Kommune politianmelder kæmpereklamer - men politiet kan ikke gøre noget

Københavns Kommune vil gøre op med ulovlige stilladsreklamer. Men det er svært, når der ikke er retspraksis på området.

Store stilladsreklamer skal ikke fylde i gadebilledet, mener politikerne i Københavns Kommune. 

Derfor besluttede hele Borgerrepræsentationen at stramme reglerne på området, så der nu kun må være reklame på 40 procent af stilladsets beskyttelsesdug. Resten af dugen skal så vidt muligt afbilde bygningen bag. 

Det trådte i kraft for lidt over et år siden - den 1. januar 2023. 

Men nu viser det sig, at reglerne giver problemer - både i forvaltningen og i politiet. 

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Illustrationen viser, hvor meget reklamen må fylde. Resten af stilladset skal enten være tomt eller dækket af et såkaldt fotostat, der ligner bygningen indenunder.
Illustrationen viser, hvor meget reklamen må fylde. Resten af stilladset skal enten være tomt eller dækket af et såkaldt fotostat, der ligner bygningen indenunder.
Foto: Københavns Kommune

Kommunen har i 2024 indgivet syv politianmeldelser om ulovlige stilladsreklamer - men politiet har svært gøre noget ved det. 

Det fremgår af et notat fra Teknik- og Miljøforvaltningen i begyndelsen af marts.  

Anmeldelserne gælder både reklamer, der er blevet hængt op uden tilladelse, og reklamer, der ikke er blevet fjernet efter at have modtaget påbud derom. 

Ifølge forvaltningen har politiet indtil videre registreret to af de syv anmeldelser. 

quote Det er en smule provokerende, når reglerne ikke bliver overholdt

Marcus Vesterager (S), medlem af Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune

De ulovlige stilladser kan medføre bødestraf, men udfordringen er, at der ikke er retspraksis på området. 

Derfor kræver det, at en anmeldelse bliver afprøvet ved domstolene, så man kan slå fast, hvor meget bøden skal være på, og det er altså en længere proces, skriver forvaltningen - det tager mindst to år. 

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os - Formular

_

Provokerende

Reglerne er desuden bøvlede at administrere i kommunen, skriver forvaltningen. 

Reklamen må som udgangspunkt fylde op til 40 procent af stilladset, men den helt konkrete størrelse afgøres med en individuel vurdering fra sted til sted. 

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Pepsi har lige nu en stor reklame i Indre By i København. TV 2 Kosmopol ved ikke, om netop denne reklame er opsat med kommunens tilladelse.
Pepsi har lige nu en stor reklame i Indre By i København. TV 2 Kosmopol ved ikke, om netop denne reklame er opsat med kommunens tilladelse.
Foto: Katrine Angel/TV 2 Kosmopol

Det betyder, at reklamebureauerne har mulighed for at udfordre forvaltningens vurdering, hvis de er uenige, og det giver uhensigtsmæssig lang behandlingstid, mener forvaltningen. 

Desuden er der flere, der hænger reklamer op uden først at få tilladelse, og forvaltningen oplever, at reklamebureauer ikke reagerer, når de bliver gjort opmærksomme på det. 

Kommunens administrative arbejde i forbindelse med reglerne skal derfor revurderes på et møde i slutningen af maj, så det forhåbentlig bliver nemmere at håndhæve.


De mange problemer med håndhævelsen af de nye regler ærgrer Marcus Vesterager (S), medlem af Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune. 

- Når vi laver nogle retningslinjer, fordi vi mener, at reklamer fylder for meget i byrummet, er det naturligvis med henblik på, at de skal følges, siger han til TV 2 Kosmopol:

- Så det er en smule provokerende, når man kan konstatere, at det ikke bliver overholdt. Så vi må prøve at se, om det ikke er noget, vi skal have afprøvet i retspraksis. 

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Også Lay's har netop nu en stor stilladsreklame i København. TV 2 Kosmopol ved ikke, om Lay's har fået kommunens tilladelse.
Også Lay's har netop nu en stor stilladsreklame i København. TV 2 Kosmopol ved ikke, om Lay's har fået kommunens tilladelse.
Foto: Katrine Angel/TV 2 Kosmopol

Kan I vente på retspraksis, hvis det tager minimum to år?

- Hvis det tager så lang tid at få det igennem domstolen, så må det gøre det. Det ville være rart at få det afklaret før, men vi kan nok ikke pålægge domstolen at skulle arbejde hurtigere, så det må vi desværre leve med, siger Marcus Vesterager:

- Indtil da er vores opgave at få politianmeldt alle dem, som ikke kan finde ud af at overholde reglerne.

Tiltro til branchen

Marcus Vesterager fortæller, at selve håndhævelsen af reglerne ikke var noget, der fyldte så meget, da politikerne blev enige om at vedtage dem for to år siden.

- Vi havde nok tiltro til, at branchen kunne finde ud af at efterleve de regler, vi har vedtaget, siger han: 

- Min opfattelse er, at når vi laver regler, bliver de fulgt. Jeg ved godt, at det ikke altid er tilfældet, men jeg er noget overrasket over, at der er så mange, der har valgt at se stort på reglerne. 

Den lange ventetid hos domstolene får dig ikke til at tænke, om det overhovedet giver mening at vedtage regler, der ikke kan håndhæves, som det er lige nu?

- Nej, jeg synes, at det giver god mening, fordi det er den vej, vi ønsker at gå med byen, hvor store reklamer skal fylde mindre. Vi kan desværre aldrig gardere os mod, at der er nogle, som ikke ønsker at følge de regler, vi vedtager. Men derfor bliver vi stadigvæk nødt til at vedtage dem. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik