Passagerflugt under coronaudbrud kan få konsekvenser for offentlig transport

Risikoen for coronasmitte holder mange passagerer væk fra den offentlige transport – og det giver færre billetindtægter til at sikre fremtidens drift.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Nej, det er i hvert fald ikke mange passagerer, S-togene medtager i øjeblikket. Blot 10-15 procent af det normale antal.
Foto: Dennis Lehmann/Ritzau Scanpix

Busser, tog og metro kører i disse uger mere eller mindre tomme rundt i hovedstadsområdet, hvor mange enten arbejder hjemmefra eller finder alternative måder at komme rundt på under coronaudbruddet.

Sådan har det været i over tre uger, siden statsminister Mette Frederiksen opfordrede til, at man forsøgte at undgå den offentlige transport i myldretiden.

Det giver naturligvis lavvande i kasserne hos transportselskaberne, og det kan få konsekvenser på den anden side af coronakrisen. For en stor del af billetindtægterne hos både Movia, DSB og Metroselskabet går til at sikre en god drift af den offentlige transport.

- Det rammer os selvfølgelig hårdt. Cirka halvdelen af vores indtjening kommer fra statstilskud. Den anden halvdel kommer fra kunderne. Så på den led er vores forretning i den grad afhængig af, at vi har kunder i butikken. Det er både det, der skal til for at holde det hele kørende men også udvikle den kollektive trafik, siger DSB’s informationschef, Tony Bispeskov, til TV 2 Lorry.

Hos DSB kører man i øjeblikket kun med mellem ti og 15 procent af det normale antal passagerer, og i enkelte tog er man helt nede på fem procent.

Normalt har man 350.000 passagerer med S-tog hver dag, så selvom det endnu er for tidligt for DSB at gøre tabstallene op, kræver det ikke meget hovedregning at nå frem til, at det er store tocifrede, hvis ikke trecifrede, millionbeløb, selskabet ender med at miste under coronakrisen. Alene på vigende passagertal her i hovedstadsområdet.

Der vil formentlig gå flere måneder, inden vi er tilbage til normalt flow.

— Tony Bispeskov, informationschef, DSB

- Lige nu forsøger vi selvfølgelig at bidrage, så godt som vi kan, til at løse den sundhedskrise, vi står i. Men der er selvfølgelig også et økonomisk element, som vi må kigge på bagefter.

- Det der er den store joker er, hvor lang tid det her kommer til at vare. Nu tales der om en mulig gradvis genoplukning af samfundet efter påske. Men det bliver jo ikke sådan, at kunderne strømmer tilbage fra dag et. Der vil formentlig gå flere måneder, inden vi er tilbage til normalt flow og dermed også indtægtsgrundlag, siger Tony Bispeskov.

Kører med nedsat drift

I Movias busser og på metrotogene er billedet af passagertallene nogenlunde identiske med S-togene. Her er meldingen også, at man kører med mellem 80 og 85 procent færre passagerer end normalt og har gjort det i nogle uger allerede.

Både DSB og Movia oplyser til os, at de har skåret ned på driften for at minimere tabet mest muligt – i det omfang det er forsvarligt, så man samtidig sikrer ordentlig plads imellem passagererne for at minimere smitterisikoen.

- I Movia synes vi, det er positivt, at så mange af vores kunder vælger at følge myndighedernes opfordringer og anbefalinger. Samtidig skal vi kunne håndtere stigende sygemeldinger fra medarbejdere i kritiske funktioner, uden at det går ud over driften.

- Derfor har vi tilpasset kørslen med busser og lokaltog til den aktuelle situation til og med 13. april, som et nødvendigt midlertidigt tiltag i en helt ekstraordinær situation, siger Camilla Struckmann, kommunikationsdirektør i Movia, til TV 2 Lorry.

Movia – der dagligt har tæt på 600.000 passagerer i Region Hovedstaden – oplyser samtidig, at man trods færre afgange i stedet har mulighed for at tilbyde løsninger som plustur eller flextur til kunderne allerede med afgang fra klokken fire om morgenen, afhængig af hvor man bor.

Ministeriet vil drøfte sagen

De økonomiske udfordringer kommer på et tidspunkt, hvor Trafikudvalget i Region Hovedstaden allerede har varslet besparelser på den offentlige transport til næste år, fordi budgettet i forvejen var presset.

Og selvom Folketinget foreløbig har lavet forskellige hjælpepakker til både det private erhvervsliv og også kulturlivet, er der stadig ikke fundet en løsning på det hul, som coronakrisen vil skabe i kassen hos de offentlige transportselskaber.

Det giver i sagens natur en økonomisk udfordring for trafikselskaberne.

— Transport- og Boligministeriet

Men Transport- og Boligministeriet skriver i en skriftlig kommentar til TV 2 Lorry, at man er opmærksom på problematikken.

- Det er rigtigt, at trafikselskaberne i øjeblikket mærker en markant passagernedgang. Det er samtidig vigtigt, at den kollektive trafik fastholdes i drift, så personer med samfundskritiske funktioner fortsat kan komme til og fra arbejde, samtidig med at den fornødne afstand mellem passagererne opretholdes. Det giver i sagens natur en økonomisk udfordring for trafikselskaberne.

Transport- og Boligministeriet oplyser, at man vil tage en drøftelse med kommuner og regioner om, hvad der skal til for at sikre, at coronakrisen ikke får konsekvenser for den offentlige transport på den længere bane.

- Den kollektive trafik skal også efter coronakrisen være en vigtig del af transportløsningen i hovedstadsområdet såvel som i resten af landet. Regeringen er indstillet på konstruktivt at se på, hvordan man også efter krisen bevarer en kollektiv trafik, som opfylder denne rolle. Dette vil skulle drøftes med kommuner og regioner; rammer og tidspunkt for en sådan drøftelse er endnu ikke fastlagt, skriver ministeriet, der bakkes op af Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen:

- Vi følger selvfølgelig situationen nøje og drøfter den også på vores videomøder. Foreløbig har vi har givet selskaberne lov til at reducere i antallet af afgange og dermed spare på deres omkostninger. Så må vi se på situationen igen efter påske, så vi sikrer en offentlig transport, der fungerer mindst lige så godt som før krisen, siger han til TV 2 Lorry.

Link kopieret!

Seneste nyt

Kongeparret modtog egyptisk præsident til gallataffel

Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Kong Frederik og dronning Mary er fredag aften ankommet til gallataffel på Christiansborg.

Taflet er til ære for den egyptiske præsident Abdel Fattah al-Sisi, som er på statsbesøg i Danmark.

Fra kongefamilien deltager også prinsesse Marie og prinsesse Benedikte.

På billeder ses kongeparret modtage præsidenten og følge ham en del af vejen til festlighederne.

TV 2 har fået adgang til aftenens menu. Her fremgår det, at der bliver serveret porre terrine, stegt marsklam og kage med mandarinkompot.

Både kongen og præsidenten skal holde tale ved fredagens taffel ifølge kongehusets program.

Link kopieret!

Styrelse fandt fuglelort i grøntsagskasserne hos grønthandler

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Grønthandleren Alsaadi Greens på Nørrebro i København har fået en bøde og en sur smiley af Fødevarestyrelsen, da styrelsen i november fandt fuglelorte i flere af kasserne med grøntsager.

Det skriver KøbenhavnLIV.

Fødevarestyrelsen slog desuden ned på, at mange af grønthandlerens frugt og grøntsager ikke var mærket med oprindelsesland, hvilket strider imod reglerne.

Grønthandler beklager overfor KøbenhavnLIV og oplyser, at de har rettet op på forholdene.

Link kopieret!

Ældrecenter arver stort millionbeløb fra hemmeligt ægtepar

Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Et hemmeligt ægtepar fra Værløse har testamenteret et stort millionbeløb til Aktivitetscentret Skovgården.

Det skriver sn.dk.

Arven er på omkring 20 millioner kroner, og der står i testamentet, at pengene skal bringe glæde til husets brugere.

- Min første tanke var, at det var fantastisk. Det var det helt klart - og glædeligt for Skovgårdens brugere at kunne arve. Jeg kan ikke oplyse noget om, hvem det var, men som sagt er det en dejlig anerkendelse, at der er nogle borgere, der synes, at lige præcis Skovgården skal arve deres penge, siger Merete Harrig, Skovgårdens leder, til mediet.

Lederen tænker, at pengene kan gå til at give brugerne flere oplevelser eller arrangementer i ældrecentret. De kunne også gå til et nyt billardbord eller en brændeovn.

Link kopieret!

Supermarked får sur smiley for dårlig hygiejne

Foto: Mathias Svold/Ritzau Scanpix

Fødevarestyrelsen har givet en Lidl-butik i Rødovre en sur smiley og en bøde på 15.000 kroner for manglende rengøring og dårlig hygiejne.

Det skriver sn.dk.

- Ved gulvet ved hylderne ses ansamlinger af sorte, udefinerbare, fedtede plamager, skriver styrelsen blandt andet i en kontrolrapport fra 6. november, ifølge mediet.

Styrelsen fandt desuden madrester og sorte plamager langs hjørner og kanter i butikken, indtørret spild af orange væske i kølerummet, spild af fersk kødsaft i bunden af en køler, massivt spild af kattegrus blandet med madrester mellem hylder og spild af en brun, fedtet væske under en hylde med slik.

Ifølge sn.dk har Fødevarestyrelsen i maj måned fundet en død kakerlak og døde hvepse foran en køleboks på et besøg i samme Lidl-butik.

Lidl udtaler til sn.dk, at butikken ikke afspejler det generelle billede af supermarkedskæden, og at fundne fra Fødevarestyrelsen er "uacceptable".

Link kopieret!

Mand idømt forvaring for mishandling og grov vold mod kæreste

Foto: TV 2 Kosmopol

En 32-årig mand idømmes forvaring for mishandling og adskillige tilfælde af grov vold mod en kvinde, han var kærester med på gerningstidspunktet.

Det har Københavns Byret afgjort fredag eftermiddag, skriver Ritzau.

Link kopieret!

Kvinde og mand dømt for menneskehandel og voldtægt

En mand og en kvinde fra Rumænien er fredag dømt for menneskehandel og voldtægt af en rumænsk kvinde, som blev lokket til Danmark og tvunget til at arbejde som prostitueret, oplyser specialanklager Martin Stassen fra Københavns Vestegns Politi.

Begge blev idømt tre års fængsel og udvist af Danmark med et livslangt indrejseforbud.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google