Overborgmester dropper sit helt store valgløfte – det får kritik fra både højre og venstre

Socialdemokratiet med overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) dropper valgløftet om at nedlægge en tredjedel af Københavns parkeringspladser.

Det var et af de helt store slagnumre i valgkampen frem mod kommunalvalget i november måned sidste år.

Men nu – efter blot ni måneder som overborgmester – lægger Sophie Hæstorp Andersen (S) valgløftet om at nedlægge en tredjedel af parkeringspladserne i gadeplan i København i graven.

I en kronik og et opfølgende interview med Berlingske siger overborgmesteren, at løftet ”ikke ramte skiven”, at partiet ”ville for meget på for kort tid”, og at forslaget ikke alene var urealistisk, men også ”for voldsomt”.

Det løftebrud får nu kritik af partier på Københavns Rådhus. Især til venstre, men også til højre for midten.

Særligt kras er kritikken fra Københavns største parti, Enhedslisten, der med den ansvarlige fagborgmester for netop parkeringsområdet kalder Hæstorps udmelding ”helt uforståelig”.

- Vi står midt i en galopperende klimakrise, og vi har netop konstateret, at vi ikke når målet om at blive CO2-neutrale i 2025. Så vi er nødt til at sætte fuld fart på den grønne omstilling, og her er en begrænsning af biltrafikken helt afgørende. Her er der brug for store planer – ikke at man begynder at trække i land, siger Line Barfod (EL) til TV 2 Lorry og fortsætter:

- Jeg er bekymret for, om det her er et udtryk for, at Socialdemokratiet vil slække på klimaambitionerne. I så fald er jeg nervøs for, hvad det så kommer til at betyde for de kommende budgetforhandlinger.

Var det bare stemmetaktik?

Også hos Alternativet får Socialdemokratiets retræte fra valgløftet en hård medfart.

- Der er særligt kritisabelt at melde ud så tidligt i valgperioden. Det er fair nok ikke at kunne realisere alle sine politiske mål, men at give op så hurtigt og på denne måde skifte mening uden at kæmpe for det – det er altså skuffende. Man står tilbage med en følelse af, at det er en slags stemmetaktik, hun og partiet har kørt under valgkampen, siger Christina Olumeko (Å), der som et af partiets to medlemmer på Rådhuset sidder i Teknik- og Miljøudvalget.

Klaus Mygind, der er gruppeforperson for SF, forklarer, at partiet også er bekymrede over overborgmesterens udmelding kort før budgetforhandlingerne.

- Hele klimaspørgsmålet er stærkt koblet til en begrænsning af den fossildrevne biltrafik i byen. Derfor vil vi helt klart presse på for, at der skal være færre biler i København, og det håber vi fortsat, at Socialdemokratiet vil være med til.

Radikale Venstres gruppeforperson Christopher Røhl påpeger, at partiet ikke er forhippede på, at et bestemt procenttal parkeringspladser pinedød skal nedlægges, men at man ”er indstillede på, at der skal ryge nogle” for at begrænse CO2-udledningen fra biltrafik.

- Derfor kan det godt virke lidt bekymrende, at der nu trækkes i land lige efter, at man har erklæret klimamålet om CO2-neutralitet i 2025 for dødt. Mobilitet er megavigtigt, når vi skal nedbringe byens klimaaftryk, så jeg håber, at Socialdemokratiet tager nogle andre, meget klare initiativer med til budgetforhandlingsbordet, siger han.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Flere biler end offentlige parkeringspladser i København

  • Ifølge tal fra Københavns Kommunes egen mobilitetsredegørelse var der i maj måned 2022 samlet set 126.310 offentligt tilgængelige parkeringspladser i København, hvoraf 53.000 ligger i en kommunal betalingszone. Hertil kommer et større antal private parkeringspladser, som er forbundet med en del usikkerhed.


  • Ifølge Danmarks Radio var der i 138.666 registrerede biler i Københavns Kommune, som skal kæmpe med pendlere og besøgende udefra om parkeringspladserne. Rettelig skal det nævnes, at en substantiel del af de københavnerregistrerede biler holder på egne parkeringspladser.

Konservativ skepsis

Hos De Konservative er politisk leder og børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager mildt sagt skeptisk ved Sophie Hæstorp Andersens udtalelser.

- Når jeg læser lidt længere ned i hendes kronik, så lyder det for mig som om, at hun stadig vil det samme, men bare vil bruge lidt længere tid på det. Jeg blev glad, da jeg læste overskriften, men jeg frygter, at det er et udtryk for socialdemokratisk panik før et foketingsvalg, siger Jakob Næsager (K) og uddyber:

- Vi så, hvor mange stemmer Socialdemokratiet mistede i København ved kommunalvalget, så hvis ikke de ændrer kurs nu, risikerer de et endnu dårligere folketingsvalg her. Nu tager vi hende på ordet, og så vil vi ved de kommende budgetforhandlinger teste, hvor dybfølt hun rent faktisk mener det.

Selv påpeger overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) i sin kronik i Berlingske, at bilparkering fortsat fylder for meget i byen, og at bilerne de kommende år ”har vigepligt for mennesker i byen”.

Men målet om at fjerne en tredjedel af parkeringspladserne var dog en tand for meget, lyder den nye vurdering.

- Socialdemokratiet vil ikke nedlægge parkeringspladser bare for at nedlægge parkeringspladser, skriver overborgmesteren i kronikken.

Det vil Enhedslisten heller ikke, siger teknik- og miljøborgmester Line Barfod, men:

- Vi holder stadig fast i vores plan om, at en tredjedel af de nuværende parkeringspladser omlægges til delebilpladser, og at en tredjedel helt nedlægges.

Dermed er banen kridtet op til en kappestrid på parkeringsspørgsmålet, når partierne på Københavns Rådhus senere i dag mødes i Borgerrepræsentationen og tager hul på den første af forventeligt flere forhandlingsrunder, når kommunens budget for de kommende år skal lægges.

Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) har ikke ønsket at udtale sig til artiklen, og henviser i stedet til partifællen Mette Reissmann, der er medlem af Teknik- og Miljøudvalget.

TV 2 Lorry har dog ikke fundet det relevant at forholde Reissmann en kritik af Hæstorp Andersens udtalelser.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik