De små sekskantede, keramiske kakler, der danner blomster på væggen på Kildegårdskolen i Herlev, er lavet af en gruppe elever, som har været en del af et særligt kunstprojekt.
På den måde kommer man dem i møde på en anderledes måde end skolens sprog
Projektet hedder "The Art of Belonging", og det er den lokale kunsthal Gammelgaard Kunst & Kultur, der står bag initiativet, hvor elever fra kommunens folkeskoler har lavet udsmykning på skolen.
- I de seneste par år har vi engageret os i at gøre noget målrettet for at understøtte sårbare børn og unges adgang til kunst og kultur, siger Anne Wessberg, som er direktør for Gammelgård.
(Artiklen forsætter efter billedet.)
Projektet er målrettet skoleelever, som enten har skolevægring eller ikke trives. Formålet med projektet er at give dem en følelse af fællesskab.
Eleverne undervises en gang om ugen af kunstnere i kunsthallen Gammelgaard.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Spørg Os - Afstemning
_
Kommer eleverne i møde
Projektet varer i omkring otte uger og munder ud i et udsmykningsprojekt på selve skolen.
Projektet skal medvirke til, at de unge bliver mindre isolerede og får et netværk gennem de workshops, de deltager i sammen med andre børn.
- Det har været en god oplevelse for eleverne. Det har både fordret fællesskab for de elever, der deltog på tværs af årgangen og stolthed, da projektet blev vist frem til ferniseringen på skolen, siger Jonas de Molade Skjødt, der er skoleleder på Kildegårdskolen.
Også Anne Wessberg oplever, at eleverne har fået meget ud af projektet.
- Det, at skolen kan se, at æstetik betyder noget, og det at arbejde og fordybe sig i kunstneriske processer også betyder noget, det kan noget helt særligt for de her børn. På den måde kommer man dem i møde på en anderledes måde end skolens sprog, siger Anne Wessberg.
Projektet "The Art of Belonging" er finansieret af Herlev Kommune, og rykker nu videre til en anden af kommunens skoler.