Mere metro på vej i det centrale København: Ydre bydele føler sig glemt

Den kommende M5-metrolinje går fra Københavns Hovedbanegård til Lynetteholm. Den beslutning får beboere i ydre bydele til at føle sig svigtet og overhalet. Men måske er der lys for enden af tunnelen.

Begejstringen var til at tage og føle på, da københavnske politikere onsdag i sidste uge fortalte om deres støtte til hovedstadens næste store metroprojekt - M5-linjen, der skal skabe forbindelse fra Københavns Hovedbanegård til Lynetteholm via Amager. 

Linjen får ti stationer og kan udvides til at blive en ringbane med stop ved blandt andet Rigshospitalet og Forum. Pris: Knap 15 milliarder kroner.

Men bevæger man sig ud i Københavns nordvestlige bydele, så aftager begejstringen. Og i stedet for, er det en anden følelse, der hersker.

- Irritation, lyder det fra Alex Heick (K), der er formand for Bispebjerg Lokaludvalg. Han uddyber:

- Gid de dog ville åbne for, at København er andet end Indre By og brokvartererne. Jeg har ikke noget imod endnu en metro på Amager - lige i nærheden af de andre metroer - det er da godt for Amager. Men jeg ærgrer mig over, at man ikke går højere op og tager et bredere udblik over byen og regionen, siger Alex Heick til TV 2 Kosmopol.

Ingen hoteller og ingen metro

Han får støtte fra socialdemokraten Christoffer Rosenkrands, der er formand for Brønshøj-Husum Lokaludvalg.

 - Jeg er med på, at man ikke kan bygge metro, hvis ikke der er noget at køre til. Men når man for eksempel taler om, at der er for mange hoteller i Indre By, så skulle man måske se på hotelprojekter andre steder i byen. Vi mangler dem alligevel her. Og når det så er sagt, så er det vanvid, at man ikke laver en plan for, hvordan man ruller metro ud i andre bydele. Hvorfor siger man ikke, at man gerne vil have et sammenhængende trafiksystem i hele byen, hvor det er metro, støttet af buslinjer, siger Christoffer Rosenkrands.

Overborgmesteren ønsker plan

De to lokaludvalgsformænd skal formentlig vente i mange år, før der sker noget. Men da Københavns Kommune præsenterede planen for M5-linjen, åbnede overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) døren på klem.

I pressemeddelelsen om metroprojektet udtrykte hun sin tilfredshed med det kommende metroprojekt - og sagde så:

- Jeg synes, det er helt oplagt, at vi allerede nu starter undersøgelsen af, hvordan vi får metro til andre bydele. Det kan for eksempel være til Nordvest, Frederiksberg og Hvidovre – og på sigt mod Malmø. Jeg håber, at mine kollegaer vil være med til skabe mere metro på tværs af hele København.

Den slags overborgmesterudtalelser er sød musik i lokalformændenes ører.

- Det tager jeg da enormt positivt. Jeg ser det som en progressiv udvikling i en positiv retning, siger Alex Heick.

Men det kan jo tage rigtig mange år, før der så sker noget? 

- Hellere det end aldrig, siger han.

Og kollegaen i Brønshøj-Husum Lokaludvalg tager også godt imod overborgmesterens melding.

- Det er præcis det, jeg efterlyser. Man kan ikke bare i vildskab bygge metro til dem, der råber højest. Der er brug for en samlet plan, der bliver tilpasset med årene, siger Christoffer Rosenkrands.

Her ses den forventede linjeføring for M5 (lilla)
Her ses den forventede linjeføring for M5 (lilla)
Foto: Grafik: Louise Cassens/TV 2 Kosmopol

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik