"Stort problem": Op mod halvdelen har kørt over for rødt i hovedstaden

Mere end hver sjette af os har bevidst kørt over for rødt på enten cykel eller i bil. Og vi er værre til det her i hovedstaden end i resten af landet.

Thomas Elsgaard er politiassistent hos Københavns Politi, og hele denne uge sætter han - sammen med kollegaer landet over - fokus på at stoppe trafikanter i at køre over for rødt.

Særligt her i hovedstaden er der god grund til at sætte ind.

- Det er jo et stort problem i København, at både hårde og bløde bilister kører frem for rødt. Det er til fare for både dem selv og den øvrige trafik, lyder det fra politiassistenten.

I Københavns - og Københavns Vestegns Politikreds er det hele 17 procent af alle bilister, der bevidst er kørt over for rødt det seneste år. 

På landsplan er det 11 procent af bilisterne.

Der er også mange cyklister, der er dårlige til at træde i bremserne, når lyset skifter fra grønt til rødt.

I Københavns Politikreds svarer hele 16 procent af cyklisterne nemlig, at de har kørt over for rødt, mens det på landsplan gælder for 8 procent. 

Hvis vi så også kigger på, hvor mange cyklister, der svinger til højre, selvom der er rødt, er tallet helt galt. 

Her er det nemlig hele 41 procent af cyklisterne, der bryder loven.

- Det skaber farlige situationer, og det skaber ulykker. Også alvorlige ulykker, som er omkostningsfulde for samfundet. Og det er jo selvfølgelig bedst, hvis folk kan lade være med det, siger Thomas Elsgaard, der er politiassistent i Københavns Politi.

Et kendt problem

Det er da heller ikke en nyt problematik. I 2019 undersøgte TV 2 Kosmopol, hvor mange bilister der ser stort på loven.

På bare en time blev hele 21 biler fanget i at køre over for rødt i krydset mellem Borups Alle og Hillerødgade.

(Artiklen fortsætter under videoen.)

I 2019 undersøgte vi, hvor mange der kører over for rødt i bil. På bare en time fangede vi hele 21 trodse det røde lys - i bare et enkelt kryds. Se indslaget her.

- Generelt så er det et fokusområde for politiet og vores område, som er færdsel, hvor vi selvfølgelig skal stå for færdselssikkerheden og afhjælpe den dårlige adfærd, der er på området, siger Thomas Elsgaard.

Rådet for Sikker Trafik

Politiets fokusuge er et samarbejde med Rådet for Sikker Trafik. Det er også dem, der har lavet de undersøgelser, som viser hvor slemme, vi egentlig er til at bryde reglerne for rødt lys.

- Da jeg så tallene her, at hver sjette bilist og cyklist bevidst kører over for rødt, tænkte jeg, at det var godt nok mange, lyder det fra Mogens Kjærgaard Møller, der er administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Derfor sætter de stor pris på netop samarbejdet med politiet.

- Hver gang vi har kampagner, så er det jo sådan, at de bliver fuldt op af en politimæssig indsats. For det viser sig jo ofte, at vores budskab kan være godt i forhold til mange, men når der kommer nogle blå skjorter ud og sørger for, at det bliver håndhævet, så kommer der lidt ekstra svung i vores budskab, lyder det fra Rådet for Sikker Trafik.

(Artiklen fortsætter under billedet.)

Mogens Kjærgaard Møller er administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik.
Mogens Kjærgaard Møller er administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik.
Foto: Katrine Angel / TV 2 Kosmopol

Også de understreger vigtigheden af, at man overholder lovgivningen.

- Det er fordi, det er så uforudsigeligt. Vi er i trafikken som fodgængere, vi er der som cyklister, og vi er der som bilister, siger Mogens Kjærgaard Møller.

- Når vi er derude, er det et sæt spilleregler, som vi skal følge. Og gør vi ikke det, så udsætter vi andre for en enorm risiko  - og også sig selv, fortsætter han.

Derfor håber både han og politiet, at denne fokusuge kan være med til at ændre folks færdsel.

- Jeg håber selvfølgelig, at folk bliver mere bevidste om, hvor farligt det er. Og det gør vi ved at tale med dem og også give dem en bøde, siger Thomas Elsgaard.

- Så vi håber, folk vil tænke sig om og lade være med det. Og de kan se, at vi er til stede og synlige, og det må alt andet end lige få folk til at tænke sig om en ekstra gang, fortsætter han.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik