Mandag lancerer DSB et nyt morgentog mellem København og Odense

Der har været et ønske fra pendlere i hovedstadsområdet om et tog, der passer med skole- og kontortider i Odense.

Selvom de fleste lyntog fra DSB er begyndt at køre i en bue uden om Høje-Taastrup, så er områdets pendlere dog ikke helt efterladt på perronen.

Mandag den 6. januar lancerer DSB således en ny togafgang mellem København og Odense med stop i Høje-Taastrup og Roskilde, som især skal betjene pendlere, der arbejder eller studerer i den fynske by.

Togets tilblivelse er sket på baggrund af ønsker fra pendlere, fortæller DSB's informationschef Tony Bispeskov.

- Det har været et stort ønske fra flere af pendlerne, at de får en ny hurtig forbindelse fra Høje-Taastrup og Roskilde til Odense om morgenen, og det har vi forsøgt at imødekomme med den ekstra afgang fra Høje-Taastrup og Roskilde på det tidspunkt, hvor behovet er størst, siger han.

DSB kører den nye afgang på alle hverdage.

Togets køreplan

København H klokken 7.00

 

Høje-Taastrup klokken 7.12

 

Roskilde klokken 7.20

 

Nyborg klokken 8.13

 

Odense klokken 8.29

Stadig ikke godt nok, mener borgmestre

Netop Høje-Taastrup og Roskilde har tidligere udnævnt sig selv som de store tabere, efter DSB lancerede en ny køreplan den 15. december. Med denne kører de fleste InterCity-tog fra København via Ny Ellebjerg og Køge Nord, hvor de førhen kørte til Høje-Taastrup og Roskilde.

- Taberne bliver jo alle de passagerer, der hver dag bruger Roskilde Station. Der er otte millioner passagerer her fra Roskilde, lød det dengang fra Roskildes borgmester, Tomas Breddam (S).

Roskilde-borgmesterens konservative kollega i Høje-Taastrup, Michael Ziegler, luftede også sin utilfredshed med de manglende stop i hans kommune.

- Der er virksomheder, som mister arbejdskraft. Der er nogle af vores borgere, som ikke får den nemme tilgang til resten af landet, som de har haft før, og det kan jo gå ud over vækstmulighederne her, udtalte han.

Den betragtning er direktør i Høje-Taastrup C Lars Bloch enig i.

- Jeg kan se, at vi har haft stillinger opslået, og der har været forskel på, før det her blev en virkelighed til nu, fortæller han.

Og selvom det nye pendlertog til Odense er en slags plaster på såret, så er det fortsat ikke godt nok, mener Michael Ziegler.

- Vi bliver ved med at råbe op, indtil det IC-tog, der kommer forbi Roskilde og Høje-Taastrup stationer kører til Aarhus, siger Michael Ziegler.

I indslaget herunder lufter borgmestrene deres utilfredshed med den nye køreplan og de manglende stop i deres kommuner:

Borgmestre i Høje-Taastrup og Roskilde kritiserer DSB's nye køreplan, som trådte i kraft i den 15. december.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik