Ida og familien droppede bilen og købte en elcykel - ligesom rigtig mange andre

Antallet af elcykler i København er steget 367 procent inden for de seneste fem år.

Ida Thomsen fra København har netop anskaffet sig en cykel med elmotor, fordi det er en nem, hurtig og praktisk måde, at transportere sig rundt i hovedstaden på.

- Man får lidt mere hjælp til at komme fremad. Når man har 30 kilo med børn og tasker, som man kører rundt med, så kan det jo være meget rart, siger hun til TV 2 Lorry.

Familien har to børn, og de føler, at cyklen giver langt mere frihed i forhold til at komme rundt i byen. De har derfor besluttet at droppe deres bil, og den nye elcykel er nu blevet deres primære transportmiddel.

Og familien fra København er langt fra de eneste. Det er nemlig blevet meget populært at investere i en elcykel, viser den seneste Mobilitetsredegørelse fra Københavns Kommune.

Her står det klart, at der i løbet af de seneste fem år er der kommet knap 27.000 flere el-cykler i København, hvilket svarer til en stigning på hele 367 procent.

Men de mange nye el-cykler giver ikke bare øget trængsel på cykelstierne. De betyder også, at farten er blevet markant højere, og det kan gøre andre cyklister utrygge.

Kasper Sidenius Kofod er selv cyklist og er egentlig begejstret for tanken om at udskifte flere biler med el-cykler. Men han håber, at el-cyklister begynder at tage større hensyn til andre på cykelstierne.

- Det er jo lidt cykler på steroider, så hvis de bare kunne være lidt mere opmærksomme på, at vi andre også er her, siger han.

Cyklistforbundet bekymret over elektrisk udvikling

Og meget hurtige cykler på cykelstierne giver udfordringer, lyder det fra Cyklistforbundet, der ofte får henvendelser fra utrygge cyklister.

- I Cyklistforbundet kan vi godt blive bekymrede, fordi vi ved, at hvis en cyklist er utryg, så parkerer man cyklen.

- Så hvis der ikke bliver gjort noget ved det, så risikerer vi altså, at stigningen af cyklister, den stopper, siger vicedirektør og konstitueret direktør i Cyklistforbundet, Jane Kofod.

Derfor er det vigtigt at tage cyklisternes bekymring alvorligt og finde en løsning, mener hun. 

Det kan for eksempel være en anden fordeling mellem vejbane og cykelsti, så cykelstierne bliver bredere eller inddelt i flere baner.

- Vi er nødt til at kigge på byen på en anden måde. Vi er nødt til at se på cyklisters fremkommelighed og om en cykel, der kan køre 45 kilometer i timen skal være på cykelstien.

Fartgrænser er generelle, så hvis man må køre 50 kilometer i timen på vejen, må cyklisterne køre med samme hastighed på cykelstien.

Og Ida Thomsen kan da også godt forstå folks frustrationer over de hurtige cykler.

- Det handler jo om at passe på hinanden i trafikken, så os der kører hurtigt, skal selvfølgelig passe på dem, der kører lidt langsommere. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik