Et par smagfulde appelsiner og en god idé. Mere skal der ikke til for at skabe en succesfuld millionvirksomhed. Det er i hvert fald, hvad københavnervirksomheden Fresh.Land har formået.
Fresh.Land leverer frisk frugt og grønt. Deres digitale platform fungerer som en direkte forbindelse mellem producenten og forbrugeren - uden mellemmænd, opbevaring eller kemi.
- Der gik det op for mig, at der ikke var andet end appelsin i juicen. Og at det faktisk er sådan en appelsin bør smage.
Bag virksomheden står Mathilde Jakobsen og hendes portugisiske kæreste Felipe Leal. Og netop sidstnævntes portugisiske rødder har haft stor effekt på virksomhedens succes. Faktisk er det hele grundlaget.
Det hele startede nemlig for ti år siden, hvor parret var på besøg hos Felipes far, Arthur, der bød på et glas juice på sin appelsinfarm i Portugal.
- Det smagte så godt, at jeg ikke troede på, at det bare var appelsinsaft, fortæller Mathilde Jakobsen.
Derfor blev hun ført ud i køkkenet, hvor hun til sin store overraskelse fandt resterne af appelsinskallerne.
- Der gik det op for mig, at der ikke var andet end appelsin i juicen. Og at det faktisk er sådan en appelsin bør smage.
Tjente ingen penge
Selvom appelsinerne smagte godt, så havde Felipe Leals far et problem. Han tjente ingen penge på sine smagfulde appelsiner.
- Problemet var, at han solgte sine appelsiner til den samme mellemmand. Og med årene faldt priserne, siger Felipe Leal.
Han brød ind på farmen og plukkede alle de små umodne citroner - simpelthen for at sikre at farmeren ikke solgte sine citroner gennem vores platform.
Til sidst var priserne så lave, at han ikke kunne tjene nok til bare at få frugterne plukket. Derfor stod han med et valg: Lad frugterne rådne, eller find en løsning.
Og løsningen blev startskuddet på Fresh.Land, der i dag formidler meget mere end bare appelsiner. Fresh.Land er nu i otte lande, de har tilknyttet mere end 500 farmere og sortimentet vokser støt.
100.000 frugt- og grønt-kasser bliver hver måned sendt ud til forbrugeren. De beskæftiger 50 medarbejdere, og sidste år omsatte de på den gode side af 40 millioner kroner.
Sabotage i succesen
Men vejen til succes har ikke været uden bump. Flere har gennem tiden forsøgt at sabotere deres virke.
Blandt andet i Sydeuropa, hvor en af farmerne oplevede, at høsten blev ødelagt af sin tidligere mellemmand.
- Han brød ind på farmen og plukkede alle de små umodne citroner - simpelthen for at sikre at farmeren ikke solgte sine citroner gennem vores platform, siger Mathilde Jakobsen.
Men også herhjemme har Mathilde Jakobsen og Felipe Leal flere gange oplevet, at deres paller med frisk frugt pludselig forsvandt fra Grønttorvet.
- Vi fandt ud af, at vores logistikpartner, som leverede varerne til os, havde outsourcet sin logistik til en mellemand på Grønttorvet, siger Mathilde Jakobsen til TV 2 Lorry og fortsætter:
- Og den mellemmand havde ikke nogen interesse i, at vores friske koncept skulle udfordre hans traditionelle fødevareindustri.
Derfor lod han, ifølge Mathilde Jakobsen, deres varer forsvinde for derefter at dukke op igen en uge senere.
- Så var det jo ikke længere friskt, og dermed kunne vi ikke sælge det.
Fordi vi skærer tre-fem mellemled fra samt fjerner alt overfladebehandling, opbevaring og modningskamre, så sparer vi 88 procent i co2-udledningen og ti procent i madspild.
Prisvindende virksomhed
Problemerne er dog overstået. Og i dag er opbakningen heldigvis større end modstanden. Ikke bare fra deres kunder. Løbende har Fresh.Land også modtaget adskillige anerkendelser for deres forretningsmodel.
Særligt en anerkendelse fra Verdensnaturfonden, der har lavet en udregning på Fresh.Lands forretningsmodel, har skabt glæde hos den københavnske virksomhed.
Vi vil være den virksomhed, der sætter eksemplet og viser vejen for andre virksomheder. Et fyrtårn for farmerne og et fyrtårn for forbrugeren.
- Fordi vi skærer tre-fem mellemled fra samt fjerner alt overfladebehandling, opbevaring og modningskammer, så sparer vi 88 procent af CO2-udledningen fra opbevaring og reducerer madspild med 10 procent, fortæller Mathilde Jakobsen og fortsætter:
- Det kom bag på os, at effekten var så stor. Den anerkendelse betyder enormt meget, fordi det er en blåstempling af vores model.
Stor målsætning
Men Fresh.Land er langt fra i mål. Lige nu søger de investorer, der vil spytte 100 millioner kroner i virksomheden. De vil nemlig være et fyrtårn for den grønne omstilling i fødevareindustrien.
- Vi vil være den virksomhed, der sætter eksemplet og viser vejen for andre virksomheder. Et fyrtårn for farmerne og et fyrtårn for forbrugeren, siger Felipe Leal og slår fast:
- Vi ved ikke, hvor det ender, men vi tror på, at det kan nå langt.
Viljen til Succes
De sørger for at holde Lorryland i gang. De producerer, servicerer og genererer ideer. Til gavn for både bundlinje og beskæftigelse. Men det er hårdt arbejde at skabe en succesfuld virksomhed. Det kræver mod, visioner, værdier og ikke mindst vedholdenhed. Det kræver viljen til succes.
I denne serie kan du møde flere af de ildsjæle, der står bag succesfulde virksomheder i Lorryland, og blive inspireret af deres kampe på vejen til succes.