Hædret i arkitekturkonkurrence: Ny station over motorvej kåret som en af verdens smukkeste

Køge Nord Station har tidligere vundet flere priser for sit design - nu er den kommet på endnu en fornem liste.

Køge Nord Station forskønner området.

Sådan lyder det fra arkitekturkonkurrencen Prix Versailles, der hædrer arkitektur i hele verden. 

Derfor er Køge Nord Station nu blandt "World's Most Beautiful" - en liste over verdens 30 smukkeste passagerstationer. 

Og det vækker glæde hos Banedanmark. 

- Vi er glade og stolte over, at Køge Nord Station bliver kåret til en af de smukkeste stationer, skriver Claus Hincke, som er Infrastrukturdirektør Banedanmark, i et skriftligt svar til TV 2 Kosmopol, og fortsætter:

- Vi holder også selv rigtig meget af stationen, som er et trafikalt knudepunkt og et hotspot for hele hovedstadsområdet i et unikt møde af fjerntog, S-bane og motorvej, 

Stationen er især kendt for den 225 meter lange bro, der slynger sig på tværs af Køge Bugt Motorvejen. Her kan passagerne kigge ud over den ottesporede motorvej, det offentlige trafiknet og naturen i området. 

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Køge station natur grønt design pris trafik kollektiv offentlig tog
I hver ende af stationen kan passagererne kigge ud over det nordlige Køge.
Foto: Niels Ahlmann - Ritzau/Scanpix

Prisbelønnet station

Køge Nord er tidligere blevet tildelt priser af Prix Versailles. Stationen var med i 2020-udgaven af Prix Versailles i kategorien for passagerstationer og vandt specialprisen "eksteriør" for dens ydre fremtræden. 

Stationen stod færdig i 2019 og er designet af COBE og Dissing+Weitling i samarbejde med COWI. 

Prix Versailles udvalgskomite sætter fokus på kreativitet, innovation og arkitekturs samarbejde med lokalområdet og dets historie.

Køge Nord Station

  • Stationen bruges dagligt af 8.000 mennesker, mens 100.000 dagligt passerer den.

  • Ved fjernbanen er der 450 parkeringspladser, mens der på S-togs-siden er 200 parkeringspladser.

  • Gangbroen består af i alt seks stålelementer, som i gennemsnit er 10 meter brede, 30-40 meter lange og måler knap 3 meter i højden. Samlet vejer broen cirka 150 tons.

  • Byggeriet blev påbegyndt i juli 2016 og stationen stod klar til indvielsen af Den nye bane København-Ringsted den 31. maj 2019.

    Kilde: Banedanmark

Spørg Os - Afstemning

_


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik