Spørg Os: Hvor hurtigt må man køre her?

Ophørstavlen viser, hvilken hastighed man ikke længere må køre - men flere bilister kommer i tvivl om, hvor hurtigt de så må køre efter skiltet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Foto: Niels Knuth / TV 2 Kosmopol

Hvorfor oplyser man ikke, hvilken hastighed man rent faktisk må køre, når en hastighed ophører?

Nogenlunde sådan lyder spørgsmålet, som Peter Kjær-Rasmussen fra Roskilde har stillet os på Spørg Os siden. 

Han er fuldt klar over de tre standardhastigheder i byzone, på landevej og på motorvej, men når der alligevel sættes et skilt op med, hvad man ikke længere må, hvorfor så ikke bare skrive, hvad man nu må?

- Ville det ikke være nemmere og meget mere logisk hvis "fart-skiltene" slet og ret anfører, hvilken ny hastighedsgrænse, der gælder for den fortsatte kørsel?, spørger Peter Kjær-Rasmussen.

Den undren har vi taget videre til Dennis Lange, der er chefkonsulent i FDM.

- Jamen, jeg kan sagtens forstå, at man af og til kan blive i tvivl, når man ser en hastighedsophørstavle - og så tænke: hvad må jeg så i grunden køre? Er jeg i en byzone eller på en landevej?

- Det, tror jeg, de fleste af os kan nikke genkendende til, at vi på et eller andet tidspunkt har haft den tvivl, siger han til TV 2 Lorry.

Det grå-hvide ophørsskilt med de sorte streger hen over viser, at en lokal hastighedsgrænse ophører. Står der 60 på skiltet i en byzone, så betyder det, at hastighedsbegrænsningen på 60 km/t er ophørt, og nu må man kun kører 50 km/t.

Vi så gerne, at man i højere udstrækning skiltede, hvad der er de generelle hastighedsgrænser

— Dennis Lange, chefkonsulent, FDM

Potentiel sikkerhedsfare

Selvom det kan virke simpelt, så fortæller Dennis Lange, at det ikke kun er bilisterne, der bliver forvirrede. Det gør deres splinternye køretøjer også, hvis de kommer kørende i sådan et.

- Udover at det selvfølgelig kan forvirre bilisterne, så er der også et problem for de moderne sikkerhedssystemer - som førerassistentsystemer, der gør, at bilerne kan aflæse skiltene. Bilerne kan nemlig ikke aflæse skilte, der ikke er der, fortæller han.

Og det kan faktisk også skabe potentielle farlige situationer for bilisterne, lyder det:

- Når de ikke kan hjælpe føreren til, hvad man må køre, og sørge for at bilisten ikke kører for stærkt, så er der nogle helt åbenlyse sikkerhedseffekter, som vi ikke får høstet, når vi har en skiltning, der ikke understøtter den teknologi, der nu er.

- Vi så gerne, at man i højere udstrækning skiltede, hvad der er de generelle hastighedsgrænser. Og man kunne starte med de steder, hvor man ved, at der er problemer, hvor der er særligt mange bilister, der kører for stærkt, foreslår Dennis Lange.

Følg med på Spørg Os siden

  • Se, hvad vi allerede har svaret på
  • Stem på ugens udvalgte spørgsmål
  • Skriv dit eget spørgsmål, der kan undersøges journalistisk
    Kom ind på siden her

Vi har ikke et ønske om at have en skilteskov

— Niels Agerholm, afdelingsleder, Vejdirektoratet

Vil ikke have en skilteskov

Det er Vejdirektoratet, der står for skiltningen i Danmark, og her har vi spurgt afdelingsleder Niels Agerholm, hvorfor man ikke skilter med, hvad man må kører.

- Jamen, det er fordi, vi i Danmark opererer med en general hastighedsgrænse, som er 50 km/t i byerne, 80 km/t på landet og 130 km/t på motorveje.

Han kan godt forstå Peter Kjær Rasmussen og FDM's undren, men han mener ikke, at skiltningen skal laves om.

- Man kan selvfølgelig godt argumentere for, at det ville øge hukommelsen, hvis man kunne se et skilt regelmæssigt med, hvad den nye hastighedsgrænse er. Men vi har ikke et ønske om at have en skilteskov. 

- Det ville kræve et enormt antal skilte, fordi man per definition ophæver specielle hastighedsgrænser, hver gang man kommer til et kryds. Skulle man så have et skilt, hver gang man kommer til et kryds? Så kan I selv forestiller jer, hvordan det ville se ud, lyder det Niels Agerholm.

Tak til Peter Kjær-Rasmussen for spørgsmålet!

Link kopieret!

Mere fra Spørg Os

Seneste nyt

play-circle play-circle Læs op

Trafikeret tunnel bliver spærret i nat

Nak & Æd med Jørgen Skouboe og Nikolaj Kirk har kørt i mange sæsoner. Nu skal du se med live eller logge ind for at streame.

Fra fredag aften klokken 23.00 og frem til søndag morgen klokken 05.00 bliver det ikke muligt at passere Frederikssundsvejstunnelen ved Bellahøj i det nordvestlige København.

Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Tunnelen bliver afspærret, fordi man er i gang med at reparere dens betonkonstruktion.

Når tunnelen er spærret, kan trafikanter i stedet benytte parallelvejen, der løber over tunnelen og krydser Frederikssundsvej.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Bygningsbrand giver trafikale udfordringer

Nak & Æd med Jørgen Skouboe og Nikolaj Kirk har kørt i mange sæsoner. Nu skal du se med live eller logge ind for at streame.

Hovedstadens Beredskab er lørdag aften til stede med flere køretøjer ved Wilders plads.

Det skriver beredskaber på X.

- Vi har kraftig røg fra et rum i stueplan. Vi er i gang med at afslukke, og skal efterfølgende gennemgå bygningen med røgdykkere. Vi har ikke meldinger om savnede personer eller tilskadekomst, lyder meldingen.

Hovedstadens Beredskab skriver videre, at området er "trafikalt udfordret".

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Enhedslisten vedtager omdiskuteret forslag

Nak & Æd med Jørgen Skouboe og Nikolaj Kirk har kørt i mange sæsoner. Nu skal du se med live eller logge ind for at streame.

Enhedslistens delegerede vedtager på årsmøde, at medlemmer nemmere kan ekskluderes. Det sker efter intern uenighed om angreb på Israel.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

'Rødt Venstre' stemples som partiskadelig

Nak & Æd med Jørgen Skouboe og Nikolaj Kirk har kørt i mange sæsoner. Nu skal du se med live eller logge ind for at streame.

Et flertal af de delegerede har på Enhedslistens ekstraordinære årsmøde lørdag stemt for en politisk udtalelse, der betegner den omstridte gruppe 'Rødt Venstre' som "en partiskadelig fraktion".

Det sker efter længere tids intern uro i Enhedslisten om angrebet på Israel 7. oktober 2023.

I den politiske udtalelse, der var foreslået af partiets hovedbestyrelse, lyder det også, at "man ikke kan være medlem" af partiet, hvis "man forsvarer målrettet terror eller krigsforbrydelser mod civile".

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Havets Folkemøde kommer til Stevns

Nak & Æd med Jørgen Skouboe og Nikolaj Kirk har kørt i mange sæsoner. Nu skal du se med live eller logge ind for at streame.

Den 28. juni bliver Stevns vært for Havets Folkemøde.

Det skriver TV 2 Øst.

Havets Folkemøde er arrangeret af Danmarks Naturfredningsforening, der beskriver folkemødet som en folkefest med oplysning og debat om den krise, vores havmiljø befinder sig i.

Havets Folkemøde blev holdt for første gang i 2023 i Køge, mens det i 2024 blev holdt i Brøndby med 1350 deltagere.

Det er de syv medlemskommuner af Køge Bugt Alliancen, der har besluttet, at det i 2025 skal afholdes ved Stevns. Det oplyser Stevns Kommune på Facebook.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Politi lavede spritrazzia, men stoppede ikke eneste spritbilist

Nak & Æd med Jørgen Skouboe og Nikolaj Kirk har kørt i mange sæsoner. Nu skal du se med live eller logge ind for at streame.

Hos Færdselssektionen ved Nordsjællands Politi gennemførte man fredag en spritrazzia i Nordsjælland.

Det oplyser vagtchef David Buch til TV 2 Kosmopol.

Razziaen var ganske vellykket. Det lykkedes således ikke for politiet at sigte en eneste for en promille højere end det tilladte.

Til gengæld bemærkede betjente i patruljevogne to gange i løbet af vagtdøgnet, at nogen kørte usikkert på vejene.

- Og det var så de eneste sager om spritkørsel fra i går, siger vagtchef David Buch.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Afdøde Morten Stig Christensen hædret med ærespris

Nak & Æd med Jørgen Skouboe og Nikolaj Kirk har kørt i mange sæsoner. Nu skal du se med live eller logge ind for at streame.

Det Europæiske Håndboldforbund (EHF) har hædret Morten Stig Christensen i forbindelse med finaleweekenden ved kvindernes EM.

Det skriver DanskHåndbold på sin hjemmeside.

DanskHåndbolds formand døde pludselig af et hjertestop 1. november. Han satte et stort aftryk på håndbolden i Danmark og resten af verden, og derfor har EHF posthumt tildelt ham forbundets ærespris.

I samme ombæring har EHF besluttet at opkalde sine nye initiativer inden for breddehåndbolden efter Morten Stig Christensen.

- For at holde hans arv i live og i anerkendelse af hans indsats for håndbolden, er det nye EHF Grassroots Charter opkaldt efter Morten Stig Christensen og vil blive kaldt "Christensen Grassroots Charter", siger EHF-præsident Michael Wiederer ifølge DanskHåndbold.

Morten Stig Christensen var selv landsholdsspiller i håndbold. Siden blev han direktør og generalsekretær, før han i 2021 overtog formandsposten i DanskHåndbold.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Borgmestre jubler over historisk bevilling

Nak & Æd med Jørgen Skouboe og Nikolaj Kirk har kørt i mange sæsoner. Nu skal du se med live eller logge ind for at streame.

Fredag kom det frem, at Kystdirektoratet har tildelt 22,7 millioner kroner til et kystbeskyttelsesprojekt, der skal sikre Greve, Ishøj, Vallensbæk og Brøndby mod stormfloder og stigende vandstand.

Bevillingen skal styrke kystbeskyttelsen ved Køge Bugt Strandpark, som dækker en samlet kyststrækning på tværs af de fire kommuner.

Og det er en nyhed, der - ikke overraskende - skaber jubel hos de fire kommuners borgmestre.

I en fælles pressemeddelelse understreger de, at de er meget tilfredse med den økonomiske millionindsprøjtning, der dækker op mod 40 procent af projektets estimerede udgifter på 57 millioner kroner.

- Vi er meget tilfredse med bevillingen, der gør det muligt at beskytte vores nordlige kyst og dermed skabe tryghed for borgerne i den del af kommunen. De ydre klitdiger og indre diger vil stå som en stærk mur, når fremtidens storme rammer Strandparken, og det er et kæmpe skridt for borgerne bagved, udtaler Greves borgmester, Pernille Beckmann (V), i pressemeddelelsen.

Det er planen, at anlægsarbejdet for kystbeskyttelsesområdet starter i 2027 og projektet forventes afsluttet inden 2030.

Link kopieret!

TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google