Her bryder kæmpe maskine igennem og når ny milepæl for kommende metro

I weekenden nåede metroen en vigtig milepæl for udvidelsen af den kommende linje i den sydlige del af København.

Med fire linjer er metroen er en nem og bekvem måde at komme rundt i landets hovedstad.

I weekenden sørgede Olivia for, at hovedstadens borgerne inden for de kommende år kan nyde et endnu mere udvidet metronet - Olivia er i øvrigt navnet på én af tunnelboremaskinerne.

Som en maskinel muldvarpe gravede Olivia sig nemlig frem til den fremtidige metrostation ved Ny Ellebjerg, der er endestationen for den kommende metrolinje, Sydhavnsmetroen, som er en forlængelse af M4.

Det skriver Metroselskabet i en pressemeddelelse.

Sådan så det ud, da Metroselskabets tunnelboremaskine i december sidste år brød igennem ved Ny Ellebjerg. I dag har maskinerne nedbrudt det sidste af strækningen, så tunnelen nu er udgravet.
Sådan så det ud, da Metroselskabets tunnelboremaskine i december sidste år brød igennem ved Ny Ellebjerg. I dag har maskinerne nedbrudt det sidste af strækningen, så tunnelen nu er udgravet.
Foto: Metroselskabet


Nu mere end halvvejs

Metroselskabets bestyrelsesformand Jørn Neergaard Larsen er glad for, at selskabet nu kan runde et vigtigt hjørne.

- Med tunnelgennembruddet til Ny Ellebjerg har vi nået en vigtig milepæl på projektet. Vi er nu mere end halvvejs i udgravningen af tunnelstrækningen på M4 Sydhavn, som skal kobles til M3 Cityringen, siger Jørn Neergaard Larsen i en pressemeddelelse til Metroselskabet.

- Dermed er vi et stort skridt videre i arbejdet med at skabe et sammenhængende metronet til gavn og glæde for hovedstadens borgere, virksomheder og gæster.

Metronetværket med tilføjelsen af M3 og M4 Cityringen.
Metronetværket med tilføjelsen af M3 og M4 Cityringen.
Foto: Metroselskabet

De første stationer på strækningen, Enghave Brygge, Sluseholmen og Mozarts Plads, er dermed nu forbundet med Ny Ellebjerg.

De fem nye metrostationer i Sydhavn bliver en udvidelse af den eksisterende metrolinje M4. Når M4 Sydhavn åbner i 2024, kommer den sydlige del af København også med i metronetværket.

En vigtig bedrift

Men tunnelboremaskinen Olivia har ikke været alene. 

Inge, som i øvrigt også er en tunnelboremaskine, har sammen med Olivia nu udgravet knap 3,5 kilometer af hovedstadens undergrund, så der efterhånden kan lægges skinner til metroen.

Det skønnes at Sydhavnsstrækningen bliver 4,5 kilometer lang og får cirka 9 millioner passagerer om året.

Ifølge Københavns overborgmester, Lars Weiss (S), er det på tide, at folk i den sydlige del af København får glæde af metroen.

- Metrolinjen til Sydhavn er københavnerhistorie. I alt for mange år har Kgs. Enghave og Sydhavnen været afkoblet fra resten af byen. Men det er snart slut, når M4 åbner, siger Lars Weiss i pressemeddelelsen fra Metroselskabet.

Overborgmester Lars Weiss (S).
Overborgmester Lars Weiss (S).
Foto: Kenneth Ettrup Hansen - TV 2 Lorry

Det vil dermed også blive nemmere for borgere at komme med s- og regionaltoge som afgår fra Ny Ellebjerg.

De to tunnelboremaskiner, der arbejder på den kommende linje i Sydhavnen, Inge og Olivia, er metrobyggeriets største maskiner. De nogle tunge frøkener med en vægt på godt 600 ton og en længde på mere end 140 meter.

Tunnelboremaskinerne borer fra Enghave Brygge til Ny Ellebjerg. Derefter hejses de op og køres tilbage til Enghave Brygge, hvor de skal bore den sidste tunnelstrækning til Havneholmen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik