Nu testes smarte stoppesteder: Få opdateringer på telefonen, mens du venter

Movia og to kommuner tester de kommende måneder et nyt koncept, der giver besked om afgangstider direkte på telefonen ved stoppesteder uden digital nedtællingsskærm.


Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Er du lidt træt af at skulle ind og søge i Rejseplanen for at finde næste afgang?

Så har Movia måske en løsning på vej.

Trafikselskabet er nemlig sammen med Gladsaxe og Rødovre kommuner gået i gang med at teste et helt nyt koncept, kaldet "Smart Stop".

Det skal hjælpe de kunder, der stiger på ved busstoppesteder, som ikke har en digital nedtællingsskærm. 

I stedet får kunderne automatisk push-beskeder om bussens afgangstider direkte på mobilen, når de venter på bussen.

- Det fungerer sådan, at hvis du har Rejseplanens app, og det er der altså cirka 3,5 millioner danskere, der har, så kan du få informationen direkte på telefonen, uden at du skal gøre noget selv, forklarer Camilla Struckmann, som er kommunikationsdirektør i Movia.

I alt 247 stoppesteder har fået en lille bitte sender, der giver informationer via bluetooth til din smartphone. 

Billedet fortsætter under billedet.

Stoppestederne er markeret med dette gult dråbeformet mærke på standeren og på fortovet.
Stoppestederne er markeret med dette gult dråbeformet mærke på standeren og på fortovet.
Foto: Andreas Hentze Madsen - TV 2 Lorry/ Ólafur Steinar Rye Gestsson - Ritzau Scanpix

Skal være supplement

Smart Stop-systemet er et supplement til den øvrige trafikinformation med afgangstider. 

Håbet er, at serviceniveauet stiger for dem, der bruger smartphones.

- Jeg tror, vi alle sammen kender det her med, at vi skal have telefonen op af lommen og ind og slå op på en hjemmeside for at finde tiderne. Nu vil vi gerne prøve at gøre det her skridt kortere ved at servere informationen direkte til kunderne, når de står ved stoppestedet, siger Camilla Struckmann.

Hvad med de kunder, som ikke har smartphones?

- De kan også få den her information, hvis de bruger vores sms-service ved at sende en sms til 1250, fortæller hun.

Giv feedback

Testen er sat i søen for at finde ud af, om intelligente stoppesteder er en god måde at give kunderne afgangstider for busserne direkte på mobilen, når de står ved stoppestedet.

Håbet er blandt andet, at det vil forsøde brugen af den kollektive trafik.

- Vi har da en drøm om, at de tager godt i mod det, at de synes, det gør det nemmere at bruge den kollektive transport, og at det er nemmere at forudsige, hvornår bussen kommer, lyder det fra Camilla Struckmann.

Du kan komme med din mening om, hvordan du synes, det nye koncept fungerer på linket her.

Forsøget med de intelligente stoppesteder gennemføres frem til januar 2021.



Vis mere
Alexander Nepper

Familie holder sønnen hjemme, når der tikker sygemeldinger ind på Aula

20200810-092901-L-1920x1280we

Metrotog får nyt liv:
En gevinst for miljøet og passagerer

Vis mere