Dårligt nyt til pendlere: Renovering af jernbane forsinkes op mod et år

Renoveringen af sveller og skinner på Østbanen ser nu ud til at blive forsinket Det sker på grund af nye dokumentationskrav fra Miljøstyrelsen.

Der er dårligt nyt til Østbane-pendlerne.

En længe ventet renovering af Østbanen ser nemlig nu ud til at blive forsinket.

Forberedelserne af renoveringen af den 50 kilometer lange Østbane er ellers i fuld gang hos Movias lokalbaneselskab ved navn Lokaltog.

Men nu ser det ud til, at der er stukket en kæp i hjulet under forberedelserne.

Som noget nyt vil Miljøstyrelsen nu afgøre, om projektet kræver en såkaldt VVM-høring før renoveringen kan gå i gang.

quote Det undrer os, at der kræves en større undersøgelse, når det handler om udskiftning af allerede eksisterende skinner og sveller.

Forretningsudvalget i Region Sjælland

Efter den praksis, som har været gældende frem til nu, er der normalt ikke en såkaldt VVM-pligt i forbindelse med sporrenoveringsprojekter. 

Men i kølvandet på Amager Fælled-sagen, og det øgede fokus på de miljømæssige konsekvenser af større bygge- og anlægsprojekter, har Miljøstyrelsen nu anmodet om yderligere oplysninger og varslet forlænget sagsbehandlingstid i sagen om Østbanen, inden styrelsen vil træffe en endelig afgørelse om projektets eventuelle VVM-pligt.

Hvad betyder VVM

VVM står for Vurdering af Virkning på Miljøet. Det er den procedure, VVM-myndigheden skal anvende, inden der kan gives tilladelse til et projekt. Formålet er at sikre, at miljøet ikke tager skade, hvis projektet gennemføres.

Hvis projektet ikke er VVM-pligtigt, forventes renoveringen alligevel at blive forsinket og formodes nu færdigt andet halvår 2023. Det er en forsinkelse på et år.

- Det vigtigste er, at Østbanen stadig skal renoveres. Det er et stort projekt, som har betydning for rigtig mange mennesker langs banen. I Movia og Lokaltog lægger vi vægt på at komme godt i gang, og at vi følger de regler, som myndighederne stiller op, siger Dorthe Nøhr, der er administrerende direktør i Movia og bestyrelsesformand i Lokaltog A/S, i en pressemeddelelse.

Hun oplyser, at Lokaltog nu er i gang med at fremskaffe de yderligere oplysninger, som Miljøstyrelsen kræver til myndighedsbehandlingen. 

- Miljøstyrelsen har også varskoet Lokaltog om den forventede sagsbehandlingstid i styrelsen, og derfor er der desværre ingen vej uden om, at selve igangsættelsen af renoveringen må vente lidt endnu, siger Dorthe Nøhr.

Forretningsudvalg undrer sig

Regions Sjællands Forretningsudvalget har på et møde tirsdag fået en orientering om sagen. Forretningsudvalget udgøres af 15 regionsrådsmedlemmer, og det er netop Regionsrådet, der i sin tid besluttede at igangsætte renoveringen. 

Regionsrådsmedlemmerne har drøftet sagen, og her er de ikke tilfredse med, at projektet formentlig bliver forsinket på grund af nye dokumentationskrav.

- Det er ikke til at bære, at borgerne i Faxe, Stevns og Køge kommuner endnu en gang skal opleve, at der sker en forsinkelse af udskiftningen af skinnerne på Østbanen. Vi har kæmpet længe for at få finansieringen på plads, og nu stilles der så nye skærpede krav og varsles forlænget sagsbehandlingstid for at give de nødvendige tilladelser, skriver Forretningsudvalget i en mail til TV 2 Lorry.

I det hele taget undrer det Forretningsudvalget, at der i forbindelse med renoveringen af Østbanen skal være yderligere dokumentation.

- Region Sjælland ønsker ikke at gå på kompromis med hensynet til natur og miljø, men det undrer os, at der kræves en større undersøgelse, når det handler om udskiftning af allerede eksisterende skinner og sveller.

Renoveringen af Østbanen var oprindeligt sat til at være færdigrenoveret i tredje kvartal 2022.

Østbanen løber mellem Køge, Stevns og Faxe.

_

_


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik