Praktiserende læger klager over sundhedsplatform

Når patienter udskrives fra sygehus skal deres praktiserende læge orienteres. Men læger klager over, at de intet hører

Sundhedsplatformen - det milliarddyre IT-sysstem, der blandt andet skal lette kommunikation mellem sygehusvæsen og patient på en lang række områder, og sikre, at alle sygehuse arbejder med samme IT-system, fungerer stadig ikke helt.  Denne gang er det de praktiserende læger, der ifølge metroxpress står bag en byge af klager.

Problemet er, at mange af dem ikke modtager de såkaldte udskrivningsbreve, når patienterne forlader sygsehusene efter endt behandling. I en række klager, som metroexpress har fået aktinsigt i, bruger lægerne ord som "Foruroligende, utrygt, stærkt utilfredsstillende og potentielt farligt."

Avisen har gennemgået klager fra syv praktiserende læger og speciallæger, og  det er her, de har påtallt de manglende udskrivningsbreve. For eksempel ved lægerne ikke, hvordan de skal forholde sig til patienten, når han eller hun dukker op i deres praksis.

Et enkelt lægehus påpeger, at de ikke har modtaget udskrivningsbreve lige siden maj - da Sundhedsplatformen blev indført.

Metroexpress har ikke hos Region Hovedstaden kunnet få oplyst, hvor mange udskrivningsbreve, der er gået tabt. 

Sundhedsplatformen blev indført i maj på Herlev og Gentofte Hospital. I den kommende weekend følger så Rigshospitalet.

 

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik