Lider under corona: Metro-passagerer kan blive væk i op til fem år

Coronakrisen har betyder passagernedgange og økonomiske lussinger til Metroselskabet og Movia. 

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Metroselskabet forudser at passagerantallet først er tilbage ved normalen om fem år.

Nok skal rejsende i busser, S-tog og metro udstyre sig med mundbind - men der er fortsat ikke lige så mange passagerer i den offentlige transport, som før coronakrisen.

Og sådan vil det være i en rum tid.

Et nyt notat til Økonomiudvalget i Københavns Kommune afslører således, at der vil gå mange år, før passagertallet er tilbage på niveau.

“Metroselskabet vurderer, at passagernedgangen vil kunne ses i op til 5 år efter fuld genåbning,” lyder det i notatet til Økonomiudvalget.

Vi når frem til 2025, før vi er tilbage på et normalt niveau igen

— Jesper Overgaard, chef for Kunder og Analyse i Metroselskabet

Københavns Kommune er medejere af Metroselskabet og er løbende blevet orienteret om coronakrisens påvirkning af de selskaber, de er medejere af.

Lidt mindre minus end frygtet

I april måned lød vurderingen også på fem år. Dengang vurderede Metroselskabet, at krisen ville koste mellem 0,5 og 1,6 milliarder kroner over fem år. I dag lyder vurderingen på 0,6 - 1,3 milliarder kroner afhængigt af, hvor hurtigt passagererne vender tilbage.

Aktuelt er der 35 procent færre rejsende med metroen, oplyser Jesper Overgaard, chef for Kunder og Analyse i Metroselskabet. Og selvom en ny Metrolinje til Sydhavnen åbner i 2024, forventer man altså først, at passagertallene først er tilbage ved det normale endnu længere ude i fremtiden.

- Der er jo utrolig stor usikkerhed om, hvordan fremtiden egentligt kommer til at se ud. Men med de beregninger og den viden, vi har i dag, har vi sådan set sagt, at vi forventer at kunne se en effekt af det her corona i en femårs periode. Så vi når frem til 2025, før vi er tilbage på et normalt niveau igen, siger Jesper Overgaard.

Passagerer kom hurtigere tilbage

Også hos Movia mærker man stadig konsekvenserne af coronakrisen, hvor kun i omegnen af 60 procent af passagererne er vendt tilbage til den kollektive trafik.

Omvendt er de økonomiske tæv langt mildere end først antaget. Oprindeligt lød tabet på 710 millioner kroner, men i begyndelsen af august lød den nye vurdering på et tab på 487 millioner kroner i 2020.

Årsagen er, at kunderne er kommet hurtigere tilbage, fremgår det af notatet til Økonomiudvalget i Københavns Kommune.

Det er dog særligt i hovedstaden, at krisen virkelig kradser, mener ressourcedirektør i Movia, Eskil Thuesen.

- Vi kan se, at vi stadig ikke har så mange passagerer, som vi plejer. Særligt i København mangler vi op mod en tredjedel af vores passagerer, fordi der ikke er så meget gang i byen, siger han.

Selvom man ikke helt tør spå om fremtiden, så er forventningerne, at kravet om mundbind og andre restriktioner vil kunne ses på passagertallene lang tid fremover.

- Jeg tror ikke, det bliver helt normalt, før corona er overstået. Men hvor lang tid det tager, er jo meget svært at sige. Men jeg tror i hvert fald, vi skal have hele 2021 med, før vi er tilbage på normal, siger Eskil Thuesen.

Styret af følelser

En af forklaringerne på de lave pendlertal i løbet af coronakrisen har været, at flere har arbejdet hjemmefra. Hos Vejdirektoratet ser man dog nu, at trafiktallene for biltrafikken stort set er tilbage på normalt niveau, lyder det fra Kasper Rosenstand, afdelingsleder i Vejdirektoratet.

- I takt med, at samfundet lige så stille er åbnet op, er trafikken også vendt tilbage til vejene. Og de sidste tal fra seneste uge viser, at vi nu ligger tre til fem procent under niveauet fra sidste år.

Ifølge Louise Gramstrup, der er adfærdsrådgiver i kommunikations- og adfærdbureauet Operate, undgår borgere under coronakrisen offentlig transport, fordi de tager beslutninger baseret på deres følelsler. 

- Da politikerne sagde, at vi skulle undgå offentlig transport, skabte det en frygt for at sætte sig ind i bus, tog og metro. Og så er det meget nemmere at lade være, siger hun.

Hvis trafikselskaber og myndigheder aktivt vil forsøge at få folk tilbage i den offentlige trafik, kan man blandt andet gøre brug af adfærdskampagner, mener Louise Gramstrup.

- Den skal spille på de sociale normer. Vi vil rigtig gerne gøre, hvad der er normalt, og hvad flertallet gør. Så ved at sige, at der er rigtig mange københavnere, der tager bus, tog og metro hver morgen, så ville flere følge med, siger Louise Gramstrup.

For nogle vil den nye normal dog være at tage bilen og helt undgå offentlig transpot, mens andre vil opleve det som en lettelse at kunne tage offentlig transport igen, mener eksperten.

Link kopieret!

Seneste nyt

Trængte familier må kigge langt efter den store julemiddag

Foto: Vibeke Toft/Ritzau Scanpix

Julen er hjerternes fest.

Men for mange børn i økonomisk trængte familier kan julen også være en smertefuld tid.

En ny afsavns-undersøgelse, foretaget af Røde Kors blandt julehjælpsmodtagere, viser, at 82 procent af disse familier i Region Hovedstaden må undvære eller spare kraftigt på julegaver, og 80 procent må reducere eller helt undvære (51 procent) en rigtig julemiddag, skriver Røde Kors i en pressemeddelelse.

- Et af mine børn vil slet ikke i skole efter juleferien, for han bliver trist, når han hører om sine kammeraters jul, fortæller en mor i undersøgelsen.

55 procent af de adspurgte familier, der bor i Region Hovedstaden, har også så store økonomiske problemer resten af året, at de ikke har råd til nødvendigt tøj og sko til børnene, og 20 procent af forældrene har været nødt til at springe måltider over til børnene. Det er lidt højere end på landsplan, hvor 18 procent har sprunget måltider over.

63 procent af de økomisk trængte familier i Region Hovedstaden svarede også, at de har været nødt til at undlade at holde fødselsdag for klassen eller kammerater.

Link kopieret!

Elbiler overhaler for første gang benzin og diesel men er langt fra dem, der flest af

Foto: Sebastian Elias Uth/Ritzau Scanpix

Danskerne har foden på speederen, når det kommer til at købe elbiler. Ved udgangen af november udgjorde elbiler cirka 61 procent af de solgte personbiler i Danmark i 2024. I 2023 endte andelen på 42 procent. Det skriver Skatteministeriet i en pressemeddelelse.

Dermed er 2024 på vej til at blive året, hvor antallet af solgte elbiler for første gang overhalede benzin- og dieselbilerne henover et helt år, hvor salget dækker både over nyregistreringer og importerede brugte biler.

Det glæder skatteminister Rasmus Stoklund:

- Det viser både, at danskerne synes, infrastrukturen for elbiler fungerer, og at de politiske initiativer, vi har taget for at gøre det attraktivt at vælge elbilen, virker, siger skatteminister Rasmus Stoklund (S).

Men, selvom danskerne nu oftere vælger elbilen fremfor en benzin- eller dieselbil, når der skal købes ny bil, så består den samlede bilbestand dog stadig overvejende af fossile biler. Per 30. november er 12 procent af bilbestanden elbiler, mens konventionelle biler udgør 84 procent. Plug-in hybridbiler – som fra 2026 ikke længere vil betragtes som grønne – udgør 4 procent.

Link kopieret!

Iben Hjejle modtager Danmarks ældste teaterpris

Iben Hjejle modtog tidligere på året en Reumert for sit arbejde.
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Mandag aften fik Iben Hjejle overrakt Teaterpokalen 2024 i Folketeatret i København af Anne Middelboe Christensen, der er medlem af Foreningen Danske Teaterjournalister og teateranmelder i Dagbladet Information.

Hun var nomineret for sine roller i Folketeatrets "Lægen" og Teatret ved Sorte Hests "Hvem er bange for Virginia Woolf?".

- Hun har knækket koden som filmskuespiller til at være på en teaterscene og tale på en teaterscene. Det er så forskelligt at spille foran et filmkamera og at spille foran et teaterpublikum, siger Anne Middelboe Christensen.

Teaterpokalen er Danmarks ældste teaterpris, og den blev indstiftet i 1933. Den uddeles af Foreningen Danske Teaterjournalister.

Link kopieret!

Københavns Lufthavne-aktien slår egen rekord

Aktien er ved lukningen af fondsbørsen mandag steget med 60 procent.

Det er den største stigning i selskabets historie på fondsbørsen, skriver Ritzau. Selskabets samlede markedsværdi er nu omkring 46 milliarder kroner.

Det sker efter, at Finansministeriet tidligere i dag har oplyst, at den danske stat vil være hovedaktionær i selskabet igen.

Link kopieret!

Tvang sig adgang til brøndbykamp - nu er han dømt

En 34-årig mand er blevet dømt 40 dages betinget fængsel for sammen med en større gruppe at have tiltvunget sig adgang til Brøndby Stadion i forbindelse med en fodboldkamp i august 2022 mellem Brøndby IF og FC Basel.

Straffen blev desuden skærpet, da lovovertrædelsen fandt sted i en skærpet strafzone.

Link kopieret!

Sprænger strafferammen: Brødre idømmes hver 20 års fængsel i narkosag

Foto: TV 2 Kosmopol

Retten i Glostrup har idømt to serbiske brødre 20 års fængsel hver for handel med 849 kilo hård narkotika og våben.

Det skriver National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) i en pressemeddelelse.

Strafferammen for denne type forbrydelser er 16 års fængsel.

De to mænd - Milos Miladinovic på 40 og Marin Miladinovic 49 år - var ledere af en international narkoorganisation, der ifølge byretten var "usædvanligt veldrevet", og fra september 2019 til april 2022 handlede brødrene med meget store mængder hård narko.

Via krypteret kommunikation blev modtagelsen og videredistributionen planlagt, og dermed nåede 849 kilo hård narko fordelt til en lang række personer i hovedstadsområdet.

Det var primært kokain, men også til dels heroin, som mændene handlede med.

Flere gange ankom narkoen til en tankstation i Albertslund i en tysk indregistreret Audi. Herfra blev den transporteret til en lejlighed i nærheden, hvor narkotikaen blev opdelt, ompakket og opbevaret med henblik på videreoverdragelse.

Link kopieret!

Brand i slikbutik spærrer for trafik til central togstation

Foto: Presse-foto.dk

Klokken 15.01 modtog Københavns Politi en melding om en brand i en slikbutik på Toftegårds Allé i Valby. Brandvæsenet er med flere redningskøretøjer i fuld gang med at slukke branden, hvor en person er kørt til observation for røgforgiftning, fortæller vagtchef Henrik Stormer.

Trafikken til Valby Station er påvirket fra Toftegårds Plads og til stationen og Toftegårds Allé er helt eller delvist spærret.

I følge P4 Trafik giver det rigtig meget kø i begge retninger på Toftegårds Allé frem mod broen over jernbaneskinnerne.

Opdatering: Branden er nu slukket, og trafkken glider igen på Toftegårds Allé.

Link kopieret!

Fængsel til tre teenagere for knivoverfald på tilfældig 20-årig

Foto: Sebastian Andersen Holm / TV 2 Kosmopol

Tre unge på 16, 17 og 17 år fra Hvidovre er mandag idømt to års fængsel ved Retten i Glostrup for et umotiveret knivoverfald på en mand i midten af 20’erne.

Overfaldet fandt sted den 1. november sidste år i krydset mellem Høvedstensvej og Hvidovrevej. Det skriver Vestegnens Anklagere på X.

Her blev offeret stukket flere gange, og hans liv kunne have været i fare, men takket være hurtig lægehjælp blev han reddet. De tre unge blev med få dages mellemrum anholdt en lille måneds tid efter overfaldet.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google