Den offentlige transport hyldes i brev til minister – men ikke alle er enige

Den nye køreplan for kystbanen har affødt ros til transportministeren. Det er dog ikke alle, der mener den nye køreplan er noget at råbe hurra for.

- Vi skriver til jer, fordi vi gerne vil give udtryk for vores glæde over den nye køreplan for Kystbanen, der trådte i kraft i december måned.

Sådan indledes et takkebrev, som 2. viceborgmesteren i Rudersdal kommune, Jens Kloppenborg (V), samt Anne Ehrenreich, der sidder som løsgænger i kommunalbestyrelsen i Rudersdal kommune, har sendt til transportminister Thomas Danielsen (V).

De to stiftede tilbage i 2021 Facebook gruppen ”Til kamp for kystbanen”, som i dag har over 1500 tilmeldte brugere.

Gruppen udsprang af den gamle køreplan, der betød, at der kun kørte tog fra stationerne mellem Rungsted Kyst og Klampenborg hver halve time.

Brevet med de rosende ord er dog ikke det eneste brev, som transportministeren har modtaget. 

Men mere om det senere. 

Dobbelt så mange afgange fra kystbanens sydlige stationer

Med den nye køreplan stopper samtlige tog på kystbanen på alle stationer, og det glæder Jens Kloppenborg.

- Med kvartersdrift for alle stationer på Kystbanen har I været med til at sikre, at den kollektive trafik er for os alle, og det skal I have stor tak for, skriver han derfor sammen med Anne Ehrenreich i brevet til Transportministeren.

quote Vi skriver til jer, fordi vi gerne vil give udtryk for vores glæde over den nye køreplan for Kystbanen

Jens Kloppenborg (V)

I modsætning til den tidligere køreplan, hvor kystbanestationerne mellem Rungsted Kyst og Klampenborg kun blev betjent hver halve time, afgår der nu tog med et kvarters mellemrum.

- Det vil vi selvfølgelig gerne kvittere for, for vi er faktisk rigtig mange passagerer på de sydlige stationer, som er glade for, at toget nu igen er attraktivt for os, siger Jens Kloppenborg til TV 2 Kosmopol.

(Artiklen fortsætter under boksen)

Spørg Os - Formular

_

Ny køreplan deler pendlerne

Selvom de pendlere, der bruger kystbanens sydlige stationer, glæder sig over den nye køreplan, så er der ikke just samme begejstring at finde blandt pendlerne fra de nordlige kommuner.

Den nye køreplan betyder nemlig, at rejsetiden mellem Helsingør og København H er blevet forlænget med ni minutter.

- Jeg havde i forvejen lang transporttid – over en time fra dør til dør. Så når jeg skal bruge omkring 20 minutter ekstra om dagen, så kan det altså mærkes i hverdagen, siger Ulrik Andersen, der hver dag pendler mellem Espergærde og København.

Borgmester sender julekort til ministeren

Ulrik Andersen er langt fra den eneste, der ærgrer sig over den nye køreplan. 

Det fortæller borgmesteren i Helsingør kommune, Benedikte Kiær (K) til TV 2 Kosmopol.

- Der er en kæmpe frustration jo længere man kommer op nordpå. Jeg møder rigtig mange, som eksempelvis børnefamilier, der har svært ved at få tingene til at hænge sammen, siger hun. 

quote Når jeg skal bruge omkring 20 minutter ekstra om dagen, så kan det altså mærkes i hverdagen

Ulrik Andersen, Pendler

Hun har derfor også sendt et brev til transportministeren. 

- Jeg har skrevet et julekort til ministeren, da jeg ønsker en samtale om kystbanen. 

Hun vil nemlig kæmpe for, at der laves en køreplan, der ikke er til gene for borgerne i de nordlige kommuner. 

- Jeg har tænkt mig at kæmpe for mine pendlere, og det bliver jeg ved med at gøre. Man burde kunne foretage nogle forbedringer, uden det går ud over de andre, siger hun. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik