M3 bliver navnet på den nye metrolinje, der fra sommeren 2019 skal køre på den nye strækning af metronetværket i København, Cityringen.
Metroen vil få form som en cirkel og forbinde de to nuværende linjer M1 og M2 med resten af byen, så man blandt andet nemmere kan komme til Hovedbanegården, Nørrebro, Vesterbro og Østerbro med offentlig transport.
Vi vurderer, at vi kan åbne i sommeren 2019. Vi har fire milepæle frem mod næste sommer, og har identificeret fire risici.
Projektet har grundet sin størrelse flere gange været udfordret af at blive færdigt til planlagt tid, men umiddelbart tyder det ifølge folkene bag projektet til, at tidsplanen holder.
- Vi vurderer, at vi kan åbne i sommeren 2019. Vi har fire milepæle frem mod næste sommer, og har identificeret fire risici, siger Jørn Neergaard Larsen, bestyrelsesformand i Metroselskabet, i en pressemeddelse.
Han lister de fire risici op som føler:
- Den arkitektoniske færdiggørelse af stationerne, de mekaniske og elektriske arbejder, testkørsel og sikkerhedsgodkendelser.
Først når vi har den endelige sikkerhedsgodkendelse fra myndighederne til at køre med passagerer, kan vi reelt sætte en åbningsdato på.
Ifølge Jørn Neergaard Larsen kræver det en målrettet indsats, hvis tidsplanen skal holde, så Cityringen kan være klar til dagligt at transportere tusindvis af københavnere fra sommeren 2019.
- Det forudsætter, at hele organisationen følger risici og fremdrift nøje. Når der opstår problemer, skal vi hurtigt finde løsninger sammen med CMT og Ansaldo STS, så Cityringen kan åbne som planlagt, siger han.
De grønne metrohegn er forsvundet fra bybilledet og underjordisk har flere metrostationer nu også fået installeret vægbeklædning, rulletrapper, elevatortårne, automatiske perrondøre, ovenlys, samt beklædning af lofte og gulve.
- Vi får mange spørgsmål om, hvornår vi åbner Cityringen, og vi ved, at der er rigtig mange, der glæder sig til at kunne tage Cityringen i brug. Derfor har vi besluttet at orientere vores ejere og offentligheden løbende om fremdriften frem mod åbningen, siger Jørn Neergaard og lægger vægt på, at de tidsplanen for de fire milepæle skal overholdes, hvis tidsplanen skal holde.
- Først når vi har den endelige sikkerhedsgodkendelse fra myndighederne til at køre med passagerer, kan vi reelt sætte en åbningsdato på, siger bestyrelsesformanden.