Op til otte timer måtte kunder den 31. december stå i kø for at få udleveret deres forudbestilte nytårsmenuer fra Michelin-restauranten Kokkeriet i København - og det kan nu gå hen og koste restauranten.
Det vurderer Vagn Jelsøe, der er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.
I et interview med TV 2 Lorry siger ejer af Kokkeriet, Sammy Shafi, at kunder, der ikke fik deres mad nytårsaften, får deres penge tilbage.
Derudover får kunder, der måtte stå i kø og vente, og eventuelt kom hjem med en mangelfulde menuer, et gavekort til restauranten, siger Sammy Shafi.
Men det er ikke nok, mener Vagn Jelsøe.
Der er et gavekort ikke nok. De skal have penge tilbage i hånden
- Hvis kunderne har fået fortalt, at de kan få maden i et bestemt tidsinterval, og virksomheden ikke kan levere i rette tid eller har lavet en logistik, der umuliggør det, så er det virksomhedens ansvar, og så har man som kunde krav på en form for kompensation, siger Vagn Jelsøe til TV 2 Lorry.
Hvis kunden er kommet hjem med menuen, og ikke har fået alt det, de har bestilt, skal der også gives et afslag i prisen.
- Og der er et gavekort ikke nok. De skal have penge tilbage i hånden, siger Vagn Jelsøe.
Artiklen fortsætter efter billedet...
Kan gå til ankenævn
Der kan dog være omstændigheder, der gør, at restauranten kan slippe for at betale kunderne tilbage, siger Vagn Jeløse til TV 2. Eksempelvis hvis de på forhånd har varslet den forventede ventetid.
- Det er helt afgørende, hvad de har stillet folk i udsigt på forhånd. Men det lyder til, at Kokkeriet har stillet folk noget i udsigt, som de ikke har været i stand til at leve op til, siger han til TV 2.
Vagn Jelsøes råd til kunderne er derfor at kræve kompensation hos restauranten. Og hvis Kokkeriet ikke vil give det, kan man klage til Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme.
- Hvis man slet ikke får maden, eller de ikke er i stand til at levere den før, det er for sent i forhold til formålet, så har man krav på fuld kompensation, siger han til TV 2.
Tvunget i kø
Endelig kan skuffede Kokkeriet-kunder også gå efter en tredje mulighed for ekstra kompensation, mener Vagn Jelsøe.
Det drejer sig om selve det at være tvunget til at stå lang tid i kø
- Det er jo noget, man er blevet ekstra bebyrdet med, hvis det ikke indgik i forudsætningerne for bestillingen. Jeg vil umiddelbart mene, at det bør udløse ekstra kompensation, men jeg tør ikke sige, hvad Ankenævnet kan komme frem til i den forbindelse, siger Vagn Jelsøe til TV 2 Lorry.
En af dem, der har mulighed for at søge om kompensation, er Kenneth Lütken Rode. Han stillede sig i kø klokken 14.20. Han fik udleveret nytårsmenuen klokken 22.50 efter at have stået i kø i otte timer og 20 minutter, skriver TV 2.
Fik maden klokken 1
Jutta Skau havde bestilt fire kuverter til afhentning i tidsrummet 16-17. Hun opdagede den lange kø og besluttede sig allerede klokken 14.50 at stille sig i kø. Hende og hendes mand bor lige i nærheden af restauranten og skiftedes til at stå i køen indtil klokken 19, hvor der stadig var lange udsigter til at få udleveret maden.
- Klokken 19 gik vi hjem og spiste børnenes lasagne, fortæller Jutta Skau, der havde betalt 400 kroner per kuvert gennem tilbudstjenesten Downtown.
I løbet af aftenen gik hun flere gange ned til restauranten for at vurdere køen. Klokken 22.30 var der stadig lang kø. Klokken 00.20 stillede hun sig derned igen, hvor der kun var 6-10 personer tilbage. Klokken 1 fik hun udleveret sin mad dog med undtagelse af desserten, som var sluppet op. Ikke på noget tidspunkt fik Jutta Skau information om forventet ventetid fra restauranten.
Jutta Skau forventer at få sine penge tilbage, fordi hun ikke har fået den menu til det tidspunkt, som hun havde bestilt.
- Jeg har fået ødelagt min nytårsaften, siger hun.
Artiklen fortsætter efter billedet...
246 personer har meldt sig ind i en Facebook-gruppe med navnet "Sag mod kokkeriet Nytår 2020" med det formål at få refusion for nytårsmenuerne.
I et Facebook-opslag, som siden er blevet slettet, skriver Kokkeriet, at kundernes krav om refundering ingen steder "hører hjemme", fordi restauranten "ikke selv kan få refunderet deres varer nogen steder".
Ejeren Sammy Shafi skriver nytårsmorgen på sin private Facebookside, at han er helt knust.
- Det her er klart det værste, der nogensinde er hændt i mit arbejdsliv og er helt knust. Jeg lover at komme tilbage på, hvad og hvordan de forskellige gæster kan kompenseres, men lige nu bliver jeg lige nødt til at samle mig omend bare i dag, efter hvad der er den mest sindssyge omgang nogensinde, skriver han.
Får pengene tilbage
Til TV 2 oplyser Sammy Shafi, at der var bestilt 4900 kuverter. Han kalder situationen en "katastrofe" og "langt værre end dårlig service". Han forklarer, at situationen skyldtes, at desserten ikke havde sat sig.
Sammy Shafi er klar til at give kompensation til alle kunder, der ikke har fået deres mad.
- Har man ikke fået sin mad i går, får man sine penge tilbage, siger han. Og til de kunder, der ventede i timevis siger han:
- De bliver kompenseret for den forfærdelige service, vi har ydet. De får et gavekort på beløbet krone for krone, siger Sammy Shafi.
Men det mener Vagn Jelsøe - som nævnt tidligere i artiklen - altså ikke er tilstrækkeligt.