Galleri: 158 år med Oslofærgen Brændende bil, påsejlinger og roligans

DFDS har mandag meddelt at rederiet har solgt de to ikoniske Oslofærger for 400 millioner kroner. Dermed slutter en æra. Vi har været i arkivet og fundet nogle højdepunkter fra rutens 158 år lange historie.

I 1956 blev DFDSs nye Oslofærge døbt på Helsingør Skibsværft. Den fik navnet Prinsesse Margrethe og den blev navngivet af Dronning Ingrid. Skibet sejlede på ruten mellem Oslo og København frem til 1968.
I 1956 blev DFDSs nye Oslofærge døbt på Helsingør Skibsværft. Den fik navnet Prinsesse Margrethe og den blev navngivet af Dronning Ingrid. Skibet sejlede på ruten mellem Oslo og København frem til 1968.
Foto: Børge Lassen/Ritzau Scanpix
I 1971 påsejlede Oslofærgen Kullen i Sverige. Eftersigende skulle kaptajnen have været temmelig beruset. Ingen passagerer kom noget til.
I 1971 påsejlede Oslofærgen Kullen i Sverige. Eftersigende skulle kaptajnen have været temmelig beruset. Ingen passagerer kom noget til.
Foto: Lars Hansen/Ritzau Scanpix
Crown Seaways blev bygget i 1994 og har fra starten sejlet på ruten mellem Oslo og Købehavn. Det har plads til 2.044 passagerer og 450 biler.
Crown Seaways blev bygget i 1994 og har fra starten sejlet på ruten mellem Oslo og Købehavn. Det har plads til 2.044 passagerer og 450 biler.
Foto: Joachim Adrian/Politiken/Ritzau Scanpix
I 1985 vandt Danmark 5-1 over Norge i fodbold. De danske roligans sejlede naturligvis med Oslobåden frem og tilbage.
I 1985 vandt Danmark 5-1 over Norge i fodbold. De danske roligans sejlede naturligvis med Oslobåden frem og tilbage.
Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix
I 1998 tørnede Crown of Skandinavia ind i molen i Helsingborg Havn. Det efterlod et gevaldigt hul, men færgen kunne selv sejle videre mod København.
I 1998 tørnede Crown of Skandinavia ind i molen i Helsingborg Havn. Det efterlod et gevaldigt hul, men færgen kunne selv sejle videre mod København.
Foto: Barbro Hallin/TT/Ritzau Scanpix
I mange år har DFDS afholdt julefrokoster for hjemløse ombord på skibene.
I mange år har DFDS afholdt julefrokoster for hjemløse ombord på skibene.
Foto: Peter Hove Olesen/Politiken/Ritzau Scanpix
I 2001 købte DFDS Pearl Seaways. Skibet er det største, som sejler på ruten mellem Købehavn og Oslo. Det har plads til 2.168 passagerer.
I 2001 købte DFDS Pearl Seaways. Skibet er det største, som sejler på ruten mellem Købehavn og Oslo. Det har plads til 2.168 passagerer.
Foto: Torben Christensen/Ritzau Scanpix
I januar 2010 brød en el-bil i brand ombord på Pearl of Scandinavia. Branden bredte sig til to andre biler, men ingen af de 491 passerer kom til skade.
I januar 2010 brød en el-bil i brand ombord på Pearl of Scandinavia. Branden bredte sig til to andre biler, men ingen af de 491 passerer kom til skade.
Foto: Peter Hove Olesen/Politiken/Ritzau Scanpix
I januar i år var vejret så voldsomt, at Oslofærgen måtte opgive at sejle ind i Købehavns Havn. Derfor måtte den afvente bedre vejr ud for Taarbæk.
I januar i år var vejret så voldsomt, at Oslofærgen måtte opgive at sejle ind i Købehavns Havn. Derfor måtte den afvente bedre vejr ud for Taarbæk.
Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix









Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik