Det kan blive langt sværere at finde en parkeringsplads i København fremadrettet, hvis du er indehaver af en benzin- eller dieselbil.
Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune har på baggrund af budgetforliget fra september nu endeligt vedtaget af nedlægge 5.000 "almindelige" parkeringspladser for i stedet at gøre plads til 4.100 ladepladser til elbiler.
Ligesom 900 pladser skal ændres til fordel for delebiler.
Der er i forvejen mangel på p-pladser i samtlige brokvarterer, og når de her pladser så skal udtages til at stå tomme, så er det jo en hån mod københavnerne.
Den beslutning frustrerer Konservative på Københavns Rådhus, som stemte imod.
- Vi synes, det er total forrykt at tage af konventionelle p-pladser, når der i forvejen er mangel på dem, lyder det fra Jakob Næsager.
"Tomme pladser"
Derfor har Konservative stillet forslag om, at pladserne skal være ekstra og altså ikke tages fra de nuværende.
- Det var der ikke vilje til. Så stillede vi forslag om at indfase det langsommere. Det var der heller ikke vilje til. Man vil åbenbart have ladepladser uden elbiler holdende, siger Jakob Næsager til TV 2 Lorry og fortsætter:
- Det bliver sværere og sværere for københavnere at finde en p-plads. Der er i forvejen mangel på p-pladser i samtlige brokvarterer, og når de her pladser så skal udtages til at stå tomme, så er det jo en hån mod københavnerne.
(Artiklen fortsætter efter billedet).
Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), mener dog, at de kommende ladepladser er nødvendige, hvis man vil den grønne omstilling.
Hos Konservative så man gerne, at det var 4.100 nye pladser – hvorfor gør I ikke bare det, så er alle vel glade?
- Det lyder også rigtig fint, men sagen er den, at vi har svært ved at finde plads i byens rum. Og hvis vi bliver ved med at indrette byen på bilernes præmisser og ikke på menneskenes, så kunne vi jo plastre byen til med rigtig mange parkeringspladser. Det, vi gerne vil have københavnerne til at gøre, er, at skifte bilen ud med en elbil, siger Sophie Hæstorp Andersen til TV 2 Lorry.
Ønsket kommer dog i en tid med krig og stigende priser. En situation, der besværliggør omstillingen.
- Jeg anerkender fuldt ud, at det der med at skifte sin bil ud fra den ene dag til den anden det er rigtig svært – men det her er også en proces, siger Sophie Hæstorp Andersen og fortsætter:
- 4.000 parkeringspladser kan lyde af meget, men når vi ser på hvor mange der samlet set er i København, så er det desværre stadig en brøkdel. Hvis vi vil den grønne udvikling, så skal vi være på forkant. For sådan en som mig - og andre der bor i lejlighed - kan jo ikke selv rulle en ledning ud, hvis vi køber en elbil.
Interesseorganisation bakker op
I dag er der cirka 1.300 elbilpladser i København. Den nye plan vil altså betyde langt flere parkeringspladser med ladestander.
Og modsat Konservative, er det overordnet en god idé at øge det tal, mener man hos bilejernes interesseorganisation, FDM.
- Der bliver for tiden solgt elbiler og opladelige biler som aldrig før, og det kommer kun til at blive mere udpræget, siger Dennis Lange, der er chefkonsulent hos FDM, og fortsætter:
- Allerede nu er der mangel på ladepladser i København, så det her er den helt rigtige vej at gå.