Flere butikker giver Black Friday den kolde skulder

Mens store kæder forventer enormt rykind, forsøger små butikker at trække den anden vej.

Det starter tidligt. En fornemmelse af at der er noget at spare lige om hjørnet. Mange satser på at få indkøbt julegaverne, andre går uforbeholdent efter stærke priser på elektronik.

Men selv om en stor del af befolkningen tæller dage ned, så har andre meldt sig helt ud af tilbudskrigen -  fredag den 29. november.

Black Friday er lig med skarpe tilbud og mersalg, men flere vender tilbuddenes store dag ryggen, og store som små virksomheder fortæller nu, at der ikke bliver tilbudsanarki hos dem på fredag.

quote Vi vil opfordre folk til at tage en slapper og tænke over, om de vil have en vare, bare fordi den er på tilbud

Jeppe Jensen, direktør hos Lakor

Ikea er en af de kæder som sender deres kunder en høflig påmindelse om, at klimakrisen stadig er aktuel, og derfor opfordrer deres kunder til at købe brugt den dag.

- Hos IKEA ønsker vi ikke at holde Black Friday. Dels fordi vi altid har lave priser, men i særdeleshed fordi vi gerne vil bringe mere eftertænksomhed og omtanke ind i vores forbrug. I år vil vi derfor benytte Black Friday til at slå et slag for genbrug til endnu lavere priser, end hvis man købte nyt, udtaler Elefteria Cromlidou, kommerciel manager i IKEA Danmark, og uddyber:

- Med et stigende pres på klimaet er det helt afgørende, at både virksomheder og forbrugere i langt højere grad, end det har været tilfældet, tager genbrugstanken til sig, siger hun.

quote Vi gider ikke konkurrere på at være billigst, men derimod bedst. Jeg vil hellere slå på kvalitet, og vores kunder kan regne med vores produkt hele året

Casper Christensen, ejer af Rope of Dope

Rope of Dope, som kalder sig et københavnerbaseret tøjmærke, har valgt Black Friday fra de sidste fire år. Ejer af Rope of Dope, Casper Christensen, har valgt at melde sig helt ud af det han kalder etableret fashion.

- Vi gider ikke konkurrere på at være billigst, men derimod bedst. Jeg vil hellere slå på kvalitet, og vores kunder kan regne med vores produkt hele året. Det styrker kundens loyalitet til brandet, at vi har de samme priser og den samme kvalitet hele året.

Grå, sort og hvid

Tøjvirksomheden holder aldrig udsalg. En af grundene til det er, ifølge Casper Christensen, at der aldrig opstår behov for at komme af med overksudstøj i form af forskellig sæsonmode.

- Vi har tre farver som går igen på vores hjemmeside. Grå, hvid og sort, og dem holder vi os til. Så vi oplever ikke at stå med usolgte kollektioner, siger Casper Christensen, og uddyber:

- Vi får produceret alt vores tøj i Europa, ogg det koster. Noget af det som sælges billigere i en dårligere kvalitet... der kan vi alligevel ikke være med.

Casper Christensen ville ønske at modebranchen især gik mere op i at markedsføre kvalitet fremfor kvantitet. På den måde ville man komme noget af  køb og smid væk kulturen til livs, mener Casper Christensen.

Black coffee fremfor Black friday

Tøjforretningen Lakor på Nørrebro i København har tænkt sig at servere en kop gratis kaffe til kunderne på fredag til mottoet: hellere black coffee end Black Friday.

Her har man også fokus på budskabet om at bevare kvalitet fremfor kvantitet.

-Vi vil opfordre folk til at tage en slapper og tænke over, om de vil have en vare, bare fordi den er på tilbud. Vi tror mere på slow fashion fremfor fast fashion, så man ikke hele tiden køber for at skifte garderoben ud, men i stedet køber mindre og tænker sig om, inden man køber noget, udtaler Jeppe Jensen.

quote Vi har valgt at slukke lyset for at vise, hvordan det rent faktisk kommer til at se ud her, hvis det skal handle om tilbud hele tiden

Jeppe Jensen, direktør hos Lakor

Ligesom hos Rope of Dope, er det vigtigt for Lakor at udvise gennemsigtighed, og derfor koster produkterne altid det samme i forretningen.

- Vores kunder behøver ikke være nervøse for at købe produkterne før eller efter Black Friday, siger Jeppe Jensen.

De små butikker presses under Black Friday

Især de små forretninger og butikker, bliver presset når der emmer af tilbud i forbindelse med Black Friday. Hos Lakor i Elmegade har man valgt at slukke lyset, og tænde stearinlys på Black Friday, for at sætte fokus på de små butikkers kamp mod de massive tilbud.

- Vi har valgt at slukke lyset for at vise, hvordan det rent faktisk kommer til at se ud her, hvis det skal handle om tilbud hele tiden. Så riskirerer vi sorte, tomme vinduer, fordi de små forretninger som vores og andre specialforretninger ikke kan være med, hvis det kun handler om pris, siger Jeppe Jensen, direktør hos Lakor.

Giv væk, køb lokalt og genbrug

Bevægelsen Green Friday er et modspil til Black Friday og vokser år for år. Konceptet med at købe, er byttet ud med genbrug og omtanke for miljø og de små lokale forretninger.

På Green Fridays hjemmeside har man listet 7 tips op til hvordan man kan gøre den sorte fredag til grøn, og bevægelsen opfordrer alle til at gøre en indsats for at begrænse forbruget.

Green Friday afholder 29. november, og i modsætning til Black Friday, handler dagen om at bytte og repareret tøj som ellers er blevet kasseret.

Fra sort til grøn: syv tips fra Green Friday

  • 1.Behold dankortet i pungen og hav omtanke for miljøet på dagen i stedet
  • 2. Donér nogle penge til velgørenhed, hvis dankortet absolut skal op af pungen
  • 3. Køb lokalt fra butikker i dit eget område, som du ønsker at se på den anden side af Black Friday
  • 4. Reparer dine ejendele. Brug dagen på at give nyt liv til noget der skulle have været smidt ud
  • 5. Køb brugt. Når du køber brugt, kan du være heldig at finde helt unikke varer, du ikke finder andre steder
  • 6. Køb bæredygtige varer. Bomuldsindustrien er en storforurenende del af tøjindustrien, og du kan derfor gøre en stor indsats ved at købe økologisk produceret tøj
  • 7. Giv noget igen. Du kan give noget igen, som modsvar til Black Friday, ved eksempelvis at samle affald eller plastik den dag og dermed hjælpe naturen

Kilde: Green Friday

I 2018 blev der i Danmark med dankortet handlet for mere end 1.94 miliarder, og de sidste tre år har Black Friday været årets største handelsdag. Især onlinebutikkerne vinder stort indpas hos danskerne og har oplevet en stigning over de sidste år. I 2018 udgjorde det nemlig 16,8 procent af det samlede Black Friday forbrug, viser tal fra Nets.

Se indslaget fra 2018 hvor TV 2 Lorry var med da der blev afholdt store Green Friday i Indre By:

Her kan du se indslaget fra 2018, hvor det pengeløse byttemarked, Green Friday havde skiftet sort ud med grøn i Kulturhuset i Indre By.

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik