Overdækning af støjende motorvej på tegnebrættet – og hastigheden sænkes

Partierne bag sommerens store infrastrukturforlig går videre med store trafikprojekter i hovedstadsområdet. Her er specielt fremtidens Motorring 3 interessant.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Arkivfoto fra Motorring 3
Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Næste skridt i det store infrastrukturforlig, som regeringen og en lang række af Folketingets partier præsenterede denne sommer, tages nu.

Flertalsgruppen er nu klar med retningen for, hvordan flere af sommerens vedtagne transportprojekter i hovedstadsområdet skal realiseres.

Her afsløres det blandt andet, at en overdækning af dele af Motorring 3 vest om København er på tegnebrættet.

Forligspartierne har således pålagt Vejdirektoratet at lave en miljøkonsekvensvurdering af den støjplagede strækning, som skal undersøge en række støjreducerende tiltag – herunder overdækning, men også forsøg med stærekasser.

Samtidig fremgår det nu sort på hvidt, at partierne har valgt at følge Vejdirektoratets tidligere anbefalinger om at sænke hastighedsgrænsen på motorvejen.

Derfor bliver fartgrænsen på Motorring 3 sat ned til 90 kilometer i timen, når motorvejen er fuldt udvidet.

Hvad er en miljøkonsekvensvurdering?

  • Begrebet miljøkonsekvensvurdering kendes også som VVM-redegørelse eller VVM-undersøgelse.


  • VVM er en forkortelse for Vurdering af Virkninger på Miljøet. Og sådan en er lovpligtig ved store anlægsprojekter som for eksempel motorveje.


  • En VVM skal kortlægge viden om miljøpåvirkninger fra et projekt, så politikere og borgere er i stand til at vurdere projektets konsekvenser for miljøet og tage stilling til de forskellige løsningsforslag.


  • Med miljøpåvirkninger forstås både påvirkninger på menneskers liv såvel som dyreliv og planteliv samt luft, klima, vand, jordbund, landskab og kulturarv. VVM-redegørelsen oplyser om et anlægsprojekt konsekvenser for alt dette.


  • Idéen er, at beslutningstagerne har et godt oplysningsgrundlag for at kunne træffe beslutninger om store anlægsprojekter.


  • Derudover skal en VVM sikre, at et foreslået projekt bedst muligt tilpasses omgivelserne, og at miljøet ikke påvirkes unødvendigt.


Kilde: Erhvervsstyrelsen

Netop udbygningen – som den kommende miljøkonsekvensrapport er en forudsætning for – forventes at kunne blive sat i gang i 2023 og kommer blandt andet til at indeholde inddragelse af nødsporet, smallere vognbaner og ny belægning på vejen.

"Trængselsudfordringerne på Motorring 3 er et problem for de mere 130.000 køretøjer, der hver dag benytter den del af motorvejsnettet. Det store pres på motorvejsstrækningen vil vi afhjælpe med en kapacitetsudvidelse, hvor nødsporene inddrages til kørsel." 

"Men inden arbejdet med udvidelsen kan gå i gang, skal projektet miljøkonsekvensvurderes, og i den forbindelse skal det også tænkes ind, hvordan støjgenerne for motorvejens naboer kan reduceres," udtaler transportminister Benny Engelbrecht (S) i en skriftlig kommentar til TV 2 Lorry.

Borgmester: Sænk fartgrænsen med det samme

Gladsaxe Kommune er blandt de områder, hvor flest borgere generes af støjen fra Motorring 3. Her glæder borgmester Trine Græse (S) sig over udsigten til lavere fart på motorvejen.

Men, siger hun:

- Jeg kan ikke se, hvorfor man skal vente, indtil den er færdigudbygget med at sænke hastigheden til 90 kilometer i timen. Man burde gøre det lige nu. Folk, der bor langs Motorring 3 er så plagede af støj, at de ikke kan vente flere år på, at der bliver gjort noget ved det, siger Trine Græse til TV 2 Lorry.

Selv om flere af de støjreducerende tiltag på tegnebrættet ligger flere år ude i fremtiden, så er alle støjreducerende tiltag ifølge borgmesteren velkomne. Især et af dem.

- Nogle steder er det ganske enkelt helt nødvendigt at overdække motorvejen. Så det er jeg da glad for, at man nu får undersøgt mulighederne for, siger Trine Græse.

Kan blive forbillede for andre motorveje

Den potentielle overdækning af dele af Motorring 3 kan blive den første af flere.

Af aftalen fremgår det, at Motorring 3 kan fungere som case i det videre arbejde med at se på forskellige løsninger for overdækning af andre motorveje.

Motorring 3 er heller ikke den eneste motorvej i hovedstadsområdet, politikerne nu er gået et skridt videre med.

I en pressemeddelelse skriver Transportministeriet, at der nu også er sat rammer for det videre arbejde med udvidelser af Amagermotorvejen, Øresundsmotorvejen, Hillerødmotorvejen samt en delvis nedrivning af Bispeengbuen.

Herunder har vi i kort form opsummeret de vigtigste nyheder om netop de projekter:

Sådan vil politikerne arbejde videre med vejprojekterne

Amagermotorvejen:
Der skal laves en miljøkonsekvensvurdering, som Vejdirektoratet står for, og som forventes færdig i første halvår af 2023. Herefter er der afsat 1,7 milliarder til at udvide strækningen ved blandt andet at etablere kørsel i nødsporet, nye fordelingsveje, til- og frakørselsramper og opsætte flere kilometer støjskærme.


Øresundsmotorvejen:
Der skal laves en miljøkonsekvensvurdering, som Sund & Bælt står for, og som forventes færdig i første halvår af 2023. Her skal der undersøges muligheder for et ekstra spor i hver retning mellem Lufthavnen og Vestamager, udvidelse af sammenfletningen med Amagermotorvejen, ny rampe ved Ørestad og et tilslutningsanlæg ved Amager Strandvej. Der er afsat 632 millioner kroner til at udvide motorvejen.


Hillerødmotorvejen fra Ring 4 til Farum:
Der skal laves en miljøkonsekvensvurdering, som Vejdirektoratet står for, og som forventes færdig i slutningen af 2024. Her skal en udvidelse af strækningen samt støjforhold undersøges. Der er afsat 1,075 milliarder kroner til udvidelsen, som kan sættes i gang, efter miljøkonsekvensvurdering er gennemført.


Delvis nedrivning af Bispeengbuen:
Inden 2023 er omme vil en forundersøgelsen af en delvis nedrivning af Bispeengbuen være gennemført.

Bag dagens beslutninger står regeringen i form af Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, og Kristendemokraterne.

"I hovedstadsområdet er motorvejene dagligt hårdt presset af biler, der gør trafikafviklingen sårbar ved uheld. Derfor sætter vi nu gang i flere projekter, så vi kan fremtidssikre hovedstadens motorveje," udtaler transportminister Benny Engelbrecht (S) i en skriftlig kommentar til TV 2 Lorry.

Enhedslisten var også en del af sommerens store aftale med navnet Infrastrukturplan 2035, da den blev præsenteret. Det var dog kun dele af aftalen, partiet kunne stå inde for. Således er partiet ikke en del af beslutningerne om motorvejene og statsvejene i hovedstadsområdet.

Link kopieret!

Seneste nyt

Politi advarer mod trafikkaos fredag morgen: "Tag afsted i god tid"

Foto: TV 2 Kosmopol

Fredag morgen og formiddag vil flere veje kortvarigt være spærret i København, særligt omkring Indre By, på grund af et statsbesøg af den egyptiske præsident.

Det skriver Københavns Politi på X.

Der er allerede nu opsat skilte i gadebilledet, der fortæller, at privatbiler skal flyttes.

Politiet vil være synlige i gadebilledet fredag, men opfordrer allerede nu til, at man tager hjemmefra i god tid, uanset om man skal igennem byen i bil, på cykel eller til fods.

Link kopieret!

København risikerer at blive "magnet for hjemløse", mener LA-profil

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Et flertal i Københavns Kommunes teknik- og miljøudvalg vil give hjemløse lov til at overnatte i nogle af byens parker og grønne områder, når der er fyldt op på herbergerne.

Men det vil skabe stor utryghed for københavnerne, mener Ole Birk Olesen (LA), der både er medlem af Københavns Borgerrepræsentation og Folketinget.

Det skriver Berlingske.

- Man skal finde en gylden balance mellem at hjælpe de hjemløse, vi har i København, men ikke blive en magnet for hjemløse ved at stille for mange ting til rådighed for alle, der kommer rejsende til København, siger han til mediet.

Det kan få den konsekvens, at færre vil få lyst til at benytte byens parker, mener Ole Birk Olesen.

Link kopieret!

Livgarden tager imod præsident til Egyptens nationalmelodi

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Når Egyptens præsident, Abdel Fattah al-Sisi, fredag og lørdag er på statsbesøg i Danmark, bliver han budt velkommen af det danske kongepar i Christian VII's Palæ på Amalienborg i København.

Her vil kongeparret og den egyptiske præsident overvære et æreskompagni af Den Kongelige Livgarde, som er opstillet til lejligheden.

Det fremgår af programmet for statsbesøget, som Kongehuset har lagt på sin hjemmeside.

Under velkomsten vil Den Kongelige Livgardes Musikkorps fremføre Egyptens nationalmelodi.

I løbet af statsbesøget skal Abdel Fattah al-Sisi også mødes med både den danske statsminister, Mette Frederiksen (S), udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) og formanden for Folketinget, Søren Gade (V).

I forbindelse med programmet skriver Kongehuset, at Danmarks forhold til Egypten vil blive styrket i forbindelse med statsbesøget.

Link kopieret!

Omdiskuteret bydel i København må ikke ligne et "mini-Manhattan", mener Rosenkrantz-Theil

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Lynetteholm og andre kommende byudviklingsområder i København skal bygges i samme stil som de gamle brokvarterer.

Det mener den socialdemokratiske overborgmesterkandidat Pernille Rosenkrantz-Theil, skriver Politiken.

- Københavnerne lægger vægt på, at man gerne vil have, at man kan se, at det er København. De ønsker karrébyggerier eller byggeforeningsagtige huse som Nyboder, hvis det skal være mindre. Det er de ord, folk sætter på det. Jeg synes, det er rigtigt, for det er det, der kendetegner København, siger hun til avisen.

Hun ønsker ikke, at Lynetteholm skal komme til at ligne Ørestad med en stor andel private udlejningsboliger, der "koster det hvide ud af øjnene", og som er plastret op i stål og beton "som et mini-Manhattan".

Link kopieret!

Nyt byggeri skal indtænke solceller på taget fra 2026

Om godt et år skal alle nye, store offentlige og ikke-beboelsesbygninger som udgangspunkt bygges med solcelleanlæg på taget.

I 2026 træder et EU-direktiv i kraft, som siger, at vi gradvist skal sætte solceller op alle de steder, som er teknisk egnet, og hvor det økonomisk giver mening.

- Det er et fornuftigt skridt, fordi især lokal produktion af strøm får mulighed for at fortrænge udbygning af elnettet og reducere transmissionstabene, siger Sune Thorsteinsson, der er projektleder ved DTU Electro til TV 2 Kosmopol.

Kim Slavinsky er er direktør i virksomheden Phønix Tag Energi og medlem af Dansk Solcelleforening. Han er enig med forskeren.

- Jo mere decentralt, vi kan lave produktion og forbrug, jo færre penge skal vi bruge på at lave infrastrukturen. Det giver rigtig god mening, at den billigste energiform, der findes i verden, den bliver brugt af forbrugerne der, hvor den bliver produceret, siger han.

Samtidig kan de mange små anlæg være med til at styrke forsyningssikkerheden, siger Sune Thorsteinsson fra DTU.

- I forhold til verdenssituationen nu, er decentrale anlæg med til at stabilisere elproduktionen, fordi man simpelthen er mindre følsom overfor terrorhandlinger, siger han.

Spørg Os

Klik og stem på ugens udvalgte spørgsmål her
+

_

Link kopieret!

Arla tilbagekalder mælkeprodukt

Arla Foods tilbagekalder produktet Protino, der er en syrnet mælkebaseret dessert, efter der er fundet mug på produktet.

Det skriver Fødevarestyrelsen i en pressemeddelelse.

Ifølge styrelsen er produktet uegnet som fødevare og bør kasseres eller returneres, hvor det er købt.

Link kopieret!

Nordsjællandsk by får nyt madmarked

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

SlotsArkaderne i Hillerød går i december gang med at bygge om, så det nye madmarked Balkonen Food Hall kan åbne sommeren 2025.

Det skriver sn.dk.

Her vil der være syv madboder og en bar.

- Vi har jo i et pænt stykke tid set tendensen, at vi danskere rigtig gerne vil bruge nogle penge på at spise ude. Så det tapper vi ind i. Og i stedet for at invitere én spiller ind til hele det store areal, synes vi, at det giver god mening, at man får nogle forskellige spiseoplevelser og valgmuligheder, siger Morten Voss, centermanager for SlotsArkaderne, til sn.dk.

Madboderne vil blandt andet servere mexicanske, japanske og italienske retter.

Link kopieret!

Internationalt efterlyst bandemedlem sigtet for at smugle 357 kilo kokain

Foto: Sebastian Andersen Holm / TV 2 Kosmopol

En 42-årig mand bliver fredag fremstillet i grundlovsforhør i Københavns Byret uden selv at være til stede.

Det skriver NSK, National enhed for Særlig Kriminalitet, i en pressemeddelelse.

Manden er sigtet for i fællesskab med flere medgerningsmænd at have indsmuglet og handlet med 357 kilo kokain fra 2020 til sommeren 2024.

Manden har været internationalt efterlyst siden 2019 og er en del af den forbudte bande Loyal To Familia.

Flere personer er allerede dømt for indsmugling og videredistribution af omfattende mængder narkotika i samme sag.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google