Nikolaj uddeler en million julegaver om året: Det hele startede i en faldefærdig skurvogn

Nikolai Kiim driver i dag Skandinaviens største julegavefabrik. Men det hele startede med, at han byttede en kasse øl for en skurvogn.

Nikolai Kiim har altid haft sans for at lave en god forretning.

- Du mener, om jeg er en krejler af Guds nåde? Selvfølgelig er jeg købmand. Ellers var vi jo ikke her, siger iværksætteren Nikolaj Kiim, der med virksomheden Gavefabrikken i dag er Skandinaviens største leverandør af firmajulegaver.

Og som enhver god købmandshistorie startede det hele selvfølgelig med en god handel.

- Tilbage i 2008 fandt jeg en gammel skurvogn på Islands Brygge, som jeg byttede mig til for en kasse øl, og så startede jeg Gavefabrikken i den her skurvogn, siger Nikolai Kiim.

Nikolai havde set et hul i markedet for firmajulegaver.

Han ville lave en virksomhed, der skulle gøre det nemmere for chefer at begave sine medarbejdere op til jul. Og nu havde han altså fået sig et kontor. I en skurvogn.

- Det var sådan dengang i 2008, at kunderne skulle helst ikke komme og besøge os i den her skurvogn. Så vi solgte over telefonen og besøgte vores kunder, siger han.

Serie: Viljen til Succes

De sørger for at holde Lorryland i gang. De producerer, servicerer og genererer ideer. Til gavn for både bundlinje og beskæftigelse. Men det er hårdt arbejde at skabe en succesfuld virksomhed. Det kræver mod, visioner, værdier og ikke mindst vedholdenhed. Det kræver viljen til succes.


I denne serie kan du møde flere af de ildsjæle, der står bag succesfulde virksomheder i Lorryland, og blive inspireret af deres kampe på vejen til succes.

Der var bare lige et problem:

- Jeg vidste faktisk ikke særlig meget om julegaver, siger Nikolaj Kiim.

Faktisk var han heller ikke særlig erfaren i at sælge til virksomheder:

- For at det ikke skal være løgn, startede det med et koncept, der kun bestod af 8 gaver, og vi fandt hurtigt ud af, at man skulle specialisere og tilpasse gaverne til virksomheden, siger Nikolai Kiim.

Men med stædighed og masser af hårdt arbejde kom der hul igennem.

- Dels er jeg jo nok købmand, og så har jeg det lille tvist, som mange iværksættere har, at jeg ikke selv ved, at jeg ikke kan. Og det betyder jo, at jeg bare springer ud i det, siger Nikolai Kiim.

Han tror så meget på sin idé, at han allerede året efter skalerer op og begynder at ansætte.

- Jeg vil nok sige, at en af overskrifterne i Gavefabrikken er vedholdenhed, for jeg tjente ikke nogen penge de første 3-4 år af Gavefabrikken. Det var først der, at det begyndte at være en god forretning, siger Nikolai Kiim

Se hele indslaget om Gavefabrikken her:

Det hele startede i en gammel skurvogn, som Nikolai Kiim byttede sig til for en kasse øl. I dag sender Gavefabrikken 1 million firmajulegaver ud i hele Skandinavien.

Gavekortet bliver redningen

Det helt store vendepunkt for Gavefabrikken sker i 2013.

Her udvikler Nikolai Kiim et helt nyt gavekortkoncept, der giver den enkelte medarbejder i både store og små virksomheder mulighed for selv at vælge sin gave fra arbejdspladsen.

- Og det var det store gennembrud for Gavefabrikken. Fra at vi var i et marked med 1-2 store aktører, blev vi på få år væsentligt større end de andre. I dag leverer vi fem gange flere julegaver end den største leverandør i Danmark og lige knap en million julegaver i Norden, siger Nikolai Kiim.

Gavefabrikken(1)
Foto: Morten Bisgaard Christensen/TV 2 Kosmopol

Ja, pludselig står Nikolaj med en virksomhed, der år for år bliver større og større:

- I starten doblede vi jo, da vi ikke var så store. Det skal ikke være nogen hemmelighed. Altså hvis vi går tilbage til 2008 og frem, siger Nikolai Kiim

Og selvom kurven i dag begynder at flade ud:

- Qua vores størrelse i dag, så er det klart, at vi ikke tager de her spring længere, men målt på millioner, så tager vi stadigvæk nogle store spring i virksomhedens vækst, siger Nikolai Kiim.

Har Gavefabrikken stadig til gode at opleve et regnskabsår uden fremskridt.

- Og det er jo en blanding af, at vi tager markedsandele, gaverne er blevet en smule dyrere, og vi er gået ind i Norge og Sverige, hvor vi også har fornuftig omsætning og også vækst, siger Nikolai Kiim.

Gavefabrikken(2)
Foto: Morten Bisgaard Christensen/TV 2 Kosmopol

Flere penge til firmajulegaver

Ja, selv 2020 - det år, hvor de fleste andre måtte spænde livremmen ind - oplevede Gavefabrikken sit hidtil allerbedste indtjeningsår med 300 millioner kroner i hele koncernen.

- Mange virksomheder fik julefrokosten aflyst sidste år, og i stedet gik de så ud og gav en lidt større julegave til medarbejderne. Julegavebudgettet voksede sidste år med 12 procent, og det gjorde, at vi havde en ret stor vækst her på Gavefabrikken. Og faktisk ser vi igen i år en vækst for budgetterne for indkøb af julegaver, siger Nikolai Kiim.

Godt 60 mennesker er i dag fastansat til at styre Gavefabrikken igennem året. Og jo mere vi nærmer os juletid, jo flere hyres ind til at pakke og transportere.

Når der er flest i gang er 250 beskæftiget i et af de nu mange gavefabrikkens værksteder:

- Cirka 70 procent af alle de gaver, vi leverer, er indpakkede. Og det er jo så 700.000 gaver, der skal pakkes ind, siger Nikolai Kiim.

Gavefabrikken
Foto: Morten Bisgaard Christensen/TV 2 Kosmopol

Selvom Nikolai Kiim i dag kan vælge frit fra de fleste gavebutikshylder, så er han faktisk ret ydmyg, hvad angår egne julegaveønsker.

- Jamen, det jeg ønsker mig allermest i julegave, er en tegning fra mine børn, siger Nikolai Kiim.

Se også alle de andre virksomhedshistorier fra vores serie 'Viljen til succes', her

_


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik