Coronavirussens indtog i Danmark har tvunget landets uddannelsessteder til at tænke ud af boksen, og virtuel undervisning er blevet en del af de fleste store skoleelevers hverdag.
På H.C. Ørsted Gymnasiet på Frederiksberg har man haft succes med netop hjemmeundervisning af eleverne. Faktisk så stor succes, at gymnasiet nu opretter et virtuelt studenterforløb.
For i forbindelse med nedlukningerne har en række elever pludselig præsteret bedre.
- Vi har oplevet, at enkelte elever i nogle klasser er blomstret og trives rigtig godt. Det er nogle af dem, der i det traditionelle klasselokale forsvinder lidt i mængden. Der oplevede vi, at det virtuelle rum var trygt og bedre for nogle i forhold at præstere både fagligt og socialt, fortæller rektor Mads Glendorf.
De skal jo ikke isoleres. De skal være en del af en klasse og opleve klassefællesskabet, men det bliver anerledes, end det vi kender til
En del af forklaringen på den succesfulde online-undervisning er, at nogle elever fik en anderledes arbejdsro, og flere af lærerne oplevede sågar, at de fik elever i tale, som i det traditionelle klasserum ofte gik lidt under radaren, lyder det.
Derfor ansøgte H.C. Ørsted Gymnasiet Undervisningsministeriet om dispensation til at føre mere virtuel undervisning, end man kan med de nuværende regler.
Til sommer kan man derfor på H.C. Ørsted Gymnasiet påbegynde et 3-årigt studenterforløb, der skal bestå af 80% virtuel undervisning og 20% fysisk undervisning. Den fysiske undervisning vil primært blive brugt på eksperimentelle fag, værkstedsfag og laboratoriefag.
Studieretningsfagene vil meget oplagt være Kommunikation/IT og programmering.
Eleverne bliver del af en klasse, så de får klassekammerater på samme måde som i en almindelig gymnasieklasse. Klassen vil også komme på studietur, som det er normalen.
Den virtuelle linje
Den virtuelle klasse består af en rammesat fagpakke med studieretningsfagene kommunikation & IT (A-niveau) og programmering (B-niveau).
Derudover tildeles eleverne en valgfagspakke med fagene matematik (A-niveau) og digitalt design (A-niveau) foruden de obligatoriske fag: Dansk (A), samfundsfag (C), biologi (C), kemi (B), fysik (B), idéhistorie (B), engelsk (B), teknologi (B)
Og der er en tanke med, at det lige er IT-linjen, man nu kan tage virtuelt, forklarer Mads Glendorf.
For mange elever kan det hypersociale gymnasieliv være overvældende og for nogen endda uinteressant, siger han:
- I vores IT-klasser har vi tit mange indadvendte drenge, som er gode til livet online - og som interesserer sig for eksempelvis at programmere. Ofte sigter de ret målrettet efter en form for IT-uddannelse, hvor man arbejder på den måde, så spørgsmålet er, om man skal presse dem ud i de her gymnasiesituationer. Der tror jeg, man kan imødekomme dem på en anden måde:
- De skal jo ikke isoleres. De skal være en del af en klasse og opleve klassefællesskabet, men det bliver anerledes, end det vi kender til.
Det sociale er dog slet ikke det eneste, som den virtuelle linje kan gavne for nogle af gymnasiets kommende elever.
Netop, fordi mange af dem, der søger en linje med IT som gennemgående tema, ligeledes sigter efter en karriere indenfor samme område, kan det gavne dem, at undervisningen foregår på alternative platforme:
- Hvis en elev vil læse Statskundskab på universitetet, så er det vigtigt, at de kan stå foran andre og holde oplæg. Det vil de ikke få trænet på den virtuelle linje. Men andre ting bliver de bedre til på den virtuelle linje: Skriftlig fremstilling, virtuelle kompentencer, at begå sig på forskellige platforme og facilitere forskellige arbejdsformer, siger Mads Glendorf.
Pilotprojekt med evaluering undervejs
Den treårige virtuelle linje er en pilotordning, som gymnasiet har søgt om dispensation til at oprette.
Undervejs skal klassen og undervisningen følges af et erhvervsrettet ph.d-projekt - som ligeledes vil blive grundigt evalueret med henblik på at blive klogere på, hvornår virtuel undervisning fungerer - og hvornår det ikke gør.
Den virtuelle klasse vil udelukkende blive undervist af lærere, der har meldt sig selv til at undervise klassen. Der vil desuden blive tilknyttet to kontaktlærere samt to særligt tilknyttede studie- og læsevejledere.
Uddannelsen afsluttes med en studentereksamen, der giver adgang til videregående uddannelser på linje med alle andre studentereksaminer i Danmark.
H.C. Ørsted Gymnasiet består af tre afdelinger placeret i Ballerup, Lyngby og på Frederiksberg. Den fysiske undervisning kan derfor placeres på den afdeling, der har de bedste faciliteter og muligheder for hvert fag.