Forsikringsbranchen: Politiet skal begynde at tage cykeltyverier seriøst

Når organiserede kriminelle stjæler vores cykler, så skal politiet i højere grad komme efter dem, mener forsikringsbranchen.

Sidste år blev der anmeldt 46.212 cykeltyverier i Danmark. Langt de fleste ender som udbetalingssager hos forsikringsselskaberne, for opklaringen af cykeltyverier står meget langt nede på politiets prioriteringsliste.

- Vi kunne selvfølgelig godt tænke os at politiet gjorde noget mere, for det her er et samfundsproblem, lyder opfordringen fra Pia Holm Steffensen, der er underdirektør i forsikringsselskabernes brancheforening Forsikring & Pension.

I takt med at flere og flere cykler får både motorer og lad, så bliver de dyrere at erstatte, og dermed vokser regningen for os alle sammen.

- Det er jo i hvert fald et større problem i den forstand, at vi udbetaler større forsikringer, og man skal jo huske, at de penge forsikringsselskaberne udbetaler i erstatning, de kommer jo kun et sted fra, for det er jo de samme kunder, som tegner forsikringerne, som er med til at dække de cykeltyverier, siger Pia Holm Steffensen.

Cykeltyverier er et stort samfundsproblem

TV 2 Lorry har den seneste tid sat fokus på politiets manglende indsats overfor cykeltyverier, hvor opklaringsprocenten i hovedstadsområdet er langt under én procent. Mange af cyklerne sættes åbent til salg på Facebook, og vi har dokumenteret, hvordan de sælges til urealistisk lave priser ved højlys dag.

- Det her er et stort samfundsproblem, fordi vi lige nu rigtig mange steder bare trækker på skuldrene og accepterer, at det er sådan det er, at når man har en cykel stående ved en station, næsten uanset hvilken station det er, så må man påregne, at den er væk når man komme hjem og skal bruge den, siger Pia Holm Steffensen.

quote der hvor det begynder at minde om organiseret cykeltyverier, der synes vi det kunne være rigtig rart, hvis man lavede nogle indsatser

Pia Holm Steffensen, Forsikring & Pension

TV 2 Lorry kan desuden fortælle om Andreas Lynnerup, der havde installeret en GPS-chip i sin 35.000 kroner dyre el-ladcykel, men som alligevel tre gange måtte ringe forgæves efter politiet, selvom han kunne forklare præcis hvor tyvene havde gemt den. Da han selv tog ud til adressen, så han ”et bjerg af cykler og otte store Weber gasgrill” i hvad han formoder er en hælercentral. Alligevel tog politiet aldrig derud.

- Det, synes jeg, er rigtig rigtig ærgerligt, for det er netop den slags sager, som politiet burde have tid til og gøre en indsats for at opklare, for der bliver tingene nærmest serveret for dem, så det synes jeg er rigtig ærgerligt. Der tænker jeg, at man med rimelighed kunne forvente, at politiet troppede op og gjorde det, som vi alle sammen forventer, siger Pia Holm Steffensen.

- Vi har forståelse for, at politiet i et eller andet omfang er nødt til at prioritere deres indsats, men der hvor det begynder at minde om organiseret cykeltyverier, der synes vi det kunne være rigtig rart, hvis man lavede nogle indsatser, siger Pia Holm Steffensen fra Forsikring & Pension.

Politisk pres for større politimæssig indsats

Rigspolitiet har ikke ønsket at stille op til interview om forsikringsbranchens kritik, men tidligere i vores dækning har Københavns Politi udtalt, at uopklarede cykeltyverier i massevis er noget, vi må leve med.

- I det omfang at det drejer sig om et ganske almindeligt cykeltyveri, hvor der er beskeden værdi, hvor det kan klares mellem dig og dit forsikringsselskab, og der ikke er nogen spor i sagen, så er det noget man må leve med, sagde vicepolitiinspektør i Københavns Politi Jesper Bangsgaard til TV 2 Lorry i oktober.

TV 2 Lorrys dækning har dog vist, at politiet heller ikke gør noget i sager, hvor cyklerne har en værdi på betydelige femcifrede beløb, og hvor der altså enten er spor i form af GPS-sporing eller videoovervågning.

Se indslag om Andreas Lynnerup, der trods klare spor ikke kunne få hjælp af politiet til at finde frem til hans 35.000 kroner dyre el-ladcykel

Derfor mener Cyklistforbundet også, at politiet bør øge indsatsen på området markant. Blandt andet ved at oprette en decideret cykelenhed, der skal infiltrere de kriminelle netværk.

- De skal sætte gang i et regulært efterretningsarbejde og med streg under efterretningsarbejde, for nu er det jo altså endnu engang blevet dokumenteret, at det er organiseret kriminalitet, der er tale om, og det kræver altså et regulært efterretningsarbejde, at gå ind og optrevle det, finde ud af hvordan systemet virker, hvordan edderkoppespindet er i det her, og så få sat en stopper for det, siger direktør i Cyklistforbundet Klaus Bondam.

Både Cyklistforbundet og Forsikring & Pension siger, at de presser på overfor både politiet og politikere for at få forøget indsatsen.

- Vi vil i hvert fald bringe det op i de samarbejdsrelationer, vi har med politiet, at det her kunne vi godt tænke os, at få sat noget fokus på, siger underdirektør i forsikringsselskabernes brancheforening Pia Holm Steffensen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik