Hvis alt går vel ruller de første førerløse busser ud på vejene i Hørshom Kommune allerede næste år. I første omgang som forsøg.
- Rent økonomisk er det meget interessant, fordi den største omkostning til busdrift i dag er lønninger. Derudover er det min ambition, at det skal være gratis for borgerne at køre med bussen, og vi vil også kunne lave dynamiske køreplaner, siger kommunalbestyrelsesmedlem i Hørsholm Troels Moe fra Liberal Alliance (LA) til Frederiksborg Amts Avis.
Rent økonomisk er det meget interessant, fordi den største omkostning til busdrift i dag er lønninger
Han fik afsat 100.000 kroner ved sidste års budgetforhandlinger til at gå videre med projektet.
Hørsholm Kommune håber at blive en del af en ordning med kontrollerede forsøg med selvkørende biler, som transportminister Ole Birk Olesen (LA) netop har fremsat et lovforslag om.
- Vi vil se, om vi kan komme med på den forsøgsbølge. Vi synes, der er store muligheder i det, siger formand for Miljø- og Planlægningsudvalget Peter Antonsen (Borgerlisten).
I dag har Aalborg og Vesthimmerland kommuner også planer om at gennemføre forsøg med selvkørende biler, og i Vesthimmerland Kommune bliver den selvkørende bus Olli allerede testet på en lukket bane i øjeblikket.
De mest optimistiske tror på selvkørende biler i trafikken om 10 år, men det tror jeg ikke et øjeblik på
Trafikforsker ved ved Aalborg Universitet, Harry Lahrmann, er dog noget mere skeptisk i forhold til, at selvkørende busser i nær fremtid bliver et fast indslag i trafikken:
- De sensorer, som sidder i busserne, er slet ikke sikre, fordi de ikke er blevet testet nok endnu. De mest optimistiske tror på selvkørende biler i trafikken om 10 år, men det tror jeg ikke et øjeblik på, siger Harry Lahrmann.