Farver, bogstaver, krone: Carlsberg-flaske ændrer udseende
Både farver, bogstaver, krone og blomst er flere gange ændret gennem de seneste 170 år. Nu sker det igen - men kan du se forskel?
Kan du se forskellen?
Muligvis ikke.
Men det er sådan set også meningen.
Etikken er ny - men den ligner den gamle.
Både dansk og international presse var onsdag samlet i Carlsbergs historiske bygninger i København. Eller som man selv præsenterede det: "Øllets katedral".
Her blev en lang række nye initiativer fremlagt - blandt andet verdens første snap pack, som reducerer brugen af plastik med op til 76 procent i forhold til den sixpack, vi kender.
Forandringerne stopper dog ikke her.
Carlsberg står nemlig overfor en komplet forandring, hvilket også kommer til at afspejle sig i udseendet fremover.
I den forbindelse har man blandt andet besøgt arkivet i Carlsbergbyen.
Her er der gamle øl-etiketter helt fra grundlæggelsen i 1847 til 2008 og ja, i dag. Her er reklamekampagner, plakater og tegninger over det gamle bryggeri. Regnskaber og opskrifter. Sågar nedskrevne korrespondancer mellem bryggeren og partnere.
Både historikere og filmhold gør brug af stedet for at finde ud af, hvordan beværtninger eller øl har set ud på bestemte årstal, og Carlsberg selv nyder også godt af stedet.
Man er nemlig gået i arkivet for at finde frem til sin nye identitet, forklarer Benjamin Hoffmann, som er globalt ansvarlig for at udrulle det nye design.
- Vi vil gerne vise globalt, at vi er fra Danmark, og at vi er stolte af vores traditioner, siger han til TV 2 Lorry.
Foto: TV 2 Kosmopol
Lidt af en øjenåbner
I det nye udtryk har man ladet sig inspirere af arkitekt Thorvald Bindesbølls 114 år gamle original.
Det var Thorvald Bindesbøll, som introducerede det lille humleblad i Carlsbergs logo, og nu har man forsøgt at efterligne den oprindelige tegning i højere grad, som er mere naturtro, forklarer Benjamin Hoffmann.
- Det var lidt en øjenåbner, da vi kiggede i arkiverne, at man egentlig dengang havde et stort samspil mellem naturen og samfundet. Det er jo også det miljøfokus, vi har i dag. Hans håndværk var baseret på naturelementer og organiske former. Humleplanten er en stor inspirationskilde, siger han.
- Når man kigger på logoet, som vi har i dag, og sammenligner med det, vi har imorgen. Så er det som om, at logoet var blevet lidt som en gammel mand. En anelse tykkere. Vi har arbejdet på at få en bedre sammenhæng mellem bogstaverne, så det bliver mere organisk og mindre maskinelt, forklarer designchefen.
Foto: TV 2 Kosmopol
Miljøvenlig tryksværte
Carlsbergs logo har ændret sig mange gange, og selvom man nu søger tilbage til originalen, så har man generelt altid skelet mere eller mindre til Thorvald Bindesbølls tegninger med en lang hale på G'et og et humleblad foroven.
Det forklarer Ulla Nymand, som man finder i arkivet på Carlsberg, og som ved det meste om øl-etikettens historie.
Det er nemlig hendes job at sortere i papirlapperne og gemme en flaske i ny og næ, så den bliver husket for eftertiden.
- Som bryggeri vil man gerne være gammel og have en historie. Vi er så heldige her, at vi har en helt særlig historie, fordi det er en mæcen (velgører, red.), der har grundlagt vores virksomhed. Han har været involveret i mange andre ting i byen og landet, så det gemmer vi også på materiale om her, siger hun til TV 2 Lorry.
På den nye flaske er farven lysere grøn. Der er tale om en ny tryksværte, som er bedre for miljøet. Den er blevet certificeret med et såkaldt "Cradle-to-cradle"-mærke, hvilket betyder, at blækket ikke er farligt for miljø og mennesker og samtidig gør genanvendelsen af papir og pap lettere.
Men faktisk er farven også mere tro den grønne nuance, som man brugte på Thorvald Bindesbølls tid, forklarer Ulla Nymand.
Den mørkegrønne nuance, som flere muligvis forbinder ølgiganten med i dag, kom først til i 1991:
- Her begynder man også først at lægge guld på. Man ville gerne have, at etiketten skulle se luksuriøs ud, siger hun.
Foto: TV 2 Kosmopol
'Danish Pilsner'
Fremover vil der hverken være guld eller røde farver på etiketten.
Desuden vil der stå 'Danish Pilsner' på øllet i udlandet, mens man skriver 'København' på de danske flasker.
- Vi vil gerne fremhæve grundlæggerens rødder, siger Benjamin Hoffmann.
- De danske designprincipper, rancerer virkelig højt for os, siger han.
I 2017 gik Carlsberg da også viralt på de sociale medier verden over, da man lod stjerneskuespilleren Mads Mikkelsen cykle rundt i København på ægte danskermanér. Også her spillede man på danskheden ved at fremhæve ikoniske møbler og unik arkitektur i København.