Trafikselskaberne mangler penge: Din bus er i fare

Danske Regioner har udsendt et nødråb, fordi de regionale trafikselskaber mangler penge. Nu truer besparelserne - også i Region Hovedstaden.

De danske regioner mangler akut 233 millioner kroner for at få økonomien i den kollektive trafik til at hænge sammen. Det betyder ifølge Danske Regioner selv, at hver syvende bus er i fare for at blive sparet væk. Nu efterlyser de hjælp fra regeringen og Folketinget.

Det gabende økonomihul i den regionale trafik er opstået efter coronaepidemien, hvor passagererne var få. De er ikke vendt tilbage i fuldt omfang, og samtidig betyder de stigende priser på brændstof, at det er blevet langt dyrere at køre busserne.

- Besparelserne kommer til at gå ud over lokalsamfund, der måske helt mister deres daglige bus. Unge i oplandet til byer vil få svært ved at komme frem til deres uddannelsessted, og busafgange om aftenen og i weekenderne risikerer at blive sløjfet, siger Stephanie Lohse (V), der er næstformand i Danske Regioner.

Mangler 30 millioner i Region Hovedstaden

Der mangler penge i alle regioner og i hele landet - også i Region Hovedstaden. Det siger Enhedslistens Marianne Frederik, der er formand for Udvalget for trafik og regional udvikling i Region Hovedstaden.

- Vi har fået en orientering og har set Movias sparekatalog. De mangler omkring 30 millioner kroner - alene i Region Hovedstaden. De foreslår, at der skal spares på de busruter, hvor der ikke er ret mange passagerer. Men efter min mening er der hårdt brug for netop de busruter, for de kører i yderområder, hvor der ikke er så mange andre muligheder. Jeg vil være meget ked af at lukke eller forringe køreplaner i de områder, siger Marianne Frederik til TV 2 Lorry.

Danske Regioner og Kommuneres Landsforening skal senere på måneden mødes med regeringen for at drøfte den kollektive trafik. Marianne Frederik håber, at der kan gennemføres justeringer af den økonomiaftale, regeringen og Danske Regioner har indgået for 2023. Hun understreger, at der stadig er et stort efterslæb fra coronaepidemiens nedlukning.

- Vi skulle jo stadig køre, selv om busserne var hel- eller halvtomme. Der er kun givet kompensation til de første to måneder af 2022, og Movia regner først med at have passagertallet oppe på 2019-niceau ved årets udgang, siger hun.

Rammer miljøet

Tilbage i Danske Regioner frygter Stephanie Lohse, at besparelser på den kollektive trafik, vil forringe mulighederne for grøn udvikling.

- Hvis trafikselskaberne bliver tvunget til historiske besparelser på grund af en midlertidig indtægtskrise, kan det gøre varig skade på den kollektive trafik. Det ville klæde en regering, der har et klart sigte om reduktion af CO2-udledningen, at rette op på den her uretfærdighed, lyder det fra Stephanie Lose og tilføjer:

- Hvis vi først har skræmt kunderne væk med ringe service, har vi ingen chance for at vinde dem tilbage, fastslår hun i håb om, at regeringen og Folketinget indser situationens alvor og tilgodeser den kollektive trafik.

Spareplanen fra Movia

Midt på sommeren sendte Movias formandskab et brev til borgmestre og regionsrådsformænd, hvor de gjorde opmærksomme på deres økonomiske situation efter indgåelsen af den årlige økonomiaftale mellem KL, regionerne og regeringen. Den stillede nemlig trafikselskaberne i en hård situation - og dertil kom de stærkt stigende priser.

Movia understreger, at de har udarbejdet deres sparekatalog i løbet af meget kort tid, og at det er sket efter en standardmetode, der rammer de buslinjer, der modtager mest offentlig støtte per passager - altså de buslinjer, der har få passagerer.

- På den anden side vil de oplistede sparemuligheder også ofte omhandle de busser, som betjener områder, hvor borgerne ikke har så mange andre alternativer. Det er i udarbejdelsen af sparekataloget taget hensyn til, at nogle linjer er egentlige skolebusser, som ikke kan nedlægges af hensyn til betjeningspligten, skriver Movia i kataloget.

I sparekataloget gennemgår Movia både de overordnede besparelser og også, hvordan det kan se ud i de enkelte kommuner. Hvis du har lyst til at dykke ned i oversigten, så kan du finde den her.

De røde streger, er der, hvor Movia peger på hel nedlægnig - de gule er der, hvor der kan reduceres.
De røde streger, er der, hvor Movia peger på hel nedlægnig - de gule er der, hvor der kan reduceres.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik