“Verdens største cykelløb kommer til verdens bedste cykelby”
Sådan har politikere, borgmestre og Københavns Kommune gang på gang markedsført den yderst imødesete Tour de France-start i København den 1. juli.
Men nu kaster den helt nye Mobilitetsredegørelse for Københavns Kommune malurt i bægeret.
Her fremgår det således, at færre københavnere tager cyklen.
Vi kan male byen nok så gul, men når der så kommer der her excel-ark oveni, kan man spørge, hvad vil I gøre ved det?
Og selvom det ifølge Københavns Kommune delvist kan tilskrives hjemsendelser i forbindelse med corona-nedlukning, er den nye redegørelse langtfra ønskelæsning for politikerne på Københavns Rådhus.
Line Barfod (EL), der er teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, er "ærgerlig over, at der er et fald især i cyklingen i København".
"Selvfølgelig skyldes noget nok de ekstraordinære omstændigheder, der har været på grund af corona, men uanset hvad er vi stadig et godt stykke fra vores mål om, at halvdelen af alle ture til arbejde og uddannelse skal ske på cykel i 2025," udtaler fagborgmesteren i et skriftligt svar til TV 2 Lorry.
Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) er enig.
"København skal fortsat være mere grøn, så selvom corona og de mange hjemmearbejdsdage kan være en af forklaringerne på et fald, synes jeg, det er rigtig ærgerligt," lyder det ligeledes i et skriftligt svar fra Sophie Hæstorp Andersen.
Den nye redegørelse viser, at cyklens andel af alle ture i København er faldet fra 26 procent i 2020 til 21 procent i 2021. Målet er 25 procent.
Samtidig er andelen af cykelture til og fra arbejde og uddannelse i København faldet fra 42 til 35 procent. Målet er 50 procent.
(Artiklen fortsætter efter grafik og faktaboks.)
Københavnerne cykler mindre
- De sidste ti år har cyklens andel af alle ture i Københavns Kommune ligget mellem 25 procent og 31 procent, men er de sidste år faldet markant. Cyklens andel af alle ture var 28 procent i 2019, 26 procent i 2020 og 21 procent i 2021. Dermed ligger turandelen for cykler i 2021 fire procentpoint under målsætningen på 25 procent i 2025.
- Hvad angår målet om, at cykelture til arbejde og uddannelse i København skal udgøre 50 procent af turene til arbejde og uddannelse, er status 35 procent i 2021, hvilket er et fald fra 44 procent i 2019 og 42 procent i 2020. Det er næsten det samme procenttal som for 10 år siden, og dermed er København 15 procentpoint fra at nå målet om, at 50 procent af turene til og fra arbejde og uddannelse skal foregå på cykel.
- En del af forklaringen er ifølge Københavns Kommune, at København har en høj koncentration af offentlige forvaltninger og uddannelsesinstitutioner, som har været særligt omfattet af hjemsendelser i 2020 og 2021. Disse hjemsendelser har påvirket faldet i cykelture til arbejde og uddannelse, hvilket også afspejler et fald for cyklens samlende turandel. Hvorvidt tendensen fortsætter fremover, vides endnu ikke.
Kilde: Mobilitetsredegørelse for Københavns Kommune 2022
Intet er mere dræbende end fakta
Simon Bastiansen, der er brandingekspert og sponsorrådgiver i Dentsu X, vurderer, at redegørelsen kommer på et kedeligt tidspunkt med mindre end en måned til Tour-starten, hvor København netop i den forbindelse er blevet brandet som "verdens bedste cykelby".
- Når man har sat flere initiativer i gang for at gøre København en bedre cykelby, er den nye mobilitetsredegørelse kedelig læsning. Det giver stof til eftertanke. Vi cykler mindre, og vi er ved at blive overhalet af Holland og Amsterdam, der måske faktisk er et større cykelland, siger han til TV 2 Lorry og fortsætter:
- I forbindelse med at vi har fået Tour de France til Danmark, har vi prædiket, at vi er en af de bedste cykelbyer, og at vi er en af de grønneste byer. Men der er bare ikke noget mere dræbende end fakta. Vi kan male byen nok så gul, men når der så kommer der her excel-ark oveni, kan man spørge, hvad vil I gøre ved det?
Hvis København virkelig er verdens bedste cykelby, så behøver jeg ikke kigge på andre byer efter løsninger, forstået på den måde, at der er for mange mangler og for meget hensyntagen til andre trafikformer
Erik Hjulmand, der er formand for Cyklistforbundet København, mener, at "cykelambitionerne bliver ved skåltalernes taknemmelige ord, hvis ikke der kommer fart over feltet," i forhold til at nå de opsatte mål.
- Hvis København virkelig er verdens bedste cykelby, så behøver jeg ikke kigge på andre byer efter løsninger, forstået på den måde, at der er for mange mangler og for meget hensyntagen til andre trafikformer. På nogle punkter er andre byer langt efter København, og på andre parametre skal man ikke længere væk end til Malmø, hvor de er bedre på cykelparkering, siger Erik Hjulmand.
København blev af Copenhagenize i 2019 kåret til verdens mest cykelvenlige by foran Amsterdam og Utrecht i Holland. Så byen er vel god for cyklister?
- Det er rigtigt, at der er mange gode muligheder, men tallene i redegørelsen taler sit tydelige sprog. Det går den forkerte vej. Hvis Amsterdam om fem år har Tour de France-starten og siger, at de er verdens bedste cykelby, så er de vel i deres gode ret til også at gøre det.
Selvfølgelig skyldes noget nok de ekstraordinære omstændigheder, der har været på grund af corona, men uanset hvad er vi stadig et godt stykke fra vores mål om, at halvdelen af alle ture til arbejde og uddannelse skal ske på cykel i 2025
Et godt brand og slogan
Det er Grand Départ Copenhagen Denmark 2022, der står for gennemførelsen af Tour-starten, og de har været med til at markedsføre København som verdens bedste cykelby. Ida Bigum Nielsen, der er direktør for sekretariatet, mener dog ikke, at nedgangen i cyklisme svækker Københavns status som cykelby.
- ‘Verdens største cykelløb møder verdens bedste cykelby’ et fint brand og slogan, der holder endnu. Vi synes stadig, at løbet og byen er et fantastisk match, og det stopper for mig ikke ved at se en mindre nedgang her, som mobilitetsredegørelsen viser, siger Ida Bigum Nielsen til TV 2 Lorry.
Hun håber dog på, at Tour de France kan få flere til at cykle.
- Når det er sagt, så har vi jo også en ambition om, at Tour-starten i Danmark kan blive en løftestang for cyklisme i Danmark, siger Ida Bigum Nielsen.
Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), har selv brugt sætningen: 'verdens største cykelløb kommer til verdens bedste cykelløb' adskillige gange i markedsføringen af Tour-starten.
Svækker de nye tal i redegørelsen værdien af den sætning?
"Tallene giver mig kun endnu mere blod på tanden til, at vi alle sammen gør en ekstra indsats og bruger Tour de France til at løfte cyklismen i vores by og i hele landet til niveau 2.0, så vi får givet tallene baghjul! Og så er det jo cyklens år i 2022, så der er al mulig grund og mulighed for at sætte hverdagscyklismen i fokus,” lyder det fra Sophie Hæstorp Andersen.
Er København stadig verdens bedste cykelby?
”Ja, København er stadig verdens bedste cykelby. Og det er også vores vision i cykelindsatsen. København er kendt i hele verden for sine brede cykelstier, hvor forældre cykler deres børn afsted til børnehaven i ladcykler, og de unge racer gennem byen på arbejde. Der er flere cykler i København, end der er indbyggere. Men vi må ikke taget det for givet. Vi har en fantastisk cykelkultur, men den skal hele tiden prioriteres og udvikles, så flere cykler og færre kører i bil,” siger Sophie Hæstorp Andersen.
Mere cyklisme i fremtiden
Line Barfod mener ikke, der bliver gjort nok for at fremme cyklismen i København og opfordrer både sine kolleger på Rådhuset og politikerne på Christiansborg til at være mere ambitiøse på cykelområdet:
”Når man kigger rundt på andre byer som Amsterdam, så er det tydeligt, at vi skal oppe os, hvis København stadig skal kunne kalde sig verdens bedste cykelby om fem år. Vi skal give cykler forrang i flere gader, indføre flere og større trafikøer og udbygge supercykelstierne."
"Og så skal vi have en langt større økonomisk håndsrækning fra statsligt hold, så vi kan for eksempel kan øge cykelparkeringen ved stationer og lave parker&rejs-anlæg omkring København, så flere pendlere kan lade bilen stå og bruge cyklen i byen,” skriver hun i en mail.
Overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), mener, at København prioriterer cyklisme i udviklingen af København.
"Vi laver cykelgader, supercykelstier og cykelbroer. Med Tour de France’s etaper gennem Danmark og København får vi et fantastisk fokus på vores cykelkultur i Danmark, og min målsætning er, at vi bruger Tour de France til at løfte cykelindsatsen yderligere,” lyder det i et skriftligt svar til TV 2 Lorry.
Når man kigger rundt på andre byer som fx Amsterdam, så er det tydeligt, at vi skal oppe os, hvis København stadig skal kunne kalde sig verdens bedste cykelby om fem år.
Selvom brandekspert Simon Bastiansen understreger, at danskerne i høj grad kommer til at omfavne Tour de France, mener han dog ikke, at Tour de France alene vil få flere københavnere og danskere til at cykle.
- Der er flere ting i gang rent politisk i forhold til at få bilerne ud af København, og så kommer der bedre cykelstier, der kommer elcykler, ligesom stigende energipriser også kan få flere til at vælge cyklen over bilen.
Tour de France i København skydes for alvor i gang, når der er holdpræsentation i Tivoli den 29. juni.
TV 2 Lorry har tidligere fortalt, at CO2-aftrykket fra Tour de France er en totalt ukendt størrelse. Det kan du læse mere om her - og herunder kan du også se mere til den historie: