"Den gamle dame" har overlevet krig og storbrand – på testturen gik det galt

Den 16. maj 1932 fik de første gæster en tur i Bakkens Rutschebane. I dag fylder "Den Gamle Dame" 90 år. Hun har gennemlevet både krig og storbrand - og faktisk kan den ikoniske bane stjæles med en kæmpestor helikopter.

Fire måneder. Så længe tog det 40 tømrere at bygge Den Gamle Rutschebane på Bakken. I dag - 90 år efter - står den stadig.

Banen - der også går under navnet Den Gamle Dame - har overlevet både krig og storbrand. Og mandag kan den historiske forlystelse altså fejre sin niende runde fødselsdag. Til stor glæde for blandt andre Bakkens direktør, Ole Andersen.

- Hun er et ikon. Og vi fejrer hende med stor glæde, fordi det er noget, der i den grad kendetegner Bakken, siger han til TV 2 Lorry.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Årligt tager 650.000 gæster en tur i den gamle forlystelse.
Årligt tager 650.000 gæster en tur i den gamle forlystelse.
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Tusindvis af hvinende gæster

Den 852 meter lange bane, der er ejet af Staten, åbnede den 16. maj 1932. På det tidspunkt var det den største rutschebane i Europa. 

Siden åbningen har hunderedetusindvis af gæster fået en på opleveren. Årligt tager 650.000 gæster en tur i den gamle forlystelse. Og spørger man Ole Andersen, så er der god grund til, at rutschebanen bliver ved med at være et hit blandt både nationale og internationale gæster.

(Artiklen fortsætter efter videoen)

Rutschebanen kører stadig for fylde drøn i dag. Video: Bakken.

- Den rummer en blanding af mystik og historie. Den kan få folk til at grine og more sig – men samtidig er den farlig, uden det bliver for farligt, siger han og fortsætter:

- Og så er det en gammel trærutschebane, der har gennemlevet en masse. Det er fascinerende med det arbejde, der er lavet dengang.

Trærutsjebanen står løst på jorden. Og det betyder, at man i princippet vil kunne stjæle den.

- Det kræver bare, at man har en meget stor helikopter, slår Ole Andersen fast.

Ulykke forsinkede åbningen

Det hele er dog ikke gået som smurt på skinner. 

Hvis alt var gået, som det skulle, ville rutschebanen allerede for tre uger siden kunne fejre sin 90 års fødselsdag. Men sådan blev det altså ikke.

På den første prøvetur gik det nemlig galt.

Tømresjakket på 40 medarbejdere havde ellers sat sig godt til rette. Men en pukkel efter turens dybeste dal var for stejl. Og derfor blev vogntoget med tømrerne afsporet - i fuld fart vel at mærke. Heldigvis slap de uskadte fra ulykken.

Men det betød, at man måtte sætte gang i en ombygning for at gøre puklen mindre stejl. Rutschebanen åbnede derfor med tre ugers forsinkelse. 

- Der var så lang kø, at Rutschebanen måtte køre den halve nat for at give alle fremmødte gæster den lovede køretur, har Rutschebanens tidligere driftsleder, Jens Krøyer, fortalt i forbindelse med banens 85 års fødselsdag.

Det er dog ikke den eneste gang, at det er gået galt for Den Gamle Dame. I juli 2018 skete der et sammenstød mellem to kørende vogntog, hvor det bageste vogntog kørte op i det forreste.

27 personer var involveret i uheldet, da sammenstødet skete. Ingen kom alvorligt til skade.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen)

Fakta om Rutschebanen

Konstrueret af ingeniør Walther Queenland og tømrermester Valdemar Lebech


Rutschebanen er en kopi af en rutsjebane, der blev bygget til Verdensudstillingen i Wimbledon i 1930


Det første, der blev bygget, var en bolig, hvorfra Queenland i hjemlige omgivelser kunne overvåge byggeriet af selve banen. Boligen findes stadig og ligger i Rutschebanens hemmelige have


Queenland og Lebech fik lov til at forpagte Rutschebanen de første 20 år. Hefter overgik den til staten og er i dag Danmarks mindste statsejede bane (kilde: Jens Krøyer, Rutschebanens driftsleder)


Højeste hastighed: 75 km/timen


Hver tur varer gennemsnitligt 2 min. og 30 sek.


Banen har tre vognsæt med plads til 20 personer i hver


De første 78 år kørte en bremsemand med på hver eneste tur, men i 2010 fik banen nye vogntog med indbyggede elektroniske bremser, og vogntogene er nu førerløse og fuldt elektroniske


Rutschebanens træstolper og træbjælker bliver løbende udskiftet hvert eneste vinterhalvår og er den dyreste attraktion at vedligeholde på Bakken. Siden den blev opført i 1932 er der brugt en mængde træ til vedligeholdelsen svarende til opførelsen af ti rutsjebaner på størrelse med Bakkens egen rutsjebane


Rutschebanen har kørt hver eneste sæson, siden åbningen i 1932 med undtagelse af enkelte sæsonperioder under krigen, hvor der var krav om at spare på strømmen. 


Kilde: Bakken

Rutschebanen har kørt hver eneste sæson siden åbningen i 1932 - dog med undtagelse af enkelte sæsonperioder under krigen, hvor der var krav om at spare på strømmen. 

I 1998 blev Bakken ramt af en voldsom brand, hvor ni restauranter udbrændte. Branden var tæt på Rutchebanen, som dog ikke kom noget til.

Forlystelsen er nemlig lavet i træ, der ikke kan brænde, fortæller Bakkens direktør.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Rutschebanen, 1935
Rutschebanen, 1935
Foto: Firmaet Elfelt. Københavns Museum og det Kgl. Bibliotek

Hårdt arbejde at holde en gammel dame i live

Selvom Rutschebanen både har overlevet krig og storbrand, så holder den sig dog ikke af sig selv. Rutschebanens træstolper og træbjælker bliver løbende skiftet ud.

Siden den blev opført er der brugt en mængde træ til vedligeholdelsen svarende til opførelsen af ti rutsjebaner. Og det gør den til den dyreste attraktion at vedligeholde på Bakken.

For at holde vognene på skinnerne bliver Rutschebanen hver dag gennemtjekket.

- Det foregår på gammeldags måde. Vi går banen rundt hver dag, før vi sætter den i gang. Og så hamrer vi på skinnerne for at høre, om alt er, som det skal være, fortæller Ole Andersen.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Rutschebanen bliver tjekket hver dag inden kørsel.
Rutschebanen bliver tjekket hver dag inden kørsel.
Foto: Olaf Kjelstrup/Ritzau Scanpix

Milepæl i sigte

Om bare ti år kan Den Gamle Dame fejre 100-års jubilæum. Og hos Bakken gør de alt for, at hun også står knivskarpt til den tid.

- Efter sæsonen kommer vi til at sætte gang i en større istandsættelse, hvor vi blandt andet skifter et af svingende ud, siger Ole Andersen og fortsætter:

- Vi skal jo sikre, at hun bliver ved med at blive ældre - så vi kan få glæde af hende mange år endnu.

Verdens ældste forlystelsespark

Bakken er verdens ældste forlystelsespark. Dens historie går helt tilbage til 1583, hvor en hellig kilde - Kirsten Pils kilde - blev fundet på stedet.


Kilden blev genopdaget i 1732 og fra midten af 1700-tallet afholdt man "kildemarked" i området. Dette var den egentlige begyndelse på det, der i dag kendes som Bakken eller Dyrehavsbakken.


Et kildemarked var i gammel tid et marked med handel og gøgl.


Bakken er den næstmest populære attraktion på Sjælland - kun overgået af Tivoli.


Kilde: Ritzau

TV 2 Lorry besøgte Den Gamle Dame, da hun fyldte 80 år. Se eller gense indslaget i videoen herunder:

Hun er blevet kaldt Danmarks mindste statsbane og idag havde hun 80 års fødselsdag. Det handler om den legendariske træ-rutschebane på Bakken. Vi tog en tur med den gamle dame for at teste om den stadig kan få passagerne til at hvine af fryd

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik