I takt med at elbiler udbredes, er det logisk, at der også vil opstå flere brande i elbilers batterier. Brandene opstår som regel, fordi bilens batteri udsættes for påvirkning udefra – eksempelvis ved at tage skade under et trafikuheld – eller fordi der sker en kortslutning, mens batteriet lades op.
Og det er netop i disse situationer, der er behov for, at beredskabernes udstyr og praksis tilpasses opgaven. Det siger Lars Schiøtt Sørensen, forsker i brandsikkerhed og chef for masteruddannelsen i brandsikkerhed på DTU.
- Det er tæt på umuligt at slukke en igangværende brand i en elbil, hvis der er gået godt ild i de celler, der sidder i litium-ion-batteriet, siger han til TV 2 Lorry.
Hvis der er gået godt ild i battericellerne, kan der opstå et fænomen der kaldes thermal runaway, og det er det som er skyld i, at branden ikke kan slukkes. Ved denne proces er der startet en kædereaktion inde i batteriet, og den stopper ikke, før alt den energi, der er lagret i batteriet, er frigivet. Det kan vare i mere end et døgn, hvor der jævnligt vil opstå flammer, hvis ikke batteriet holdes nedkølet.
- Når man når thermal runaway, så er det point of no return. Det er jo en kæmpe udfordring for beredskabet, hvis de ikke kan slukke en brand, de kommer ud til. Og en kæmpe udfordring for samfundet. Det kan potentielt resultere i dødsfald, hvis man eksempelvis ikke kan få kontrol på en eskalerende brand i et P-hus, siger han.
Som om en uslukkelig brand i sig selv ikke er nok, fortæller Lars Schiøtt Sørensen også, at der desuden udledes den ekstremt giftige gasart hydrogenfluorid (HF), når elbilers batterier brænder. HF-gassen er i sig selv skadelig, og hvis den kommer i kontakt med vand, dannes der flussyre – en såkaldt supersyre, der er stærkt ætsende.
Denne gas dannes også ved almindelige bilbrande, men teoretiske undersøgelser peger på, at udledningen er større, hvis det er et litium-ion-bilbatteri, der brænder.
Hydrogenfluorid kan blandt andet give akutte, permanente skader i øjne og lunger ved lave koncentrationer, og kontakt med flussyre kan i værste tilfælde medføre hjertestop. En kontakt, der kan være svær at undgå, hvis man ikke er fuldt beskyttet, da gassen godt kan danne syre ved hjælp af den vand, der findes i huden.