Kun 40 kilometer i timen: Fire områder på Frederiksberg kan blive omfattet af nyt forsøg

Radikale Venstre vil sænke hastigheden i hele kommunen. Konservative modsætter sig, men vil gerne deltage i et nyt forsøg, hvor man kun må køre 40 km/t i udvalgte områder på Frederiksberg.

Står det til kommunalbestyrelsen i Frederiksberg Kommune, skal det i fire udvalgte områder på Frederiksberg kun være tilladt at køre 40 km/t de næste tre år.

Det kan dog kun ske, hvis kommunen bliver valgt som en af de kommuner, der skal deltage i et forsøg, som Transportministeriet og Vejdirektoratet står bag.

Forsøgsordningen skal gøre det lettere for 15 udvalgte kommuner at få sænket de lokale hastighedsgrænser til under 50 km/t.

quote Og så er drømmen, at vi kan sænke hastigheden i hele byen til 40 km/t, og at man på sigt kan forestille sig, at man går endnu længere ned til 30 km/t.

Ruben Kidde, Radikale Venstre, Frederiksberg

Af dagsordenen for et møde i Miljø-, Bynatur og Mobilitetsudvalget, der afholdes mandag aften, fremgår det, at udvalget her skal tage stilling til kommunens deltagelse i og ansøgning til forsøgsordningen.

Og Ruben Kidde, der er medlem af Miljø-, Bynatur og Mobilitetsudvalget for Radikale Venstre, forventer, at der vil være bred enighed om, at kommunen skal lægge asfalt til forsøget, siger han til TV 2 Lorry.

- Lavere hastighedsgrænser kan skabe mere tryghed for de bløde trafikanter. Vi har ønsket i lang tid, at man i storbyen og ikke mindst på Frederiksberg kan sænke fartgrænsen, for at øge sikkerheden og tryghedsfølelsen, lyder det.

Fire udvalgte områder

På mødet skal udvalget også tage stilling til de områder, som forvaltningen har indstillet til at blive en del af forsøget.

Det drejer sig om kvarteret omkring Bernhard Bangs Allé, Moltkesvej og Tesdorpfsvej, kvarteret omkring Ane Katrines Vej og Kronprinsesse Sofies Vej, Svømmehalskvarteret og Blomsterkvarteret.

Det er områderne A, B, C og D, som forvaltningen har indstillet til skal deltage i forsøgsordningen med nedsat hastighed. Områderne E og F er med som alternative områder, hvis udvalget i stedet ønsker dem.
Det er områderne A, B, C og D, som forvaltningen har indstillet til skal deltage i forsøgsordningen med nedsat hastighed. Områderne E og F er med som alternative områder, hvis udvalget i stedet ønsker dem.
Foto: Miljø-, Bynatur og Mobilitetsudvalget, Frederiksberg Kommune

Områderne er udvalgt, fordi der er kommet flere henvendelser fra borgere, der bor der, men også fordi det er områder, hvor der ikke allerede er en lavere hastighedsgrænse.

For at deltage i forsøgsordningen er det et krav, at de udvalgte veje, der indgår i forsøget, ikke har en væsentlig betydning for den generelle trafikafvikling.

Det betyder, at veje, der er defineret som "trafikveje" ikke kan indgå i forsøget.

Peter Bangs Vej, som er en af de veje, hvor der tidligere er sket flere ulykker, er en trafikvej, hvorfor den altså ikke kan indgå i forsøgsordningen.

Selvom Rubbe Kidde (R) og Radikale Venstre på Frederiksberg har et ønske om at sænke fartgrænserne permanent i hele kommunen, så kan partiet i første omgang godt stille sig tilfreds med de områder, forvaltningen har peget på:

- Jeg har tænkt mig på mødet mandag at udfordre forvaltningen på, om det er muligt at gå endnu videre i ansøgningen end det, der er lagt op til. Men det perfekte skal ikke blive det godes værste fjende. siger Ruben Kidde.

- Det vigtigste er, at det er så ambitiøst som muligt i den her forsøgsordning. Og så er drømmen, at vi kan sænke hastigheden i hele byen til 40 km/t, og at man på sigt kan forestille sig, at man går endnu længere ned til 30 km/t.

Nej tak til nedsat hastighed på hele Frederiksberg

Helt så fartgrænse-vild er Anders Storgaard, der er medlem af Miljø-, Bynatur og Mobilitetsudvalget for Konservative, ikke - men partiet støtter gerne, at kommunen deltager i forsøgsordningen.

Anders Storgaard ser det dog mere som en lille del af en større indsats.

- Vi kommer til at støtte forslaget. Men vi er ikke tilhængere af en makshastighed på 40 km/t overalt i kommunen. Det er dog fint at deltage i projektet - særligt i områder, hvor der er særlig utryghedsskabende trafik, og hvor vi ved der er mange borgere, der kører stærkt, siger han til TV 2 Lorry.

Selvom Konservative ikke er interesserede i en fast nedsættelse af hastigheden i hele kommunen, så vil Anders Storgaard gerne, at man bruger andre redskaber for at komme hastighedsovertrædelser til livs.

Det kunne eksempelvis være at lave flere vejbump og sætte stærekasser op, forklarer han.

Forvaltningen har indstillet fire områder, men hvis det alene var Konservative, der bestemte, hvilke områder der skal med i ansøgningen, så skal også området E, P. G. Ramms Allé-kvarteret indgå.

- Det er bare vigtigt at få det vestlige Frederiksberg med, for der er virkelig store udfordringer med trafikken. Der bliver ofte kørt for stærkt, siger Anders Storgaard.

Forvaltningen vurderer, at udgifter til opsætning af skilte i de berørte fire områder beløber sig til ca. 200.000 kr.

Der er frist for ansøgning til forsøgsordningen fredag den 11. februar 2022. Vejdirektoratet forventer at melde tilbage til kommunerne senest den 25. februar 2022.

Bag om forsøgsordningen

Følgende forudsætninger skal være opfyldt for de kommuner, der ønsker at komme i betragtning til at deltage i forsøgsordningen:


  • Kommunen planlægger at indføre lokale hastighedsgrænser i tættere bebyggede områder på vejstrækninger og/eller i afgrænsede områder inden for de kommende tre år efter bekendtgørelsens ikrafttræden.
  • Kommunen indvilliger i at afrapportere sine erfaringer med processen til Vejdirektoratet senest tre år efter forsøgsordningens indførelse.


I en pressemeddelelse fra Transportministeriet sagde den nu tidligere transportminister Benny Engelbrecht:


"Lavere lokale hastighedsgrænser kan være med til at give større trafiksikkerhed. Flere kommuner har ønsket bedre muligheder for at sænke hastigheden i udvalgte områder, og derfor laver vi nu en forsøgsordning, der giver 15 kommuner mulighed for at prøve det af. På den måde kan vi få nogle erfaringer, der forhåbentlig giver en bedre trafiksikkerhed på længere sigt"

_


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik