Se billederne: Sådan kommer de nye metrostationer til at se ud

Lige om lidt står der 2024 i kalenderen, og det betyder, at vi får fem nye metrostationer i hovedstadsområdet.

Lige så stille nærmer vi os 2024 og dermed det, som mange har ventet på. 

Udvidelsen af metrolinjen M4 mod Sydhavn og Valby åbner, og det fører fem nye metrostationer med sig.

Det betyder også, at der kommer fem nye stationspladser - og dem er der store planer for.

Se illustrationerne over de nye stationspladser nederst i artiklen. 

De fem nye metrostop er følgende: 

1. Havneholmen

2.. Enghave Brygge

3. Sluseholmen

4. Mozarts Plads

5. København Syd (Det nuværende Ny Ellebjerg) 

Hvert metrostop skal have sin egen moderne stationsplads, og arkitekten bag de nye byrum, Jesper Malmkjær, har store visioner.

I en pressemeddelelse fra M.dk fortæller han, at et særligt fokus har ligget på at sikre, at stationspladserne kan spille sammen med omgivelserne og samtidigt passe til kvarterenes nuværende behov.

Hvornår står den klar?

Det har længe været uvist, hvornår metroudvidelsen helt præcist står klar.

I forbindelse med tidligere projekter har Metroselskabet ad flere omgange været nødt til at skubbe åbningsdatoen grundet forsinkelser.

Facebook skriver Metroselskabet, at det forventer at melde den nærmere "årstid" ud inden udgangen af 2023. 

Hvornår forventer I at åbne udvidelsen af M4?

- Der mangler fortsat en række vigtige leverancer og milepæle, før vi kan sætte den endelige dato for åbningen. Åbningsdatoen offentliggøres tre måneder før forventet åbning, skriver Mikkel Kjær Jensen, som er projektleder, til TV 2 Kosmopol. 

Er I bange for at blive forsinkede? 

- Det korte svar er nej. Vi åbner forlængelsen af M4 mod Sydhavn og Valby i 2024, som vi hele tiden har meldt ud. 

Hvor langt er I med selve bygge-delen?

- Lige nu er vi så langt, at vi laver testkørsler - eller dynamiske tests, som det hedder - hvor metrotog ved egen kraft kører på skinnerne mellem de fem nye stationer. Testkørsel i tunnellerne er en kæmpe milepæl i arbejdet med at anlægge forlængelsen af metrolinjen M4 og imod det endelige mål - at få tilladelse fra myndighederne til at ibrugtage metroen.

Tre af stationspladserne er allerede under opførelse.

På Havneholmen, Enghave Brygge og Mozarts Plads er arbejdet i gang, mens arbejdet på Sluseholmen og Ny Ellebjerg først begynder senere, fordi der i øjeblikket opføres andre byggerier i områderne. 

Se hvordan stationspladserne er planlagt til at se ud i listen herunder.

Sådan kommer de fem nye stationspladser til at se ud:

1

Havneholmen:

Kilde: M.dk og SLA Landskabsarkitekter

Havneholmens metrostation kommer til at ligge på det tidligere parkeringsområde bag Fisketorvet.

Stationspladsen skal have såkaldte "planteøer", med store træer og buske, som skal forbedre forholdene på pladsen.

2

Enghave Brygge:

Sådan kommer Enghave Brygge metrostation efter planen til at se ud. Foto: Kilde: M.dk og Juul Frost Arkitekter

Her er visionen, at stationspladsen skal være et samlingspunkt for den nye bydel med grønne bede, udeservering, en allé med træer og en opholdstrappe ned til vandet.

Pladsen bliver næsten 200 meter lang og anlægges med store betonfliser, der skal fremhæve tre tyngdepunkter på pladsen: Mødet med vandet, forbindelsen til Frederiks Brygge og åbningen til Kraftværksparken.

Der laves også et område på pladsen til cykelparkering med plads til cirka 400 cykler.

3

Sluseholmen:

Kilde: M.dk og Kragh & Berglund Landskabsarkitekter

På Sluseholmen stationsplads skal der etableres flere grønne kantzoner (rummet mellem pladsens omgivende erhvervsbygninger og selve pladsen), med muligheder for at opholde sig.

Det skal være et naturligt centrum for passagerer, beboere og ansatte i området.

Stationen kommer til at munde ud i en promenade og en træbrygge, som gør det muligt at komme ned til vandet.

4

Mozarts Plads:

Kilde: M.dk og SLA Landskabsarkitekter

Mozarts Plads skal fortsat være et trafikalt omdrejningspunkt, men der skal skrues på den sociale del. Pladsen indrettes som grønt byrum med mulighed for ophold, events og andre aktiviteter.

Formålet er at styrke trygheden på pladsen ved at indrette den, så folk får en oplevelse af at befinde sig i en bypark frem for en midt på en byplads.

Pladsen skal indrettes med store regnbede til regnvandshåndtering, et nyt springvand, lange slyngende bænke og en græsplæne, der skaber muligheder for ophold for alle.

Cykelparkering samles omkring Borgmester Christiansens Gade for at sikre en afgrænset placering og samtidigt holde pladsen fri til ophold.

5

København Syd:

Kilde: M.dk og SLA Landskabsarkitekter

Metrostationen København Syd kommer til at ligge ved Ny Ellebjerg og bliver et af de største trafikale samlingspunkter i hovedstaden i fremtiden.

Pladsen bliver både transitplads for passagerer, og skal også fungere som udeareal for lokalområdet.

Stationspladsen kommer til at byde på områder, hvor man f.eks. kan vente på toget eller tage ophold i frokostpausen, men også såkaldte "aktivitetsøer", hvor man kan dyrke sport og lege.

Kilde: M.dk


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik