Oversigt

Seneste nyt

Blokade ophævet: Studerende og ledelse indgår aftale

En næste ugelang blokade af Institut for Psykologi er afsluttet.

Der sker, efter at Institutledelsen for Psykologi og Psykrådets forhandlingsgruppe natten til mandag underskrev en aftale om ophævelse af blokaden.

Det fremgår af Københavns Universitets hjemmeside.

Som TV 2 Lorry tidligere har fortalt, valgte en større andel af de psykologistuderende fra tirsdag morgen klokken 04.00 på skift at blokere indgangen til instituttet. Som konsekvens af blokaden, valgte universitet at aflyse al undervisning.

Blokade blev en realitet, fordi de studerende var utilfredse med næste års pensumliste i faget udviklingspsykologi samt nedlæggelsen af instituttets humanistiske forskerklynge.

Men nu er det altså lykkedes de to parter at indgå en aftale.

Af aftalen fremgår det blandt andet, at den humanvidenskablige klynge bevares, og der gives mulighed for, at der kan indkaldes til ekstraordinært studienævnsmøde snarest, hvor pensum i udviklingspsykologi skal behandles.

Samtidig fremgår det, at ledelsen deler "de studerendes ønske om at sikre en faglig bred og valfunderet uddannelse".

Aftalen består af fire punkter, som du kan blive klogere på i faktaboksen nedenfor. 

Aftalens fire punkter

  1. Ledelsen deler de studerendes ønske om at sikre en faglig bred og valfunderet uddannelse. Dette ønske vises i de følgende punkter.

  2. Ledelsen tilkendegiver, at arbejdsgruppen skal genoptage arbejdet med de 11 ønsker. Det besluttes på næste Psykrådsmøde, hvordan arbejdet konkret skal genoptages.

  3. Ledelsen oplyser, at den humanvidenskabelige klynge bevares fra næste semester, og at de studerende forsat fremover sikres at kunne få en humanvidenskablig vejleder.

  4. Vedtægten og forretningsordenen for studienævnet giver mulighed for, at der kan indkaldes til ekstraordinært studienævnsmøde snarest muligt, hvor pensum i udviklingspsykologi skal behandles. Institutsledelsen og forhandlingsgruppen bakker op om, at de vedtægtsmæssige muligheder anvendes.

    Kilde: Københavns Universitet.