10 år efter betalingsringens død: I Stockholm fik de én – og det kan mærkes

Ideen om en betalingsring omkring København måtte lade livet for 10 år siden. Men i Stockholm har de én, og det kan mærkes på trafikken.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
I Stockholm betaler man for at køre ind til midtbyen, til gengæld slipper man for trængsel
Foto: Peter Boye / TV2 Lorry

Bor du uden for København og arbejder i byen? Så har du har måske ikke langt til arbejde i kilometer, men hvis du tager bilen, så når du med stor sandsynlighed at høre et afsnit eller to af din yndlingspodcast. Der er nemlig stor trængsel på indfaldsvejene til København.

Den tidligere S-SF-R regering forsøgte tilbage i start 10’erne at indføre en betalingsring for at komme problemet til livs. Planerne blev dog droppet i slutningen af februar 2012.

Her ti år efter er trængslen stadig et problem. Vi har derfor taget et kig på betalingsringen rundt om Stockholm, for at se hvilken effekt den har haft for trafikken i den svenske hovedstad.

Artiklen forsætter efter faktaboksen...

Evig trængsel? 10 år efter betalingsringens død:

For 10 år siden i 2012 ville S-R-SF-regeringen mindske trængsel og gøre kollektiv trafik billigere med en betalingsring. “Der kommer en god løsning i morgen”, lød det.


Dagen efter, den 22. februar 2012, lagde daværende statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) dog betalingsringen i graven.


I denne uge sætter TV 2 Lorry fokus på 10-året for betalingsringens endeligt. Siden er trængslen ikke blevet mindre. Hvis ikke en betalingsring – hvad er så løsningen på den stigende trængsel i Hovedstadsområdet?


Svensk betalingsring har haft tydelig effekt

I Stockholm har de haft en betalingsring siden august 2007, og det kan mærkes. Ifølge Karolina Isaksson, trafikforsker ved den svenske stats Vej- og Transportforskningsinstitut, så har betalingsringen haft en positiv effekt på 18 procent. 

Det vil sige, at antallet af biler, der hver dag kører ind og ud af den svenske hovedstad, ligger 18 procent under, hvad det havde været uden en betalingsring.

- Der er jo mere trafik i dag i Stockholmsregionen end dengang. Men det skyldes jo, at der bor mange flere mennesker i dag. Det er stadig sådan, at trængselsskatten (betalingsringsafgiften) har en tydelig effekt. Trafikproblemerne ville være meget større, hvis vi ikke havde trængselsskatten, siger Karolina Isaksson.

Artiklen forsætter efter grafikken...

Betalingsringen rundt om Stockholm har 26 gennemkørselspunkter. Her er der opsat kameraer, der registrerer bilernes nummerplader. Regningen sendes herefter automatisk ud til bilisterne.

Der tages kun betaling i dagtimerne, og prisen for gennemkørsel varierer i løbet af dagen. I myldretiden koster det 35 svenske kroner, og henover middagstid slipper man igennem for kun 11 svenske kroner.

Artiklen forsætter efter billedet...

På billedet kan det ses hvordan betalingsringen omkranser Stockholm midtby
Foto: transportstyrelsen - sverige

Hvorfor er det gået så godt? 

Betalingsringen i Stockholm har ifølge Karolina Isaksson været et vigtigt våben mod trafiktrængsel. Men hun mener ikke, at den alene kan tilskrives hele succesen. 

- Samtidig med betalingsrings-forsøget, så lavede man også parkeringspladser ved indfaldsvejene for at modvirke problemerne. Man udbyggede parkeringspladser et stykke uden for Stockholm. Måske i nærheden af en metrostation eller en pendler-togstation, siger hun.

Det er dog ikke kun parkeringspladser, der er blevet investeret i.

- Pengene fra trængselsskatten blev i første omgang brugt på den kollektive trafik, sidenhen i høj grad på motorveje, for så igen at blive brugt på den kollektive trafik, siger Karolina Isaksson.

På den måde blev det muligt at pendle i bil ind til betalingsringen, og derfra rejse det sidste stykke med kollektiv transport.

Pengene fra betalingsringen bliver fortsat brugt på at investere i den offentlige transport i Stockholm. I 2020 blev prisen for at krydse betalingsringen sat op, således det i myldretiden koster 35 svenske kroner.

Miljøforvaltningen i den svenske hovedstad skrev i den forbindelse, at de regnede med en årlig indtjening fra betalingsringen på mellem 320 og 340 millioner svenske kroner. Penge som, ifølge dem, skal investeres i byens kollektive transport.

Artiklen forsætter efter faktaboksen...

Hvordan fungerer den svenske betalingsring?

  • Den omkranser Stockholm midtby.
  • Der er 26 betalingsstationer.
  • Et kamera registrerer nummerpladen og sender regningen automatisk.
  • Man skal kun betale hvis man passerer i tidsrummet 06:00 til 18:29
  • Prisen er højest i myldretiden fra 07:00 til 8:29 og igen fra 16:00 til 17:29. Her koster det 35 SEK.
  • Den laveste pris finder man midt på dagen, hvor de fleste folk alligevel er på arbejde. Her slipper man med 11 SEK.
  • Det maksimale beløb man kan pålægges i løbet af et døgn er 135 SEK.
  • Udrykningskøretøjer, offentligt transport, taxaer, motorcykler, og militærkøretøjer skal ikke betale.
  • Ifølge den svenske miljøforvaltning så indbringer betalingsringen mellem 320 og 340 millioner SEK om året.


Hvordan sælger man en betalingsring til befolkningen?

Ideen om en betalingsring rundt om København blev lagt i graven den 22. februar 2012. Daværende statsminister Helle Thorning-Schmidt forklarede, at der ikke var opbakning til projektet i befolkningen.

I Stockholm bakkede befolkningen til en start heller ikke projektet om en betalingsring op. Faktisk var det kun 25 procent af indbyggerne, der støttede ideen.

Det var særligt i kommunerne omkring Stockholm, at folk var skeptiske overfor ideen. Men efter et forsøgsprojekt i 2006 steg støtten til 51 procent.

Karolina Isaksson mener, at et skarpt fokus, solid forberedelse og en forståelse for de medfølgende problemer er afgørende i forhold til befolkningens opbakning.

- Man skal være helt klar over, hvad man vil med forsøget. Handler det om, at man vil forbedre miljøet? Eller om at mindske trængslen? Eller handler det om, at man vil finansiere den kollektive trafik? Jeg tror, det er vigtigt at melde meget klart ud, hvad man vil med det. Hvad formålet er, og hvordan det skal føres ud i livet. Og hvilket resultat man forventer, det skal have. Og hvis der er nogen, som risikerer at komme i klemme, hvordan tænker vi så, det kan fungere for dem? 

Artiklen forsætter efter faktaboksen...

Betalingsringen, der blev lagt i graven

• Den daværende S-R-SF-regering ville i 2012 have en betalingsring inden for Ring 2 og overvejende langs Ringbanen (linje F fra Hellerup Station til Ny Ellebjerg Station).


• På Amager skulle ringen gå langs Øresundsvej. Betalingsringen blev lanceret med undertitlen “færre trafikkøer og billigere billetpriser.”


• Betalingsringen skulle indbringe to milliarder til den kollektive trafik.


• Regeringen kaldte også betalingsringen for “miljøringen” og “trængselsringen”, ligesom man lagde vægt på de sundheds - og miljøgevinster, der kunne være ved at begrænse bilkørsel i hovedstadsområdet.


• Den 22. februar 2012 blev S-R-SF-regeringens ønske om en betalingsring rundt om København lagt i graven. Dagen inden havde statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) på et pressemøde gentagne gange sagt: “Der kommer en rigtig god løsning i morgen.”


• S-R-SF-regeringen endte som bekendt med at droppe planerne og afsatte i stedet én milliard kroner til kollektiv trafik, som københavnerne måtte dele med resten af Danmark.


• Helle Thorning-Schmidt mente, at en stor folkelig modstand var årsagen til, at projektet blev droppet:


- Det særlige ved denne situation var, at lige præcis de mennesker, hvis problemer vi gerne ville løse, altså dem der sidder i trængslen, de sagde nej tak. Fagbevægelsen sagde nej, tak. Deres borgmestre sagde nej, tak. Pendlerne, altså dem, der bruger den kollektive trafik var imod. Miljøorganisationerne var imod. Man kunne nærmest ikke finde nogen, som var for det, sagde Helle Thorning-Schmidt til Berlingske.


Danmark satser på roadpricing

Som nævnt tidligere, så blev ideen om en betalingsring i København lagt i graven for ti år siden, og det er yderst tvivlsomt, at den vil blive gravet op igen.

Der arbejdes dog stadig på nye måder at afhjælpe trængslen i hovedstadsområdet. Der er således afsat 20 millioner kroner til at gennemføre forsøg med roadpricing – også kendt som kilometerbaserede afgifter.

Forskere fra DTU og Aalborg universitet har fremlagt to bud på, hvordan et sådant system vil kunne indføres. Politikerne skal i år tage stilling til, hvilken af de to modeller man vil lave et testforsøg med. 

Link kopieret!

Seneste nyt

København risikerer at blive "magnet for hjemløse", mener LA-profil

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Et flertal i Københavns Kommunes teknik- og miljøudvalg vil give hjemløse lov til at overnatte i nogle af byens parker og grønne områder, når der er fyldt op på herbergerne.

Men det vil skabe stor utryghed for københavnerne, mener Ole Birk Olesen (LA), der både er medlem af Københavns Borgerrepræsentation og Folketinget.

Det skriver Berlingske.

- Man skal finde en gylden balance mellem at hjælpe de hjemløse, vi har i København, men ikke blive en magnet for hjemløse ved at stille for mange ting til rådighed for alle, der kommer rejsende til København, siger han til mediet.

Det kan få den konsekvens, at færre vil få lyst til at benytte byens parker, mener Ole Birk Olesen.

Link kopieret!

Livgarden tager imod præsident til Egyptens nationalmelodi

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Når Egyptens præsident, Abdel Fattah al-Sisi, fredag og lørdag er på statsbesøg i Danmark, bliver han budt velkommen af det danske kongepar i Christian VII's Palæ på Amalienborg i København.

Her vil kongeparret og den egyptiske præsident overvære et æreskompagni af Den Kongelige Livgarde, som er opstillet til lejligheden.

Det fremgår af programmet for statsbesøget, som Kongehuset har lagt på sin hjemmeside.

Under velkomsten vil Den Kongelige Livgardes Musikkorps fremføre Egyptens nationalmelodi.

I løbet af statsbesøget skal Abdel Fattah al-Sisi også mødes med både den danske statsminister, Mette Frederiksen (S), udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) og formanden for Folketinget, Søren Gade (V).

I forbindelse med programmet skriver Kongehuset, at Danmarks forhold til Egypten vil blive styrket i forbindelse med statsbesøget.

Link kopieret!

Omdiskuteret bydel i København må ikke ligne et "mini-Manhattan", mener Rosenkrantz-Theil

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Lynetteholm og andre kommende byudviklingsområder i København skal bygges i samme stil som de gamle brokvarterer.

Det mener den socialdemokratiske overborgmesterkandidat Pernille Rosenkrantz-Theil, skriver Politiken.

- Københavnerne lægger vægt på, at man gerne vil have, at man kan se, at det er København. De ønsker karrébyggerier eller byggeforeningsagtige huse som Nyboder, hvis det skal være mindre. Det er de ord, folk sætter på det. Jeg synes, det er rigtigt, for det er det, der kendetegner København, siger hun til avisen.

Hun ønsker ikke, at Lynetteholm skal komme til at ligne Ørestad med en stor andel private udlejningsboliger, der "koster det hvide ud af øjnene", og som er plastret op i stål og beton "som et mini-Manhattan".

Link kopieret!

Nyt byggeri skal indtænke solceller på taget fra 2026

Om godt et år skal alle nye, store offentlige og ikke-beboelsesbygninger som udgangspunkt bygges med solcelleanlæg på taget.

I 2026 træder et EU-direktiv i kraft, som siger, at vi gradvist skal sætte solceller op alle de steder, som er teknisk egnet, og hvor det økonomisk giver mening.

- Det er et fornuftigt skridt, fordi især lokal produktion af strøm får mulighed for at fortrænge udbygning af elnettet og reducere transmissionstabene, siger Sune Thorsteinsson, der er projektleder ved DTU Electro til TV 2 Kosmopol.

Kim Slavinsky er er direktør i virksomheden Phønix Tag Energi og medlem af Dansk Solcelleforening. Han er enig med forskeren.

- Jo mere decentralt, vi kan lave produktion og forbrug, jo færre penge skal vi bruge på at lave infrastrukturen. Det giver rigtig god mening, at den billigste energiform, der findes i verden, den bliver brugt af forbrugerne der, hvor den bliver produceret, siger han.

Samtidig kan de mange små anlæg være med til at styrke forsyningssikkerheden, siger Sune Thorsteinsson fra DTU.

- I forhold til verdenssituationen nu, er decentrale anlæg med til at stabilisere elproduktionen, fordi man simpelthen er mindre følsom overfor terrorhandlinger, siger han.

Spørg Os

Klik og stem på ugens udvalgte spørgsmål her
+

_

Link kopieret!

Arla tilbagekalder mælkeprodukt

Arla Foods tilbagekalder produktet Protino, der er en syrnet mælkebaseret dessert, efter der er fundet mug på produktet.

Det skriver Fødevarestyrelsen i en pressemeddelelse.

Ifølge styrelsen er produktet uegnet som fødevare og bør kasseres eller returneres, hvor det er købt.

Link kopieret!

Nordsjællandsk by får nyt madmarked

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

SlotsArkaderne i Hillerød går i december gang med at bygge om, så det nye madmarked Balkonen Food Hall kan åbne sommeren 2025.

Det skriver sn.dk.

Her vil der være syv madboder og en bar.

- Vi har jo i et pænt stykke tid set tendensen, at vi danskere rigtig gerne vil bruge nogle penge på at spise ude. Så det tapper vi ind i. Og i stedet for at invitere én spiller ind til hele det store areal, synes vi, at det giver god mening, at man får nogle forskellige spiseoplevelser og valgmuligheder, siger Morten Voss, centermanager for SlotsArkaderne, til sn.dk.

Madboderne vil blandt andet servere mexicanske, japanske og italienske retter.

Link kopieret!

Internationalt efterlyst bandemedlem sigtet for at smugle 357 kilo kokain

Foto: Sebastian Andersen Holm / TV 2 Kosmopol

En 42-årig mand bliver fredag fremstillet i grundlovsforhør i Københavns Byret uden selv at være til stede.

Det skriver NSK, National enhed for Særlig Kriminalitet, i en pressemeddelelse.

Manden er sigtet for i fællesskab med flere medgerningsmænd at have indsmuglet og handlet med 357 kilo kokain fra 2020 til sommeren 2024.

Manden har været internationalt efterlyst siden 2019 og er en del af den forbudte bande Loyal To Familia.

Flere personer er allerede dømt for indsmugling og videredistribution af omfattende mængder narkotika i samme sag.

Link kopieret!

Kommune melder ud: Tusindvis af brændeovne skal skrottes

Foto: Mads Jensen / Scanpix

Tusindvis af brændeovne i landets to største byer skal skrottes eller udskiftes.

Det er beskeden i både Københavns og Aarhus kommuner til ejere af brændeovne, der er installeret før 1. juni 2008.

Dem er der cirka 6000 af i Aarhus og cirka 3000 af i Københavns Kommune, fremgår det af pressemeddelelser fra de to kommuner.

Landets kommuner har siden 1. juli 2023 haft mulighed for at forbyde ældre brændeovne i områder med fjernvarme.

Det skyldes, at ældre brændeovne forurener mere end nyere modeller.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google