Flere kommuner gør klar til bus-besparelser: "Det er skruen uden ende"

Movias økonomi er udfordret, og derfor kan besparelser på flere buslinjer i hovedstadsområdet komme på tale. Otte kommuner gør klar til at bruge ekstraordinær sparemulighed.

Otte kommuner i hovedstadsområdet har nu taget de første skridt mod en ekstraordinær sparemanøvre på busdriften i 2023.

Det viser korrespondancer mellem Movia og de respektive kommuner, som TV 2 Kosmopol har fået aktindsigt i.

Movia ejes af de to regioner og 45 kommuner på Sjælland, og trafikselskabet - og dermed også regionerne og kommunerne - er havnet i økonomisk uvejr på grund af dyrere el og diesel.

quote Det er klart, at det vil have væsentlige konsekvenser, der hvor det rammer lokalt

Eskil Thuesen, ressourcedirektør i Movia

TV 2 Kosmopol har tidligere fortalt, at prisstigninger på busbilletter kan blive rykket frem for at skaffe flere penge i Movias kasse - og dermed gøre kommunernes ekstraregning mindre.

Men nu lægges der også flere steder op til besparelser, der kan føre til dårligere offentlig transport i form af eksempelvis færre busafgange.

Movia har således givet kommunerne en ekstraordinær mulighed for at beslutte at nedlægge busruter allerede til april - det skulle ellers først have været muligt til efteråret.

Otte kommuner i TV 2 Kosmopols sendeområde - Allerød, Rudersdal, Furesø, Lyngby-Taarbæk, Helsingør, Dragør, Gribskov og Roskilde - har henvendt sig til Movia med ønske om, at trafikselskabet finder forslag til busbesparelser for beløb, der svinger mellem en halv million kroner og op mod fire millioner kroner.

Når Movia kommer retur med deres forslag, skal de behandles politisk.

(Artiklen fortsætter efter oversigten.)

Her er de otte kommuners spareplaner

Herunder kan du se, hvilke overvejelser kommuner i hovedstadsområdet gør sig i forhold til de ekstraordinære sparemuligheder.

Movia oplyser, at en times buskørsel cirka koster kommunerne 700 kroner.

Furesø Kommune:

Furesø Kommune skriver, at de skal spare enten 1,5 millioner kroner eller 700.000 til 900.000. De beder først Movia “regne på en besparelse hvis der indføres bytakst for flextur (både høj og lav) for Værløse, Hareskovby og Farum", og dernæst beder de Movia “se på plustur, linje 165 og busafgange i ydretimerne.”

Helsingør Kommune:

“Helsingør Kommune anmoder Movia om at fremsende opdateret forslag til besparelse på cirka 3,3 millioner kroner for Flextur og busser i 2023.”

Allerød Kommune:

“Allerød Kommune vil på baggrund af kommunens besparelseskatalog gerne indmelde: En nedlæggelse af buslinje 338 inden udgangen af 2023. - En reduktionen på linje 336 sidste afgang.”

Gribskov Kommune:

Politikerne i Klima- Teknik- og Miljøudvalget har besluttet at “udnytte muligheden for en ekstraordinær trafikbestilling, for at finde besparelsen på 1,4 millioner kroner.”

Hvis besparelsen kan findes i budgetforhandlingerne “aflyses den ekstraordinære trafikbestilling.”

Dragør Kommune:

Dragør Kommunes kommunalbestyrelse har besluttet, at “anmode Movia om at udnytte den ekstraordinære trafikbestilling i 2023 til at fremsende forslag til kompenserende besparelser på busdriften i 2023 og 2024 i størrelsesordenen 500.000 kroner.”

Roskilde Kommune:

Roskilde Kommune “kan kun pege på flextur på kort sigt”, lyder det fra forvaltningen med henvisning til følgende orientering til politikerne i Klima- og Miljøudvalget i Roskilde Kommune:

“Den eneste kortsigtede finansieringskilde i forhold til besparelser er stigninger i taksten for den åbne flextur. Det kan besluttes løbende og træde i kraft 1-2 måneder efter bestilling hos Movia. Der kan fx spares mellem 0,8 mio. og 1,3 mio. kr. per helår for en stigning i grundtaksten fra 24 til 36. kr.”

Lyngby-Taarbæk Kommune:

Politikerne i Teknikudvalget har taget til efterretning, at “forvaltningen meddeler Movia, at de gerne må vurdere, om der kan opnås besparelser på op til 3 mio. kr.”

Rudersdal Kommune:

“Direktionen har haft et møde, og de vil gerne have forslag til besparelser (...) Vi skal gerne ramme 3-4 mio. kr.”

I alt har 12 kommuner på hele Sjælland henvendt sig til Movia med ønsker om besparelser, der samlet set løber op i 20 millioner kroner, oplyser Eskil Thuesen, der er ressourcedirektør i Movia til TV 2 Kosmopol.

- Set i lyset af, at kommunerne samlet set betaler 3,5 milliarder kroner, er der ikke tale om de store ændringer. Men det er klart, at det vil have væsentlige konsekvenser, der hvor det rammer lokalt, siger Eskil Thuesen.

Han pointerer dog, at der kan komme flere spareønsker fra kommunerne til efteråret.

"Det er skruen uden ende"

I Rudersdal Kommune har forvaltningen bedt Movia om at finde besparelser på tre til fire millioner kroner. Det sker, efter at budgettet til busdrift er vokset med 20 procent det seneste år og nu lyder på 47,2 millioner kroner, oplyser formand for Klima- og Miljøudvalget, Court Møller (RV).

Han ved dog ikke, om der kan samles et politisk flertal for at gennemføre besparelserne - eller om pengene skal findes andre steder i udvalgets budget.

- Jeg har været med til drastiske besparelser, og hver gang har vi gjort det ringere og mindre attraktivt at tage bussen. Det er skruen uden ende. Hvis vi kommer ned på halvtimesdrift kan der være mange, der fravælger bussen. Så køber man måske en bil i stedet, siger Court Møller til TV 2 Kosmopol.

I Allerød Kommune ligger det dog næsten allerede fast, hvordan besparelserne vil slå igennem. 

I sidste års budget fremgår det således, at der skal spares på busdriften, og ifølge formand for Miljø-, Erhvervs- og Byudvalget, Miki Dam Larsen (S), bliver linje 338 nedlagt, mens sidste afgang på linje 336 bliver reduceret.

- Det har vi været nødt til, og det er der, hvor det er mest meningsfuldt. Det rammer i særdeleshed de unge, der tager bussen mellem Lynge og Hillerød, siger Miki Dam Larsen.

Kommunen regner med at spare 669.000 kroner på den ringere busdrift - sagen har dog ikke været i byrådet endnu.

I byrådet i Helsingør Kommune besluttede et flertal i slutningen af januar måned sig for at bede Movia om at “fremsende opdateret forslag til besparelse på cirka 3,3 millioner kroner for flextur og busruter i 2023.”

Borgmester Benedikte Kiær (K) oplyser, at det godt kan ende med at blive et mindre beløb, der skal spares, og at politikerne kan beslutte sig for at hente pengene på andre områder. Men konsekvensen kan blive en forringet service, erkender hun.

- Vi har fået flere passagerer, og vi har en meget god busdækning, men hvis vi begynder at reducere de kollektive transportformer, så er der nogle borgere, der må gå lidt længere eller finde alternativer. Problemet er dog, at nogle af dem, der har brug for en bus, ikke kan sætte sig op på en cykel, siger Benedikte Kiær.

De eventuelle ændringer i busdriften vil træde i kraft til september, oplyser Movia.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik