Siden 2013 har Nationalmuseet haft et logo, der slet og ret består af et N med to skygger.
Men det duer ikke, fastslår museets nytiltrådte direktør Rane Willerslev.
- Der er ikke det, der ikke er galt med det logo. Det ligner noget, der kommer fra et ministerium. Det er simpelthen så røvsygt. Det nytter ikke noget, at man signalerer bureaukrati frem for oplevelser, siger han til Berlingske.
Kongekronen skal tilbage
I stedet vil Rane Willerslev have kongekronen tilbage i logoet, men vil samtidig give plads til at ”hovedmuseet” i Ny Vestergade i Indre By, Kongernes Jelling og Frilandsmuseet og de andre dele af det store museum kan fremstå med sin egen grafiske identitet.
Direktøren, der begyndte i jobbet 1. juli, har indtil videre ikke mødt modstand blandt medarbejderne mod at skrotte logoet fra 2013, der er tegnet af designvirksomheden E-Types.
- Nej, kun træthed. For det er et stort arbejde at erstatte et logo, alt fra brevpapir til t-shirts skal jo skiftes. Det logo, der er nu er så ukendt, at ingen vil lægge mærke til, at det er væk, siger han til avisen.
Det er planen, at et nyt logo kan lanceres inden jul.