Ny rapport kan få afgørende betydning for støjplagede naboer til motorvej

En udvidelse af Motorring 3 skal nu også omfatte en markant undersøgelse af, hvordan støjen langs den heftigt trafikerede motorvej kan nedbringes.

Borgere med adresse langs den tungt trafikerede Motorring 3 i de københavnske omegnskommuner kan nu øjne en mulig løsning på den enerverende trafikstøj, der er en del af deres hverdag.

Således opfordrer Vejdirektoratet nu politikerne på Christiansborg til at igangsætte en “fuld støjkortlægning” langs Motorring 3. 

Samtidig anbefaler myndigheden, at “mulighederne for at reducere støjen langs motorvejen undersøges dybdegående.”

Det sker i en helt ny rapport om en udvidelse af Motorring 3, der er et af projekterne i regeringens nye infrastruktur-udspil. 

I samme rapport foreslår Vejdirektoratet at sætte en hastighedsbegrænsning på 90 kilometer i timen på Motorring 3. Det kan du læse mere om her.

Vejdirektoratets nye støjanbefalinger vækker glæde hos Trine Græse (S), borgmester i Gladsaxe Kommune, der har adskillige borgere boende tæt på den larmende motorvej.

- Det er et nybrud. Man har ikke tidligere lavet sådanne undersøgelser her. Jeg har rigtig mange borgere, der er støjplaget langt over grænseværdierne for, hvad der er sundhedsskadeligt. Det her kan betyde, at vores by bliver reddet fra motorvejens støjskader, siger Trine Græse til TV 2 Lorry.

Store planer

Oprindeligt var støj dog slet ikke en del af rapporten om motorvejsudvidelsen, men hvis der skal bygges støjforanstaltninger, er det en god idé at gøre samtidig med, at motorvejen udvides, siger Jette Cornelius Buch-Hansen, der er senior projektleder i Vejdirektoratet.

- Men med det, vi ser derude i dag, peger vi på, at der skal gøres noget på Motorring 3. Det er noget, der er gået op for os, når vi er gået ned i detaljerne, ligesom vi har haft en løbende kontakt med kommuner, der har påpeget det over for os, siger Jette Cornelius Buch-Hansen til TV 2 Lorry.

quote Det er et nybrud

Trine Græse (S), borgmester i Gladsaxe Kommune

Tidligere har Vejdirektoratet peget på at sætte ind mod støj på udvalgte strækninger på motorvejen, når der var penge til det, oplyser Jette Cornelius Buch-Hansen. 

Men aldrig før er så markante planer om at mindske støjen fra Motorring 3 sat i søen.

Helt konkret bør en fuldstændig VVM-redegørelse af Motorring 3 med særligt fokus på at løse støjproblemer iværksættes, oplyser Vejdirektoratet til TV 2 Lorry.

En VVM-redegørelse er en miljøvurdering af projekter, som kan få væsentlig indvirkning på miljøet. Forkortelsen VVM står for Vurdering af Virkninger på Miljøet.

Motorring 3 går fra Lyngby-Taarbæk i nord til Brøndby i syd.
Motorring 3 går fra Lyngby-Taarbæk i nord til Brøndby i syd.
Foto: Vejdirektoratet

Opbakning på Christiansborg

Og noget tyder på, at projektet også kan løfte sig fra rapporter og undersøgelser og videre ud i virkeligheden. 

Lige nu sidder politikerne på Christiansborg og forhandler om en infrastrukturaftale til mange milliarder kroner, og her står projektet højt på dagsordenen for Jeppe Bruus fra regeringspartiet, Socialdemokratiet.

- Jeg er meget glad for Vejdirektoratets anbefalinger. Alt for mange borgere langs Motorring 3 lever med ulidelig støj, og derfor er vi nødt til at gøre noget ved det nu, siger Jeppe Bruus, der også er formand for Folketingets Transportudvalg.

Han har “meget svært ved at se,” at der ikke skulle være flertal for at sætte gang i en omfattende undersøgelse, som Vejdirektoratet anbefaler.

Én ting er undersøgelser, men kan det blive til reelle løsninger?

- Det er en forudsætning, at vi får analyseret omfanget, men nu er der forhandlinger, og her handler det også om at afsætte penge. Vi er klar over, at det ikke er billigt. Det kommer til at koste betydelige beløb, og det er også derfor, at vi har afsat tre milliarder i vores udspil til støjbekæmpelse, siger Jeppe Bruus.

I Venstre vil man sætte endnu flere penge af til støjbekæmpelse, end Socialdemokratiet indtil videre har lagt op til. Det fortæller Hans Andersen (V), der er medlem af Transportudvalget.

- Vi ser positivt på at få afdækket problemerne på Motorring 3, og vi skal tage fat på de steder, hvor der er massive støjproblemer. Vi er klar til at bruge penge på støjbekæmpelse i hovedstadsområdet, siger han til TV 2 Lorry.

Overdækning er dyr

Ifølge Jette Cornelius Buch-Hansen fra Vejdirektoratet vil VVM-redegørelsen sandsynligvis pege på flere forskellige måder at bekæmpe støjen på. Det kan være nye og højere støjskærme, støjskærme i midterrabatten og en egentlig overdækning af motorvejen.

Sidstnævnte kan dog synes urealistisk.

- Det er meget dyrt at overdække en motorvej. Vi er i så fald måske i milliardklassen. Derudover skal man også ind at rode ved naboer med den løsning. Jeg tror umiddelbart, vi skal kigge efter andre ting. Mange steder kan det løses med støjskærme, siger Jette Cornelius Buch-Hansen.

Det vil tage omkring halvandet år at gennemføre en VVM-redegørelse. Venstre vil inden længe præsentere deres forslag til en infrastrukturaftale. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik