Færre parkeringspladser i Indre By er godt for mange – men håndværkene bliver væk

I et forsøg fjernede Københavns Kommune midlertidigt en stribe parkeringspladser i Indre By. Forsøget viste, at parkeringspladserne ikke betød alverden for butikslivet.

Parkeringspladserne i Middelalderbyen i København har ikke væsentlig betydning for handelslivet.

Det konkluderer en ny erhvervsanalyse, som Københavns Kommune har fået lavet af rådgivningsvirksomheden COWI.

Henover sommeren og efteråret kørte Københavns Kommune et forsøg på fem forskellige strækninger i Middelalderbyen, hvor de forsøgte at begrænse antallet af biler. 

Blandt andet ved midlertidigt at nedlægge parkeringspladser.

Her ses et kort med de strækninger, hvor der bliver fjernet parkeringspladser i forsøgsperioden.
Her ses et kort med de strækninger, hvor der bliver fjernet parkeringspladser i forsøgsperioden.
Foto: TV 2 Lorry

Den nye erhvervsanalyse konkluderer, ifølge Københavns Kommune, at forretninger i Middelalderbyen ligefrem oplevede, at den reducerede biltrafik gjorde dem mere robuste over for konkurrence fra for eksempel nethandel.

Derfor mener Københavns teknik- og miljøborgmester, Line Barfod (EL), at man skal forvente, at forsøgsordningen godt kan munde ud i permanente løsninger:

- Jeg tror helt bestemt, at det er noget, vi kommer til at gå videre med. Nu skal vi igangsætte nogle politiske forhandlinger på rådhuset om, hvordan og hvornår vi præcist skal gøre noget i Middelalderbyen i forhold til biltrafikken. Og vi skal også finde budgetmidler, siger hun og fortsætter:

- Men det bliver fantastisk, hvis vi ligesom mange andre byer i Europa kan få en bilfri middelalderby, hvor der er god plads til dem, der bor her, de erhvervsdrivende og gæsterne i byen.

Den nye erhvervsanalyse konkluderer dog også, at færre parkeringspladser kan give udfordringer i forhold til vareleveringer og håndværkere.

Fakta om erhvervsanalysen:

  • Erhvervsanalysen er foretaget af COWI og bestilt af Teknik- og Miljøforvaltningen på vegne af Københavns Borgerrepræsentation. 


  • COWI er blevet bedt om at undersøge konsekvenserne for erhvervslivet inden for tre overordnede kategorier: Erhverv og handel, varelevering og håndværkerydelser.


  • Evalueringen af forsøgene, som er foretaget af Teknik- og Miljøforvaltningen, baserer sig på flere forskellige kvantitative og kvalitative undersøgelser, herunder registreringer af ophold og bevægelse på forsøgsstrækningerne, en spørgeskemaundersøgelse (2.931 respondenter), spotinterviews og observationer.



Kilde: Københavns Kommune

Man kan risikere, at håndværkere vælger at takke nej til opgaver i Middelalderbyen hos private borgere, simpelthen fordi det er for svært at parkere i området, lyder det i analysen, ifølge Københavns Kommune.

- Vi skal have en dialog med håndværkerne om, hvordan vi bedst muligt sikrer, at de kan komme ind i området. For eksempel ved at have nogle faste parkeringspladser til dem, siger teknik- og miljøborgmesteren.

- I forhold til vareleveringer skal vi have en dialog med butikkerne og vognmændene, så vi sikrer, at der er nogle mulighed, for eksempel hvor de kan omlaste fra nogle af de større lastbiler til mindre elvarebiler, der kan komme ind, tilføjer hun.

Erhvervsanalysen og evalueringen af byrumsforsøgene er fremlagt for Teknik- og Miljøudvalget i slutningen af februar. Senere på året skal Borgerrepræsentationen tage stilling til en samlet byrumsplan for Middelalderbyen, og hvad der skal ske herefter. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik