Priserne på offentlig transport kan om kort tid stige igen - og busruter kan lukke

Flere kommuner på Sjælland har oplyst til Movia, at de har i sinde at spare på busruterne for at finde penge til stigende udgifter til brændstof. Movia vil samtidig bede om lov til at hæve priserne på bus og tog tidligere end de i forvejen måtte.

Det er kun lidt mere end en uge siden, at priserne på offentlig transport blev sat op.

Men allerede om få måneder er der risiko for, at borgere i hovedstadsområdet kan komme til at betale endnu mere for at køre i offentlig transport - ligesom busruter i flere kommuner kan lukke.

Det er i hvert fald to af mulighederne i værktøjskassen, der kan hjælpe trafikselskabet på Sjælland, Movia, og dets 45 kommuner og to regioner med at komme igennem det økonomiske uvejr, der lige nu ulmer.

Helt konkret har “et par håndfulde” kommuner på Sjælland henvendt sig til Movia med besked om, at de “nok skal spare på busserne”. 

Samtidig har Movia sammen med landets øvrige trafikselskaber spurgt transportminister Thomas Danielsen (V) om lov til at hæve priserne på billetter omkring et halvt år tidligere, end de egentlig har lov til - nemlig til maj.

Det oplyser Eskil Thuesen, der er ressourcedirektør i Movia til TV 2 Kosmopol.

- Der er nogle steder, hvor det er lidt større besparelser, og nogle steder, hvor det ikke forventes at være så meget, siger Eskil Thuesen om busbesparelserne.

Han oplyser desuden, at transportministeren “gerne vil have en drøftelse” med trafikselskaberne, inden han tager stilling til om prisstigningerne kan fremrykkes. Der er dog ikke et møde i kalenderen endnu.

Brændstof-priser presser

Allerede i december 2022 stod det klart, at Movia stod over for ekstraordinære udgifter på grund af stigende udgifter til brændstof - diesel og el.

- Vi er meget påvirket af dieselpriserne og strømpriserne med hensyn til dieselbusser og elbusser. Så når der kommer markante stigninger i energipriserne, så slår det rigtig meget igennem på vores omkostninger, siger Eskil Thuesen.

I et brev til ejerkommuner og regioner lød det i december 2022, at trafikselskaberne ville bede om lov til at fremrykke den såkaldte Takst 24.

Transportministeriet oplyser til TV 2 Kosmopol, at “trafikvirksomhederne selv fastsætter deres takster inden for rammerne i lovgivningen, herunder at takststigninger samlet set ikke må være større end pris- og lønudviklingen.”

quote Vi vil gerne have, at taksterne afspejler den faktiske prisudvikling. Og vi vil godt have mulighed for at gøre det lidt hurtigere

Eskil Thuesen, ressourcedirektør i Movia

Ifølge Movia må selskabet først i januar 2024 - deraf navnet Takst 24 - igen sætte priserne på billetter op for at følge med den generelle pris- og lønudvikling i samfundet. 

15. januar i år blev priserne skruet op med næsten fem procent, og skønnet har indtil videre været, at det var nødvendigt at sætte priserne op med 10 procent i januar 2024.

Brændstofpriserne er i mellemtiden faldet en smule, og dermed kan skønnet være anderledes nu, lyder det fra Eskil Thuesen. Uanset hvad kommer Movia til at sætte billetpriserne op med så meget, som de kan.

- Vi vil gerne have, at taksterne afspejler den faktiske prisudvikling. Og vi vil godt have mulighed for at gøre det lidt hurtigere, siger Eskil Thuesen.

Kan give færre passagerer

Kan man ikke komme til at skræmme folk væk fra at bruge offentlig transport - og dermed tjene færre penge - hvis billetpriserne stiger?

- Det er klart, at der er sådan en effekt. Normalt er tommelfingerreglen, at hver gang vi sætter prisen op med ti kroner, så falder der tre kroner væk. Det kan betale sig at sætte prisen op, men det er klart, at vi mister også nogle passagerer til anden side.

Og især fordi det er den anden prisstigning på et halvt års tid?

- Det er rigtigt. Men det skal selvfølgelig holdes op imod alternativet - og der betyder brændstofpriserne selvfølgelig en del.

Hvad kan I ellers gøre?

- Vi, KL (Kommunernes Landsforening, red.) og Danske Regioner arbejder også med et tredje element, og det er at søge tilladelse til at hæve vores kassekredit. På den måde skal vi ikke stå med hele udgiften i år, men den kan derimod deles i nogle rater over de kommende år, siger Eskil Thusen.

Transportminister Thomas Danielsen oplyser i et skriftligt svar til TV 2 Kosmopol:

"Jeg er naturligvis bekendt med, at trafikselskabernes økonomi af forskellige årsager er under pres. Jeg har dog endnu ikke haft mulighed for at mødes med trafikselskaberne eller deres ejere, og jeg har derfor heller ikke haft anledning til at drøfte den økonomiske situation eller deres forslag til mulige løsninger med dem," lyder det fra ministeren.

Senest den 31. januar skal kommuner og regioner meddele Movia, om de de har i sinde at spare på bus- og eller togdrift. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik