En havnetunnel under København er rykket ét skridt nærmere.
Regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og De Konservative er blevet enige om at afsætte otte millioner kroner til en forundersøgelse af en havnetunnel.
Det er åndssvagt, at alle bilerne skal køre ind i centrum for at komme rundt om København.
Diskussionen om en havnetunnel har bølget frem og tilbage i årevis, og Københavns teknik- og miljøborgmester Morten Kabell mener, at bevillingen øger sandsynligheden for, at der faktisk også kommer en havnetunnel.
- Jeg synes, det er spild af penge, for en havnetunnel er en dårlig idé. Den vil bare give flere biler i København. Det er ikke det, vi har brug for. Når man så oveni lægger, at man har tænkt sig at lette registreringsafgiften, så oplever vi en sort finanslov fremfor en finanslov, der gavner den kollektive trafik, siger han til TV 2 Lorry.
Københavns kultur- og fritidsborgmester Carl Christian Ebbesen (DF) glæder sig derimod over aftalen.
- Det er helt fantastisk, at der er lavet en finanslov, hvor man har prioriteret, at der nu kommer gang i havnetunnelen. Det har vi så evindeligt brug for, fordi det er åndssvagt, at alle bilerne skal køre ind i centrum for at komme rundt om København, siger han og fortsætter:
- I DF har vi i mange år efterspurgt en havnetunnel, der kan lede trafikken uden om byen, og jeg er bare så super lykkelig over, at det pres, som vi har været med til at lægge på, endelig er lykkedes.
Linjeføringen af havnetunnellen ligger allerede fast. B4-linjeføringen er vedtaget med både politisk og teknisk konsensus og kommer til at løbe under Amager og ind til Nordhavn.
- Den kommende østlige ringvej skal gå fra Nordhavn via Refshaleøen og Kløverparken til Amagermotorvejen i området ved Sjællandsbroen. Med andre ord er man for længst gået bort fra ideen om en langsgående tunnel hele vejen på langs mellem havneløbet i Københavns Havn, siger Bo Sandberg, der er koordinator for Københavnertunnelgruppen og cheføkonom i Dansk Byggeri.