Når Julie Vang Iversen fra Rødovre åbner døren op - er det til den daglige lyd af Motorring 3.
Lige på den anden side af volden fra det boligområde, hvor hun bor, suser der nemlig dagligt 110.000 biler forbi på Danmarks største motorvejskryds. Og det kan i den grad høres.
- Der er dage, hvor vi er nødt til at lukke vinduerne, fordi det simpelthen larmer for meget, siger Julie Vang Iversen til TV 2 Lorry.
Hun er en af de 2000 beboere, der efter udvidelsen af motorvejen i 2010 har været slemt plaget af støjen fra den tunge trafik.
- Altså som det er i dag, så kan vi høre den hele tiden. Konstant. Der er ingen pause, siger Julie Vang Iversen, der med jævne mellemrum tager væk et par dage – typisk helt til Enø – for at få noget ro. Larmen fra motorvejen er nemlig ikke til at holde ud for den støjplagede husejer.
Ingen støjværn på trods af 10 mio.
I 2010 afsatte regeringen ellers 10 millioner til støjværn langs motorvejen, og selvom mange af beboerne i Rødovre regnede med det, kom der aldrig skærme på strækningen.
Ser man på Vejdirektoratets støjhandlingsplan vanker der ikke flere penge til støjafskærmning til Julie Vang Iversen og de andre beboere i området.
Det udløser kritik fra Jan Kongebro, der er formand for Teknik- og Miljøudvalget i Rødovre Kommune.
- Jeg synes, ikke man lever helt op til sit ansvar. Det, vi har brug for, er støjværn. Man snakker meget om støjreducerende asfalt, men det er slet ikke nok på strækningen her, siger Jan Kongebro, formand for Teknik- og Miljøudvalget i Rødovre Kommune, siger han til TV 2 Lorry.
Siden udvidelsen er der kommet 30.000 flere billister på strækningen, hvor der dagligt kører 110.000 biler forbi. I Rødovre Kommune har man siden igangsat en række tiltag for at reducere støjen på egne veje. Blandt andet ved brug af støjreducerende asfalt og hastighedsnedsættelser
- Men det er lidt som en skrædder i helvede, for 95 procent af alt støjen kommer fra motorvejen. Men vi vil gerne være med til at yde vores indsats, og så skal staten være med til at yde deres, siger Jan Kongebro.
Ligger under 65db
Men ud fra Vejdirektoratets handlingsplan er det et ønske med lange udsigter. De har nemlig kun prioriteret støjafskærmning i boligområder med et støjniveau over 65 decibel.
- Langs hele strækningen på motorring 3 er der nogle områder, der opfylder det krav. Men de boliger, der ligger syd for Jyllingevej mellem Roskildevej, de ligger under det kriterie. Der er ikke nogen af de boliger, der har et støjniveau, der overstiger 65 db, siger Jakob Fryd, der er ingeniør og forsker i Vejdirektoratet, til TV 2 Lorry.
Men hos motorvejens naboer støjer det stadig.
- Hvis sommeren fortsætter med at være lige så god, som den er nu, så tager vi hen til et sted, hvor vi kan være udenfor uden støj, siger Julie Vang Iversen.
Der er stadig et lille håb for Julie Vang Iversen og de andre beboere langs Motorring 3. Vejdirektoratets nye forslag har netop været i høring hos borgere og politikere. Og i de her dage læser Vejdirektoratet så alle henvendelser igennem, inden den nye støjplan bliver endelig vedtaget.