socialdemokratiet havde indkaldt Transportminister Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance til mødet med håb om endnu flere skærpede krav til den nye ordning.

- Vi måtte konstatere relativt hurtigt i mødet, at Ole Birk Olesen har blå blok i ryggen, og der er flertal for at fastholde prøveordningen. Når det så er sagt, så er det trods alt et skridt i den rette retning, at man fremover som minimum skal have knallertkørekort for at køre på en pedelec, siger Rasmus Prehn. 

Må køre på cykelstierne

Før blev pedelecs kategoriseret som store knallerter, hvorfor de kun måtte færdes på vejen og føres af personer over 18 år.

På søndag sænkes aldersgrænsen til 15 år, mens pedelecs får lov til at køre på cykelstierne. Det får de lov til indtil næste år, hvor partierne på ny vil sætte sig sammen for at drøfte erfaringer og derpå beslutte, om der skal ændres yderligere på reglerne for pedelecs.

- Det glæder mig, at Folketingets partier er åbne over for nye måder at sikre danskerne mobilitet på. En speed pedelec kan vise sig at være et godt tilbud til pendleren, der har 20 km til arbejde, i stedet for at anskaffe sig en bil nummer to i husstanden. Den kan også være løsningen for unge, som bor på landet og skal starte på ungdomsuddannelse i en større by uden for almindelig cykelafstand fra hjemmet, siger Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse. 

Transportminister Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance (tv) og Transportordfører Rasmus Prehn fra Socialdemokratiet (th).
Transportminister Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance (tv) og Transportordfører Rasmus Prehn fra Socialdemokratiet (th).
Foto: Philip Davali - Ritzau Scanpix | Søren Bidstrup - Ritzau Scanpix

Krav om hastighedsbegrænsning sparket til hjørne

Socialdemokratiet kom til mødet med tre krav til transportminsteren.

Det første handlede om en udløbsdato for prøveordningen. Det andet handlede om en fastsat hastighedsgrænse på 30 kilomter i timen i byzoner. Det tredje handlede om en aldersgrænse fastsat til 18 år.

Mens transportministeren gik med til at evaluere ordningen og hvorvidt den skal fortsætte i maj 2019, var der hverken opbakning til en fast aldersgrænse på 18 år eller en hastighedsbegrænsning. 

 
 
Foto: Andreas Haubjerg - Ritzau Scanpix

Regeringen gik dog med til at diskutere hastighedsgrænser til efteråret, mens køreuddannelseskravene til føreren af en pedelec blev strammet.

- Det var ikke det, vi gik efter, men vi kom delvist igennem med nogle af kravene. Jeg hæfter mig ved, at vi har fået en dato for evaluering, et tilsagn om diskussion af hastighedsgrænse, og at der er opstillet krav om en form for køreuddannelse for at føre en pedelec, siger Rasmus Prehn.

Transportordføreren bakker med de nye tiltag op om forsøgsordningen. Han vil dog fortsat holde et skarpt øje med, hvordan introduktionen af pedelecs på cykelstierne kommer til at udspille sig.

- Vi kommer til at have køretøjer på cykelstien, der releativt nemt kan komme op på 45 kilometer i timen. De skal køre side om side med andre cyklister, løbere, fodgængere, blinde og forældre med børn på cykel, der synes, det er rigtig utrygt, siger Rasmus Prehn. 

Fra søndag må lynhurtige elcykler køre på cykelstien. Vi har testet cyklen.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik