En knap otte meter høj, grøn vaskemaskine flyder lige nu på en betonpram ved Lille Langebro i Københavns Havn.
Og hvad laver den så der?
Det er arkitekturprisuddelingen Obel Award, der står bag den, og ifølge dem skal den gøre forbipasserende og arkitekter opmærksomme på begrebet greenwashing.
- Den står der for at være en debatskaber. Vaskemaskinen skal vise det uhensigtsmæssige i greenwashing. Særligt i arkitekturmiljøet, siger Jesper Eis Eriksen, der er programchef i Obel Award, til TV 2 Kosmopol.
Hvad er greenwashing?
Greenwashing er et begreb, der beskriver kommunikation med en falsk eller stærkt overdreven påstand om en miljømæssig gevinst.
Det kan også være vildledende markedsføring af produkter, der præsenteres mere miljøvenlige og bæredygtige end de er.
Obel Award er en ny prisuddeling, der promoverer arkitektur, der har skarpt fokus på klimaet. Til oktober uddeler de deres femte pris siden 2019.
Ifølge Jesper Eis Eriksen spiller arkitekter nemlig en rolle i klimakampen, når de skaber miljøer og levesteder for andre mennesker. Derfor er det vigtigt for ham at gøre opmærksom på det farlige ved greenwashing i arkitekturverden.
- Man hjælper ikke nogen ved at foregive, at noget er grønnere end det egentligt er. Vi er nødt til at erkende, at greenwashing er et problem, og derfor er vi nødt til at tale om det. Alle skal tage ansvar, siger han og slår fast:
- Det svarer til at man tisser i bukserne for at holde varmen. Det uhensigtsmæssig og holder ikke i længden.
Derfor er det heller ikke helt tilfældigt, at vaskemaskinen er placeret lige overfor Dansk Arkitektur Center, der har adresse på den anden side af kanalen.
- Vi ville meget gerne have, at den skulle være synlig fra arkitekturcentret, så den skaber så meget opmærksomhed som overhovedet mulig, forklarer Jesper Eis Eriksen.
(Artiklen fortsætter efter videoen.)
Flyselskab "beskytter jordens fremtid"
I takt med at der kommer mere og mere fokus på klimakrisen, så bliver det også mere og mere populært at være bæredygtig som virksomhed.
Og det får nogle virksomheder til at lyve om deres produkter.
Det kan de se hos Forbrugerrådet Tænk, der i 2021 anmeldte fem webshops for greenwashing. Heriblandt populære tøj-forhandlere som Zalando og Boozt.
Derudover har de også stemplet en Lufthansa reklame som et forsøg på greenwashing. I reklamen skriver luftfartsselskabet ''Forbinder verden. Beskytter dens fremtid.''
Og det er ifølge Forbrugerombudsmanden et tydeligt tegn på greenwashing.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Vaskemaskinen i arkitekturhovedstaden
Etableringen af den flydende kæmpe-vaskemaskine sker mens København agerer arkitekturhovedstad i verden. Det betyder blandt andet at København er samlingssted for et væld af arkitektur-aktiviteter og udstillinger.
I den forbindelse er der blevet opført 15 pavilloner rundt omkring i byen, der undersøger, hvordan arkitekturen kan være med til at løse fremtidens udfordringer.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Og med 6000 arkitekter i byen, så er det derfor det perfekte tidspunkt at råbe op til arkitekterne med en stor, grøn vaskemaskine, forklarer Jesper Eis Eriksen.
- Vi bliver nødt til at tænke anderledes. Vi er så langt inde i klimakrisen, at vi skal ændre på den måde, som vi bygger på. Vi kommer til at håndtere havvandsstigninger på en stor skala, lyder det fra ham.
Men er vaskemaskinen her ikke også en form for greenwashing?
- Det er klart at vi har brugt energi og ressourcer på at lave den, men hvis vi kan skabe nok bevidsthed om greenwashing med det her, så kan vi retfærdiggøre det, svarer Jesper Eis Eriksen og tilføjer:
- Den beton, som prammen er lavet af skulle destrueres, og derfor redder vi den og placerer den på vandet i stedet.
Den meterhøje vaskemaskine kommer til at flyde i vandet ved Lille Langebro resten af sommeren, oplyser Obel Award.